در حال بارگذاری ...

گزارشی از انتشار مجموعه نمایشنامه‌های نویسندگان استان بوشهر

مجموعه تجربه‌های جنوبی شامل ۱۵ عنوان نمایشنامه از نویسندگان استان بوشهر است و پس از این سه نمایشنامه، ۵ عنوان نمایشنامه دیگر نیز پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر خواهد شد.

رضا آشفته :
سه نمایشنامه از نویسندگان استان بوشهر تحت عنوان مجموعه‌های جنوبی منتشر شد.
در اولین سری از این مجموعه نمایشنامه‌های"گربه و موش" (فرشید تربیت)، "بارون و بوی یاس" و"اسب تک شاخ" (غلامحسین دریانورد) روانه بازار کتاب شده است.
غلامحسین دریانورد؛ ناشر این مجموعه در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«مجموعه تجربه‌های جنوبی شامل 15 عنوان نمایشنامه از نویسندگان استان بوشهر است و پس از این سه نمایشنامه، 5 عنوان نمایشنامه دیگر نیز پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر خواهد شد.»
مجموعه تجربه‌های جنوبی زیر نظر جهانشیر یاراحمدی(پژوهشگر، بازیگر و کارگردان) و با حمایت مادی و معنوی انجمن نمایش بوشهر به تدریج منتشر خواهد شد. از جمله نمایشنامه‌های دیگر می‌توان به شربانی به سمت یا(حسین زارعی)، شوریدگان(منصور بهرامی)، پروانه در مشت(محمد ابراهیم‌زاده)، شش خاطره و یک شکست(غلامحسین دریانورد) اشاره کرد که پس از کسب مجوز ارشاد منتشر خواهند شد.
در این مجموعه از نویسندگانی مانند ایرج صغیری("ناخدا" ـ "سرباز" ـ "قلندر خونه" ـ مه‌ پلنگ")، احمد آرام("قلب الاسد" ـ "حادثه تلخ")، زینب عوض‌پور(عنکبوت)، رمضان امیری(زائری برزخ) و محمد لطفی(آفره) نمایشنامه‌هایی منتشر خواهد شد.
غلامحسین دریانورد این مجموعه را شامل نمایشنامه‌های مهم و برگزیده نمایشنامه‌نویسان استان بوشهر دانست و گفت:«هر یک از این آثار از سال‌های پیش از انقلاب تاکنون در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، کشوری و حتی بین‌المللی حضور چشمگیری داشته است و همین انگیزه‌ای مطلوب برای معرفی آثار نویسندگان استانمان در یک مجموعه به هم پیوسته را ایجاد می‌کند.»
وی علت تاخیر در نشر مابقی آثار را زمان طولانی برای گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت:«اگر مجوزها زودتر صادر می‌شد ما تاکنون سه اثر دیگر را منتشر کرده بودیم.»
معرفی کتاب‌ها
این نمایشنامه نویس جنوبی در ادامه درباره کتاب‌های منتشر شده گفت:« "اسب تک شاخ" به قلم خودم براساس یک موضوع مستند نوشته شده است. در سال 76 در یک خبر مربوط به کشور بلژیک یا هلند آمده بود، برای اولین بار در یک باغ وحش یک زوج انسان نیز در قفسی نگهداری می‌شود تا مردم از زاویه‌ای تازه‌ای به موضوع"انسان" نگاه کنند. داستان"اسب یک شاخ" مربوط به اولین شب حضور این زن و مرد در قفس می‌شود که به نظرم پرداختی سورئالیستی دارد.»
وی افزود:« "بارون و بوی یاس" باز به قلم خودم با پس زمینه‌ای از جنگ تحمیلی نوشته شده است. در این کار به خصوص به مسئله مقابله به مثل دریایی در زمان جنگ پرداخته شده است. یک زوج پیر دو فرزند خود به نام نمک و سیاه را در دریا از دست داده‌اند، فرزند سوم آن‌ها به نام بارون در جنگ‌های دریایی مفقود شده است. آن‌ها در انتظار برگشت بارون به سر می‌برند. بن‌مایه اثر درباره انتظار و امید است.»
