مسعود رایگان: برخورداری از امکانات مناسب، حق تماشاگر نجیب تئاتر است
متنی با عنوان"بازگویی روایت هسه کارسون" نوشته کانینگ مانکر را ترجمه کرده و برای اجرا در نیمسال دوم به همراه رویا تیموریان پیشنهاد دادهایم. "بازگویی روایت هسه کارسون" در طرح کلی به اعمال و رفتار جوانان میپردازد و بیان میکند که چگونه ممکن است این رفتار و اعمال حادثهای بیافرینند که به مرگ انسانهای دیگر بیانجامد.
مسعود رایگان دو اثر ترجمه شده خود را برای اجرا در نیمسال دوم سال 85 پیشنهاد داده است.
مسعود رایگان؛ نویسنده، مترجم، بازیگر و کارگردان تئاتر که دو متن را به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده، درباره این آثار به سایت ایران تئاتر گفت:«متنی با عنوان"بازگویی روایت هسه کارسون" نوشته کانینگ مانکر را ترجمه کرده و برای اجرا در نیمسال دوم به همراه رویا تیموریان پیشنهاد دادهایم. "بازگویی روایت هسه کارسون" در طرح کلی به اعمال و رفتار جوانان میپردازد و بیان میکند که چگونه ممکن است این رفتار و اعمال حادثهای بیافرینند که به مرگ انسانهای دیگر بیانجامد.»
وی درباره کانینگ مانکر نویسنده این نمایشنامه گفت:«این نمایشنامهنویس سوئدی در موزامبیک یک تئاتر دارد و شش ماه از سال را در آن جا به سر میبرد. گروه او جزء بازیگران لوکال هستند. مانکر از طریق رایت کتابهایش این تئاتر را اداره میکند. او یکی از نویسندگان شاخص سوئد و جزء انقلابیون و روشنفکران دهه 60 میلادی است و برای کار تئاترش از هیچ کمک دولتی و سازمانی بهره نمیبرد.»
وی ادامه داد:«به خاطر معرفی کردن یک درام نویس سوئدی به کشورمان و اهمیتی که این اتفاق دارد، بیشتر دوست داریم که این کار را روی صحنه ببریم. این اثر بزرگی است که سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برای آن مناسب است ولی با مقداری جمعتر کردن طراحیها شاید بتوانیم در سالن دیگری به غیر از اصلی آن را اجرا کنیم.»
این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره متن دیگرش گفت:«متن دوم یک کار ترجمه و اقتباس است به نام"لایههای زیرین" که ترجمه، آداپته و اقتباس من از"در اعماق" ماکسیم گورکی است. این متن نیز به بیخانمانها و افراد آسیب دیده اجتماع میپردازد.»
وی درباره بازیگرانش گفت:«همه چیز بستگی به سالن و متنی که پذیرفته میشود دارد. هنوز نمیدانیم که کدام یک را اجرا خواهیم کرد. با مناسبتهایی چون ماه محرم و جشنواره فجر و مشکلاتی که همواره وجود داشته و اجراهای سال قبل که به سال دیگر منتقل میشوند، نمیتوان در این باره چیزی گفت.»
وی در پایان با بررسی وضعیت سالنهای موجود گفت:«در این زمان استقبال مخاطب از تئاتر بیسابقه است. تماشاگر نجیبی که پول میدهد تا یک نمایش را ببیند باید روی صندلی مناسب بنشیند، سالن باید آکوستیک و تهویه درست داشته باشد. این حق اوست. ما یک محصول فرهنگی تولید میکنیم و این محصول جای مناسب خود را برای عرضه نیاز دارد.»