در حال بارگذاری ...

رضا شیرمرز به گروهِ وَ ناگهان پیوست

رضا شیرمرز که پس از حدود شش سال اقامت و تحصیل و کار و پژوهش در یونان ، برای سفری کوتاه به ایران سفر کرده بود، به گروه فیلم و تئاتر وَ ناگهان پیوست.

به گزارش ایران تئاتر ، رضا شیرمرز، نویسنده، شاعر، مترجم و مدرسِ آواز و بیان، که سالیانِ بسیار از عمرِ خود را صرفِ برگردانِ آثارِ ارزشمند در حوزه‌ی تئاتر کرده و چند ده جلد کتاب، به صورتِ تألیف و ترجمه از او تا کنون به انتشار رسیده، پیش از این هم همکاری‌هایی با گروه وَ ناگهان داشته است. خواندنِ قطعاتِ آوازی و اپرتیک در آثاری چون «سه‌مرثیه هذیان ...» و «دیگه عاشق شدن ...» هر دو به کارگردانی روزبه حسینی و ترجمه‌ی برخی مقالاتِ نظری برای این گروه از آن جمله بوده‌اند.
این نمایش‌نویس و مربیِ صدا و آواز که تألیفاتی در حوزه‌ی کار عملی در خصوص صدا و بیان را در کارنامه‌ی خود دارد، در سفرِ اخیرِ خود به ایران، پس از برگزاریِ چند کارگاهِ اختصاصیِ متفاوت از شکلِ متداول، برای بازیگرانِ جوانِ گروه وَ ناگهان در حوزه‌ی تنفس و تربیتِ صدا و پس از طیِ جلسات متعدد با اعضای این گروه، به صورتِ رسمی به شورای مرکزی این گروه پیوست.

این کارگاه‌‌ها در چند حوزه‌ی ترکیب‌سازیِ ریتمِ گفتار و آواز، و تربیتِ صدا و بیان برگزار شد؛ کارگاه‌هایی که حاصل تجربیاتِ عملی و مطالعاتِ نظریِ رضا شیرمرز پیرامونِ ارتباطِ تنفس، تربیتِ صدا و ارتباطِ ذهن و بدن، و پیوندِ آن با شعر و موسیقی بوده که شکلِ مشروحِ آن، پیش از این در کتابِ «بیان و صدا» توسطِ رضا شیرمرز، به رشته‌ی تحریر درآمده و توسطِ نشر قطره چاپ‌های مکرر شده است.
گفتنی‌ست که آغازِ تمریناتِ نمایشِ دو اپیزودی از نوشته‌‌های رضا شیرمرز، با عنوانِ «گوشه‌های مرگ» به کارگردانیِ صبا آزادی و «بانوی سرخ‌پوش» به کارگردانی مرتضا حقیقت‌بیان، در رپرتوارِ پاییزِ گروهِ وَ ناگهان، نخستین همکاری او با این گروه در مقامِ نویسنده خواهد بود.
لازم به ذکر است، طرّاحی و دراماتورژی این نمایشِ دو بخشی که در کنارِ هم و با دو کارگردانِ جوان از اعضای اصلیِ گروه وَ ناگهان در حالِ تمرین است، بر عهده‌ی سرپرستِ گروه، روزبه حسینی خواهد بود.




نظرات کاربران