بنا بر گفته غلامحسین دریانورد، "گربه و موش" نوشته فرشید تربیت نمایشنامه برگزیده ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران زمین(اهواز – 1383) است. این متن برگرفته از"موش و گربه" عبید زاکانی است که کاملاً به متن زاکانی وفادار نیست بلکه با نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی امروز پرداخته است.
"گربه و موش" به کارگردانی حیدر مظفری تاکنون در جشنواره‌های شهر و استان بوشهر، منطقه‌ای کرمان، بیست‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، دومین فستیوال موسسه دی آذر با حضور نمایش‌های استان‌های جنوب کشور، سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر اصفهان در زمینه‌های مختلف جوایزی را به دست آورده و علاوه بر این‌ها در سال 1382 در بوشهر اجرای عمومی داشته است.
تئاتر در بوشهر
جهاشیر یاراحمدی طی یادداشتی در مقدمه"اسب تک شاخ" درباره سابقه تئاتر در بوشهر می‌نویسد:«تئاتر به شکل و شیوه تجربی در بندر سالدار بوشهر قدمتی به اندازه عمر این هنر در پایتخت این سرزمین دارد، اما با یک تفاوت فاحش؛ و آن این که سنگ بنای تئاتر این دیار را نه بومیان بلکه بیگانگان مهاجم که بوشهر را اشغال کرده بودند، گذاشتند. آن‌ها که مدت مدیدی در این شهر مسکن گزیدند، نمایش‌های متعددی نظیر"هملت"، "اتللو" و"رومئو و ژولیت" را در فضای کنسولگری انگلیس در بوشهر اجرا کردند.»
وی می‌افزاید:«هر چند اجرای این نمایش‌ها به دلایلی مورد توجه بومیان واقع نشد اما به لحاظ تاریخی نخستین گام‌های تئاتری در این شهر به شمار می‌رود.»
بنا بر نظر جهانشیر یاراحمدی، در دهه پنجاه شمسی با حضور کارشناسان تئاتر، تشکیل گروه‌های تئاتری و سامان گرفتن فعالیت‌ها، تئاتر بوشهر با حضور در جشنواره‌های ملی قدرت خود را به رخ تئاتر کشور کشید و ستایش بزرگان تئاتر جهان را برانگیخت.
وی دورافتادگی استان بوشهر از مرکز را از سویی و عدم برقرار ارتباط مناسب با سیاستگذاران تئاتر کشور را از سوی دیگر عوامل باز دارنده‌ی معرفی نویسندگان توانمند بوشهر در سطح جامعه تئاتری کشور می‌داند.
یاراحمدی اظهار امیدواری می‌کند که با انتشار این مجموعه نمایشنامه‌نویسان بوشهری امکان معرفی در سطح کشور را پیدا کنند و از طرف دیگر متن‌های آنان برای مطالعه و اجرا در اختیار علاقه‌مندان هنر تئاتر کشور قرار گیرد.
60 جلد کتاب
غلامحسین دریانورد که فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است، از سال 1380 انتشارات دریانورد را با هدف نشر آثار نویسندگان استان بوشهر راه‌اندازی کرده است. او تاکنون موفق شده 60 جلد کتاب را با موضوعات مرتبط با هنر، ادبیات و دفاع مقدس منتشر کند.
دریانورد کتاب"نمایش در بوشهر" را یکی از موفق‌ترین کتاب‌های این انتشارات معرفی می‌کند که توسط جهانشیر یاراحمدی(پژوهشگر) تالیف شده است. همچنین از یاراحمدی به زودی یک کتاب دیگر به نام"نمایش در خارک" که در برگیرنده نمایش‌های آئینی و نمایش‌های مربوط به تبعیدهای سیاسی در منطقه خارک است، منتشر خواهد شد.