در حال بارگذاری ...
ویژه هفته دولت - اولویت اصلی اداره کل هنرهای نمایشی در دولت یازدهم

تعامل با هنرمندان و گروه های نمایشی

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت دولت از تئاتر کشور، تعامل با هنرمندان و گروه های نمایشی را اولویت اصلی این اداره در دولت یازدهم برشمرد.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی گفت: در سال های اخیر وضعیت اعتباری در همه بخش های فرهنگی چندان پاسخگوی نیازهای فعالان این حوزه ها نبود، با وجود این شرایط تئاتر سخت تر است و بارها گفته ام که در حوزه تئاتر در یکی دو سال اخیر وضعیت اعتباری اندک بوده است و تناسبی با مطالبات و برنامه های طراحی شده ندارد. درعین حال نباید از این نکته غافل شویم که حوزه هنر در یک دوران گذار قرار دارد. شرایط و دورانی که باید با همه جوانبش تحلیل شود

وی افزود: دو دهه پیش از این زیرساخت ها و سخت افزار با توجه به اندک بودن تولیدات نسبت به امروز پاسخگوی این نیاز بود. تولیدات تئاتری کمتر بود و با حمایت حداکثری و بهره مندی از اعتبارات دولتی عمدتاً در تماشاخانه های دولتی اجرا می شد. تقریباً گروه نمایش یا کارگردانی که کار را روی صحنه می برد از قبال دستمزد و هزینه ها خیال راحت داشت و جوانب حاشیه ای کمتر مطرح بود اما امروز و در دوران گذار با توجه به افزایش ظرفیت تولید و همچنین تعداد تماشاخانه هایی که بر این ظرفیت افزوده شده است دیگر اعتبارات دولتی کفاف حمایت حداکثری از همه تولیدات را نمی دهد

به گفته شفیعی، بر این اساس یک گروه نمایش باید به جوانب دیگر از جمله درآمد مالی از خلال افزایش مخاطبان هم فکر کند. بر این اصل متناسب با افزایش ظرفیت تولید، علاوه بر زیرساخت ها باید به ابزار جذب مخاطب و درآمدهای ناشی از بلیت فروشی - ضمن صیانت از شأن فرهنگی - هم توانمند و مجهز می شدیم. هر چند خیلی از آثاری که روی صحنه می رود در جلب مخاطب هم موفق هستند اما اگر قرار است ظرفیت های استثنایی موجود در تئاتر را تقویت کنیم باید به حلقه های مرتبط به این زنجیره هم توجه کنیم

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: حوزه تبلیغ تئاتر خود یک فرصت تخصصی اشتغال است که باید روی آن کار شود، ساخت دکور، تهیه لباس، ارائه خدمات فنی به تماشاخانه ها یا تغییر کاربری اماکن و... همه این موارد علاوه بر اینکه ظرفیت ایجاد اشتغال دارد بر درآمدزایی تئاتر هم مؤثر است. اگر همه جانبه به این حوزه توجه کنیم و در این موارد ظرفیت های آموزشی را در دانشکده های علمی - کاربردی در حوزه تئاتر گسترده کنیم بخشی از دغدغه های امروز تئاتر رفع خواهد شد

شفیعی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی فقط به رشته هایی که به نوعی مطالعات تئاتری است توجه شده و از حوزه های تخصصی تئاتر مثل تبلیغات، تولید تئاتر، ظرفیت های تکنولوژیک و ... غفلت شده در حالیکه باید به همه اینها به صورت تخصصی تر توجه می شد. اگر این شاخه ها در حوزه تئاتر تقویت شود بطور قطع آینده مستقل تر و توانمندتری در حوزه تولید و عرضه تئاتر خواهیم داشت

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: یکی از راه کارهایی که برای همین حوزه سخت افزاری به نظر می رسید که می شود در کوتاه مدت به سمتش رفت، توجه به ظرفیت بخش خصوصی در حوزه تئاتر است. در جامعه تئاتر جوانان خلاق و خوشفکری داریم که عمدتاً متقاضی شخصیت حقوقی برای فعال سازی تماشاخانه خصوصی و مؤسسات تک منظوره بودند و در دولت یازدهم به ظرفیت هایی که به عنوان مؤسسات فرهنگی - هنری تک منظوره تئاتری وجود داشت توجه ویژه شد و درخواست گروه های نمایشی و فعالان و تحصیلکردگان متقاضی ایجاد تماشاخانه ها یا مؤسسات تک منظوره مورد توجه قرار گرفت

وی افزود: اکنون شاهد مؤسسات قابل قبولی هستیم که در حوزه تولید، اجرا و پژوهش مجوز گرفته اند و مشغول فعالیت هستند تا بخشی از کمبودهای این حوزه جبران شود.

