در حال بارگذاری ...

گزارشی از نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش(میثاق رحمت)

مدیریت هنری ارتش اعلام کرد که ۹ کار منتخب هر کدام ۲۰ اجرا در سطح یگان‌های ارتش خواهند داشت که در مجموع ۱۸۰ اجرا در طول سال با پرداخت بودجه در سطح کشور برگزار خواهد شد.


رضا آشفته:
مهندس سیدموسی حسینی کاشانی؛ مدیریت هنری ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری ششمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش، گفت:«متاسفانه با توجه به حضور هنرمندان ارتش در برنامه‌های تلویزیونی اطلاع‌رسانی درستی از فعالیت‌های هنری ارتش در رسانه‌های جمعی کشورمان نشده و تاکنون نتوانسته‌ایم قابلیت‌های آنان را به اطلاع مردم برسانیم.»
وی برگزاری شش دوره جشنواره تئاتر ارتش را نشانه اهمیت قائل شدن مسئولان ارتش به هنر دانست و گفت:«این جشنواره‌ها و دیگر برنامه‌های هنری می‌تواند زمینه‌ساز بروز قابلیت‌های هنرمندان ارتش باشد.»
بنا بر گفته مدیریت هنری ارتش، بنا بر شاکله ارتش افراد کادر و وظیفه می‌توانند در فعالیت‌های هنری ارتش حضور داشته باشند و امسال سعی بر آن شده تا تعامل بیشتری بین تئاتر ارتش و تئاتر حرفه‌ای و مرکز هنرهای نمایشی به منظور اعتلای سطح کیفی تئاتر ارتش صورت گیرد.»
وی افزود:«همچنین از گروه‌های آزاد و حرفه‌ای خواسته‌ایم که در جشنواره ارتش به صورت میهمان حضور داشته باشند. به همین منظور 20 گروه به فراخوان ‌ما پاسخ مثبت دادند که از میان آن‌ها فقط 3 کار برای حضور در جشنواره پذیرفته شد.»
فراخوان ششمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ارتش از دی ماه 1384 آغاز شد و اولویت‌های نمایشنامه‌ها با محتوایِ دفاع مقدس، مذهبی، حماسی و مرتبط با ارتش در نظر گرفته شد. در این مرحله 21 متن از نیروی زمینی، 12 متن از نیروی هوایی، 6 متن از نیروی دریایی و 2 متن نیز از ستاد مشترک ارتش مورد بازخوانی قرار گرفت. در مجموع 26 متن مورد پذیرش قرار گرفت که در مرحله بازبینی اجراها 19 نمایش به دلیل انصراف 7 گروه نمایشی، مورد بازبینی قرار گرفت. در نهایت 3 نمایش از نیروی زمینی، 3 نمایش از نیروی هوایی، 2 نمایش از نیروی دریایی و 2 نمایش از ستاد مشترک ارتش برای حضور در جشنواره پذیرفته شد. از بین 10 کار انتخابی 9 کار در بخش مسابقه و 1 کار(از ستاد مشترک) در بخش جنبی حاضر خواهند بود.»
مهندس حسینی کاشانی از دکتر سعید کشن‌فلاح، دکتر محمود عزیزی و ناصر آقایی به عنوان داوران ششمین جشنواره تئاتر ارتش نام برد و گفت:«احتمالاً در صورت عدم حضور دکتر عزیزی و ناصر آقایی از خانم‌ها اعظم بروجردی و هما روستا به عنوان هیئت داوران استفاده خواهیم کرد.»
وی همچنین در ادامه گزارش خود به کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی با حضور نصرالله قادری و کارگاه آموزشی بازیگری و کارگردانی با حضور دکتر مسعود دلخواه اشاره کرد و گفت:«سالن برگزاری کارگاه‌ 400 نفر گنجایش دارد و ما از 200 نفر دعوت کرده‌ایم بنابراین افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند به راحتی در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.»
مدیریت هنری ارتش اعلام کرد که 9 کار منتخب هر کدام 20 اجرا در سطح یگان‌های ارتش خواهند داشت که در مجموع 180 اجرا در طول سال با پرداخت بودجه در سطح کشور برگزار خواهد شد. بهترین تئاتر ارتش بنا بر انتخاب هیئت داوران و مساعدت سعید کشن‌فلاح در جشنواره بیست‌وپنجم تئاتر فجر شرکت خواهد کرد و همچنین از کار برگزیده تله تئاتری برای پخش از شبکه 4 سیما تولید خواهد شد که بودجه‌ای نیز به این منظور اختصاص خواهد یافت. همچنین بهترین کار در مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد تا تشویقی برای حضور پررنگ‌تر هنرمندان تئاتر ارتش باشد.
بنا بر گفته دبیر جشنواره تئاتر ارتش، از تمامی کارها تصاویر کاملی به صورت DVD و VHS تهیه و به صورت عمومی توزیع خواهد شد. همچنین در بخش جنبی جشنواره آتلیه عکاسی برای تهیه عکس از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برای تکمیل بانک اطلاعاتی فعالان هنری ارتش تشکیل خواهد شد که علاقه‌مندان نیز به طور رایگان می‌توانند از خدمات این آتلیه بهره‌مند شوند.
وی در ادامه نشست خبری، به اعلام یک فراخوان بزرگ نمایشنامه‌نویسی در سطح کشور در آذر ماه 85 اشاره کرد و گفت:«حداقل 2 میلیون تومان جایزه نقدی نیز برای اثر برگزیده در جشنواره بیست‌وپنجم تئاتر فجر با موضوع مرتبط با ارتش در نظر گرفته‌ایم.»
جشنواره تئاتر ارتش(میثاق رحمت) از 21 تا 26 مرداد ماه 85 در تالار مجموعه فرهنگی و هنری شهید واعظی(پرواز) برگزار می‌شود. اختتامیه جشنواره نیز در صبح پنجشنبه 26 مرداد ماه در سالن همایش‌های کوثر انجام می‌شود.