بهروز غریبپور؛ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران:بیشتر تئاترهای دوره مشروطیت شبیه فیلمهای مستند هستند
نهضت فکری مشروطیت غالباً از تئاتر استفادههای قابل توجهی کرده و به همین دلیل هم اغلب آثاری که در دوره مشروطیت نوشته شدهاند، بیشتر شبیه فیلمهای مستند هستند. چون اوضاع و احوال مردم و ستمی که در آن زمان به آنان شده را نشانه رفتهاند.
بیشتر آثاری که در دوره مشروطیت در زمینه تئاتر نوشته شدهاند، مانند فیلمهای مستند اوضاع و احوال مردم را منعکس کردهاند.
بهروز غریبپور؛ نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اعلام این مطلب در گفتوگو با ستاد خبری همایش نقالی و تئاتر میدانی مشروطه افزود:«نهضت فکری مشروطیت غالباً از تئاتر استفادههای قابل توجهی کرده و به همین دلیل هم اغلب آثاری که در دوره مشروطیت نوشته شدهاند، بیشتر شبیه فیلمهای مستند هستند. چون اوضاع و احوال مردم و ستمی که در آن زمان به آنان شده را نشانه رفتهاند.»
وی خاطر نشان کرد:«احزاب، گروهها و افراد به کرات از زبان تئاتر برای روشنگری و افشاگری آن دوره استفاده کردند و در کل تئاتر در رخداد مشروطیت بسیار موثر بوده است.»
غریبپور که هم اکنون برنامه نمایشنامهخوانی آثار دوره مشروطیت را در خانه هنرمندان برگزار میکند، درباره برگزاری همایشهایی چون همایش تئاتر میدانی مشروطه تصریح کرد:«با آغاز چنین حرکتهایی حداقل رسانهها به موضوع توجه میکنند و زندگی و تاریخ ما باقی میماند. اما باید گزیدهای از نمایشنامههای دوره قاجار به بهترین کارگردان سفارش داده شود تا مردم بدانند به عنوان مثال شخصیتی چون میرزا آقا تبریزی یا فتحعلی آخوندزاده چه تاثیراتی داشتهاند.»
وی در پایان تاکید کرد:«مشروطیت یک فراورده بینظیر در تاریخ ماست که باید حداکثر استفاده را از جنبههای مختلف آن کرد.»
گفتنی است نخستین همایش نقالی و تئاتر میدانی مشروطه به همت سازمان میراث فرهنگی از 14 مرداد آغاز شده و تا 28 مرداد به جز تهران در سه شهر کرمان، اصفهان و تبریز برگزار میشود.»