شفیعی گفت: طی دو تا سه سال اخیر فقط در تهران حدود ٢٤٠٠ صندلی به صندلی های تئاتر اضافه شده که به تبع آن مخاطب بیشتری جذب تئاتر شده اند و تعداد اجراهای صحنه ای افزایش پیدا کرده است. به طور میانگین در تهران هر شب به طور میانگین بین ٨٥ تا ١١٠ اجرای صحنه ای را در ژانرهای مختلف داریم که نسبت به گذشته اتفاق قابل توجهی است. همین اتفاق را در مراکز سایر استان ها هم داشتیم. مثلاً در مشهد، شیراز، رشت، اصفهان، بوشهر و... در حوزه بخش خصوصی اتفاقات قابل ملاحظه ای افتاده و ظرفیت های سخت افزاری افزایش داشته است.

وی یادآور شد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر نمایش برای اجرا در زمان و مکان مشخص باید پروانه اجرا بگیرد. هیچ فرقی ندارد که بخش خصوصی یا دولتی باشد. برای هر اجرای نمایش باید متن پیشنهادی مجوز بگیرد و قبل از اجرا بازبینی شود و پس از آن روی صحنه رود. مورد حمایت دولت با وجود اینکه گفته می شود دولت حمایت خودش را قطع کرده است ولی تئاتر همچنان مورد حمایت دولت است.

شفیعی خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد در یکسال و نیم اخیر، رقمی نزدیک به چهار میلیارد تومان، فقط از تولیدات تئاتری حمایت کردیم و نزدیک به ٢٠٠ گروه نمایشی از معاونت هنری حمایت مستقیم گرفتند.

وی ادامه داد: سعی بر این بوده است که بیشتر از گروه های جوان و گروه هایی که نیاز به دیده شدن دارند و گروه هایی که شاید انتظار بر این بوده که مخاطب کمتری داشته باشند حمایت کنیم. با وجود محدودیت های مالی این حمایت را به هیچ عنوان قطع نکردیم ،این حمایت محدود به تماشاخانه های دولتی نبود و اجراهایی که در تماشاخانه خصوصی هم به صحنه رفت گاهی مورد حمایت قرار گرفته است. یعنی این ادعا که دولت حمایت خودش را از اجرای نمایش ها قطع کرده است حرف بی اساسی است و این حمایت ها حتی شامل مؤسسات تک منظوره نمایشی یا تماشاخانه های خصوصی هم می شود

به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی، برای ساماندهی فعالیت این بخش هم در حال برنامه ریزی هستیم تا دولت حمایت های مداوم ش را همچنان از این تماشاخانه ها داشته باشد. مثل الگویی که در همه کشورها در حمایت از تئاتر و کمپانی های تئاتری وجود دارد. نوع و رویکرد این حمایت ها را در دست مطالعه داریم و قطعاً ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می شود.

