در حال بارگذاری ...
هوشنگ جمشیدیان به ایران تئاتر خبر داد

14 تماشاخانه محلی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

هوشنگ جمشیدیان، رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان از راه‌اندازی چهارده تماشاخانه محلی در آن شهر خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، توضیح داد: این 14 تماشاخانه محلی در چهارده منطقه شهری اصفهان ساخته می‌شود. شهرداری زمین را به صورت اجاره به شرط تملیک به هنرمند واگذار می‌کند. اداره کل ارشاد نیز مجوز فعالیت به تماشاخانه محلی را می‌دهد و انجمن هنرهای نمایشی به تجهیز نور و امکانات صحنه کمک می‌کند.

وی با بیان این که تاکنون ساخت چهار تماشاخانه آغاز شده، گفت: این تماشاخانه‌های محلی گنجایش میزبانی 100 تا 150 تماشاگر دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان درباره اهداف راه‌اندازی این تماشاخانه‌ها، اظهار داشت: نخستین هدف این بود که بتوانیم در تمام مناطق شهر امکان اجرای نمایش را فراهم کنیم که موجب تمرکززدایی می‌شود. همچنین مشکل تمرین در پلاتو و مکان‌های اجرا شرایط بهتری پیدا می‌کند. به مکان‌های آموزش تئاتر نیز افزوده خواهد شد.

در ادامه جمشیدیان درباره فعالیت‌های این انجمن، گفت: با رویکرد جدید سیستم انجمن‌ها شورایی شد و انتخابات جدید صورت پذیرفت. این کار با هدف تحولات جدید ایجاد گردید و کانون‌های تخصصی تئاتر همچون بازیگران، خیابانی، عروسکی، نویسندگان و منتقدان تشکیل گردید. «کانون مخاطبان» نیز تشکیل شد و حدود دوهزار و 500 نفر مخاطب دارد. اطلاع‌رسانی برای دیدن نمایش‌ها صورت می‌گیرد و شاهد استقبال خوبی هستیم. 

کارگردان «کوچ یاران» همچنین از تجهیز تالار هنر وابسته به شهرداری و مجتمع استادفرشچیان زیرنظر اداره ارشاد خبر داد و تصریح کرد: دو سالن بلک باکس نیز به مجتمع استادفرشچیان اضافه شده است. این سالن‌ها به نام بزرگان تئاتر اصفهان همزمان با بیست و هشتمین جشنواره نمایش استانی اصفهان که 13 تا 18 شهریور برپا می‌شود نامگذاری خواهد شد.

وی مسایل رفاهی هنرمندان را نکته مهمی دانست و ادامه داد: این بخش مهم مورد غفلت قرار گرفته بود و در این راستا کانون «رفاه و منزلت هنرمندان» راه‌اندازی شد تا مشکل مسکن هنرمندان برطرف گردد. ایجاد صندوق قرض‌الحسنه جدید با عنوان کانون «قرض‌الحسنه انجمن هنرهای نمایشی استان» نیز به هنرمندان خدمات می‌دهد. مشکل بیمه هنرمندانی که بیماری خاص دارند نیز حل شده و در حال پی‌گیری است.

نویسنده «یک روز دیگر» اضافه کرد: «پاتوق هنری» نیز با هدف تجلیل از هنرمندان پیشکسوت که خانه‌نشین شدن راه‌اندازی شده است. همچنین از هنرمندان نامدار که در اصفهان بزرگ شدند دعوت می‌شود تا نمایشی را به صحنه بیاورند. در این راستا جهانبخش سلطانی نمایش «از نو شکفتن» را اجرا کرد.

جمشیدیان درباره راه‌اندازی زنگ تئاتر «نمایش عروسکی» نیز گفت: این کار به همت تالار هنر مهیا شد. کارگاه ساخت عروسک‌ها تجهیز و راه‌اندازی گردید. در گذشته این فعالیت در هنرسرای خورشید انجام می‌شد که در تالار هنر ادامه پیدا خواهد کرد. گروه‌های نمایش عروسکی نیز مشغول فعالیتند و کار عروسکی به صورت منسجم دنبال می‌شود.

وی با این توضیح که 30 گروه نمایشی ثبت شده در اصفهان مشغول فعالیت هستند، تاکیدکرد: امیدوارم تا پایان سال 95، اصفهان را به عنوان پایتخت تئاتر کشور معرفی کنیم.

 

 




نظرات کاربران