وی افزود: از آن طرف تماشاخانه های خصوصی هم به دنبال تشکیل صنف هستند و بطور قطع تشکیل صنف می تواند خواسته های این دوستان را مشخص تر تدوین کند و مشکلاتی و مسائلی را که در مسیر کار وجود دارد مشخص کند تا ما هم بر مبنای همان انتظاراتی که بخش خصوصی از ما دارد بتوانیم برنامه ریزی کنیم و برخی از اعتبارات دولتی را آنجایی که می تواند تأثیرگذار باشد و اسباب ارتقای فرهنگی جامعه شود تخصیص دهیم. حمایت هایی که در مسیر پیش روی بخش خصوصی دلگرم کننده باشد و بتواند بنیان های مستحکم تری را برای فعالیت این بخش در تئاتر شکل بدهد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: تماشاخانه های ایجاد شده می تواند فرصت خوبی برای اجرای کارهای دانشجویی یا تازه دانش آموختگان ایجاد کند. حلقه دیگر این زنجیره که نباید از آن غافل شد بحث جذب مخاطب است
به گفته وی، افزایش و بهبود فضای کسب و کار را باید به دیگر ملزومات آن یعنی ایجاد فضای تبلیغاتی توانمند و مجهز کرد. حوزه تبلیغات هم باید به صورت تخصصی و برنامه ریزی شده رفتار کند و از همه ظرفیت های موجود از جمله فضای مجازی استفاده کند. در سایر حوزه ها از جمله حوزه تهیه و تولید نیز ضروری است نیروی انسانی تخصصی تری به میدان بیاید. لذا در حوزه آموزش عالی باید یک بازنگری مجدد شود و در زمینه های مورد نیاز نیروهای تخصصی تربیت شود. همه اینها در کنار هم می تواند به فرآیند تولید و ایجاد فضای کار کمک کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: در حوزه بیمه درمانی، طی جلساتی که در چند هفته گذشته در صندوق بیمه هنرمندان برگزار شد بیمه عامل هنرمندان به همان بیمه مورد تأیید گذشته تغییر کرد و بخش عمده سهم پرداختی هنرمندان را هم معاونت هنری تقبل کرد. تنها سهم اندکی برای هنرمندان باقی مانده است که آن هم باز با مراوداتی که توسط مدیریت محترم صندوق و هیأت مدیره محترم خانه تئاتربا بیمه ایران شد همان حداقل نیز شامل تخفیف خواهد شد.

شفیعی گفت: یکی از مطالبات جامعه فرهنگی از دولت یازدهم به نوعی پرهیز از نگاه سلیقه ای در ارزشیابی و نظارت، توجه به همه سلیقه ها در عرضه آثار هنری و برداشتن محدودیت هایی است که گاهی علت آن نگاه های سلیقه ای و شخصی بوده است در این خصوص تا آنجایی که می شد سعی شده تا گشایش هایی صورت بگیرد

به گفته وی، از دیگر مطالبات جامعه هنری این بود که دولت تئاتر را جدی بگیرد و به نوعی مخاطب آن باشد و به میزان تأثیرگذاری تئاتر در جامعه کمک کند. در این راستا دولت نشان داد که هم حضور فیزیکی در سالن های اجرا برایش مهم است و هم به نوعی به میزان تأثیرگذاری تئاتر در جامعه اذعان دارد اما کمبودها و مشکلات اعتباری دولت یک مقدار باعث برخی گله مندی ها در حوزه تئاتر شده است. اطمینان دارم با تعامل و همدلی بیشتر و گشایش های اعتباری دولت در سال پیش رو تا حدودی بخش بیشتری از رضایتمندی ها جلب شود.

شفیعی افزود: به نظر می رسد دو ویژگی اگر در جامعه هنری برجسته شود خیلی از مشکلات قابل حل است. یکی واقع نگریست به این معنا که شرایط دولت، اعتبارات آن، آزادی عمل و.... مد نظر قرار گیرد و ویژگی دیگر مسئولیت پذیری در عین نقد منصفانه است. اگر ویژگی مسئولیت پذیری و نگاه واقع گرایانه وجود داشته باشد، مسیر رشد هموار می شود و طبعاً بسیاری از مسائل قابل حل هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: خوشبختانه در ردیف های اعتباری دولت شاهد افزایش بودجه هنر و به طور خاص ردیف توسعه تئاتر هستیم و این نشانگر توجه دولت به حوزه هنر است. تخصیصی که از ابتدای امسال گرفتیم حدود سه میلیارد تومان است که اگر این درصد را نسبت به رقم اعتبار حساب کنیم، خیلی ناچیز است و اگر متناسب با رقم ٣٠ میلیاردی درنظر بگیریم که قرار است تخصیص پیدا کند باز هم حدود ١٠ درصد است، درحالی که ٥ماه از سال را پشت سرگذاشته ایم.

شفیعی تاکید دارد: شرایط ما در تئاتر کمی سخت تر و حساس تراز حوزه هایی مانند سینماست. در حوزه تئاتر بعد از صدور مجوز تازه با اجرای زنده روبه رو هستیم همین امر باعث بیشتر شدن حساسیت ها می شود. اساس ما تعامل با هنرمندان و گروه های نمایشی است در یکسال و نیم اخیر در حوزه صدور مجوزها هیچ دستگاهی ورود نکرده و مجوز اجرای هیچ نمایشی لغو نشده است. به جز اصلاحاتی که شاید در جریان اجراها انجام شده خوشبختانه تا امروز مورد خاصی نداشتیم.

وی افزود: خوشبختانه درحال حاضر برای تماشاگر تئاتر با هر سلیقه ای شرایط بهتری وجود دارد، اما معتقدم با این ظرفیت اجتماعی که داریم خیلی تا ایده آل ها برای جذب مخاطب تئاتر فاصله داریم. همان طور که گفتم یکی از مشکلات موجود موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی است. موقعیت مورد انتظار در جذب مخاطب هم منوط به همکاری تمام دستگاه های تأثیرگذار در این حوزه است. جامعه ما جامعه جوان و تحصیلکرده ای است و این یک ظرفیت بی بدیل برای افزایش مخاطبان تئاتر است. شفیعی تصریح کرد: اطمینان دارم که با حضور حداکثری هنرمندان در حوزه تولید و اتفاقاتی که در حوزه سخت افزاری افتاده است، روزبه روز شاهد افزایش مخاطب تئاتر خواهیم بود.

به گفته وی، فضای مجازی نقش بسزایی دارد چرا که هم گروه های نمایشی می توانند آثارشان را معرفی کنند و هم مخاطبان سینه به سینه این تبلیغات را انجام می دهند، اما در همین زمینه هم باید تخصصی عمل کرد. در خصوص همکاری تلویزیون امیدواریم دوستان یک بازنگری در استفاده از ظرفیت تئاتر داشته باشند چرا که مخاطب تلویزیون این انتظار را از رسانه ملی دارد که به این بخش های تأثیرگذار توجه جدی داشته باشد.
شفیعی یادآور شد: انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور به انجمن انتصابی تبدیل شده بود که با بن مایه اصلی خودش یعنی خلاقیت، پویایی و استفاده از ظرفیت هنرمندان هر استان فاصله گرفته بود ولی با شناسایی گروه های نمایشی فعال و ثبت آنها هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان ها توسط هیأت مدیره گروه های نمایشی به عنوان اهل فن هر استان در حوزه تئاتر انتخاب شد

وی افزود: تا امروز انتخابات حدود ١٥ استان برگزار شده و ترکیب هیأت مدیره نهایی شده است. تمام این اتفاقات در یک پروسه کاملاً دموکراتیک انجام شده با این هدف که بتوانیم پویایی و خلاقیتی را که در ساختار صنفی انجمن ها انتظار می رود به این انجمن ها برگردانیم و بتوانند اتفاقات خوبی را در حوزه استان ها شکل دهند.

وی گفت: در حوزه سخت افزار هم سعی کردیم با مشارکت استانداری ها، شهرداری ها و نهادهای مربوطه ایجاد تالارها و پلاتوهای کم هزینه و استاندارد را پیگیری کنیم که در دو سه استان کرمان، هرمزگان و خوزستان شاهد اتفاق های خوبی هستیم. مدرکل هنرهای نمایشی افزود: متأسفانه در استان ها با اتفاقات مستمر و مداوم اجرا کمتر مواجه هستیم و مکان های ثابت و مشخصی که هروقت شهروندی خواست برود و تئاتر ببیند، کمتر داریم. ایجاد تئاتر شهر استانها با بهره گیری از ظرفیت موجود برای اتفاقات مستمر و مداوم تئاتر ظرف این چند سال پیگیری شده است و حدود ١٠ الی ١٢ استان صاحب تئاتر شهر شده اند. در استانهایی که تداوم اجرای عمومی وجود دارد، افزایش مخاطبان و ارتقای جایگاه اقتصادی هنرمندان را شاهد هستیم.

به گفته شفیعی، ایجاد تعامل برای مشارکت بیشتر هنرمندان و نهادهای صنفی در پیشبرد امور این حوزه، حمایت از تشکیل صنف تماشاخانه های خصوصی و حمایت دولت از این بخش، توجه به کیفیت رویدادهای جریان ساز، تعامل و بهره گیری از ظرفیت مدیریت شهری برای توسعه تئاتر و استفاده از ظرفیت بین المللی برای معرفی تئاتر خلاق کشور از جمله اهدافی است که برای آن برنامه ریزی داریم.




نظرات کاربران