در حال بارگذاری ...

گزارشی تحلیلی از عملکرد امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی در 4 ماهه اخیر

اگر نگاهی اجمالی به عملکرد امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی در ۴ ماهه اول سال ۸۵ بیندازیم، با توجه به حجم ارتباطات و حضور افراد و آثار نمایشی در کشورهای مختلف درمی‌یابیم که حضور پررنگی تئاتر کشورمان در دنیا داشته است.


رضا آشفته:
اگر نگاهی اجمالی به عملکرد امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی در 4 ماهه اول سال 85 بیندازیم، با توجه به حجم ارتباطات و حضور افراد و آثار نمایشی در کشورهای مختلف درمی‌یابیم که حضور پررنگی تئاتر کشورمان در دنیا داشته است. البته در برخی از این حضورها نیز کیفیت بالا دال بر ارتقای سطح کیفی تئاتر کشورمان می‌‌تواند باشد.
در ادامه به فعالیت‌های امور بین‌الملل می‌پردازیم:
رایزنی‌ها و مذاکرات
1- امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی فعالیت خود را جهت برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز کرده است. این فعالیت‌ها شامل ارسال فراخوان به تمامی نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تمامی سفارتخانه‌های خارجی در تهران و نیز ارسال فراخوان به حدود چهارصد گروه نمایش عروسکی در سراسر جهان است. علاوه بر این، دفتر امور بین‌الملل در حال جمع‌آوری نمایش‌های عروسکی خارجی است که این آثار در اختیار هیئت بازبینی و انتخاب جشنواره عروسکی تهران قرار می‌گیرد. به جز این از نمایش‌ها، مدیران جشنواره‌های عروسکی جهان و متخصصان این گونه نمایش دعوت به عمل آمده تا در برگزاری کارگاه آموزشی حضور بهم رسانند.
2- امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی از چندی پیش فعالیت خود را جهت برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ارسال فراخوان به گروه‌ها و مراکز مختلف بین‌المللی آغاز کرده است.
3- این دفتر در تلاش است تا با مذاکره با گروه‌های نمایشی از کشورها آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و ارمنستان به تولید مشترک دست یابد.
4- از دیگر فعالیت‌های دفتر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی مذاکره با گروه‌های معتبر بین‌المللی برای اجرای عمومی در شش ماه دوم سال جاری است.
5- امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی با انجام مذاکراتی در تلاش است تا نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی توسط هنرمندان و متخصصان بین‌المللی را در ایران برگزار کند.
امروز تئاتر ایران و متولیان آن بهتر و بیشتر از گذشته با مراکز فرهنگی و تولید تئاتر و جشنواره‌های بین‌المللی ارتباط برقرار می‌کنند و با فرستادن نمونه کار با ارتباطات قبلی زمینه حضور خود را برای اجراهای عمومی و جشنواره‌ای فراهم می‌سازند.
نمایش‌های موفق
امیررضا کوهستانی از جمله کارگردان جوان و نوجویی است که از سال 81 تاکنون اجراهای زیادی را به مناسبت‌های مختلف در کشورهای دنیا اجرا کرده است. او امسال از یکم تا چهارم فروردین ماه نمایش”رقص روی لیوان‌ها” را در”Le Lieu Unique” فرانسه و از 4 تا 5 فروردین ماه نمایش”تجربه‌های اخیر” را در”Maison Des Arts” اجرا کرد.
محمد رحمانیان نیز از جمله کارگردان‌هایی است که حضور پررنگی در جشنواره‌های دانشجویی و تئاترهای کشورهای مختلف داشته است. او امسال از 26 اردیبهشت تا 9 خرداد با نمایش”تارتوف” در چهارمین کنفرانس بین‌المللی کارگردانان مدارس هنری حضور داشت.
”فنز” به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان تاکنون حضور چشمگیر و قابل تحسین را در شهرهای مختلف اروپا و کانادا پشت سر گذاشته است. این نمایش از 12 خرداد در دانشگاه کارلتون اوتاوا، 15 خرداد در دانشگاه یورک تورنتو، 16 تا 18 خرداد در سالن مرکز ارامنه در تورنتو و 19 خرداد ماه در ونکوور کانادا اجرا داشت.
مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، ترانه علیدوستی، احمد مهران‌پور و محمد رحمانیان بازیگران”فنز” در اجراهای کانادا بوده‌اند.
ابوالفضل دژاکام با نمایش”عروسی خون” از 26 اردیبهشت تا 9 خرداد در چهارمین کنفرانس بین‌المللی کارگردانان مدارس هنری(فیلیپین) و از 12 تا 25 تیر ماه با نمایش”مده‌آ” و”اشباح” در جشنواره بین‌المللی کارگاه‌های آموزشی مدارس هنری سینایا(رومانی) شرکت کرد.
حضور افراد
بهروز غریب‌پور به همراه علی پاکدست و فریندخت زاهدی از 4 تا 14 فروردین به بازبینی نمایش‌های عروسکی در لهستان پرداختند. او همچنین از 11 تا 20 خرداد ماه به عنوان داور جشنواره جهانی هنرهای عروسکی در جمهوری چک حضور یافت. این نوع حضورها دلالت بر تثبیت نمایشگران عروسکی و فرهیختگان تئاتری ایران به عنوان افراد مجرب و متخصص در سطوح بین‌المللی می‌کند. مطمئناً اگر از سال‌ها قبل چنین ارتباطاتی شکل نمی‌گرفت، تئاتر دنیا از حضور فعالان و کارشناسان مجرب غافل می‌ماند.
سعدی افشار، پیرمردی که سال‌ها در تئاترهای سنتی(روحوضی) به عنوان”سیاه” بازی کرده است. امروز تبدیل به یکی از چهره‌های قابل استناد در تئاتر دنیا تبدیل شده است، چنان چه در سال گذشته توسط آرین منوشکین به پاریس دعوت شد و امسال به بهانه نمایش فیلم هنر سیاه بازی در اردیبهشت ماه 85 به برزیل سفر کرد. وی این سفر را مثبت ارزیابی کرد و گفت:«چند جلسه سخنرانی برای جوانان برزیلی داشتم و درباره فوت و فن سیاه بازی برای آنان توضیح دادم.»
آتیلا پسیانی درباره تئاتر تجربی ایران روزهای 17 و 18 خرداد در هنگ کنگ سخنرانی کرد. جواد ذوالفقاری در جشنواره یوروفست 2006(لهستان) از 12 تا 19 خرداد ماه شرکت کرد.
حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و مجید سرسنگی، مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا از 2 تا 8 اردیبهشت ماه در سی‌ویکمین نشست جهانی ITI (فیلیپین) حضور یافتند.
اعتبار ایرانی
چیستا یثربی، نویسنده و کارگردانی نمایش”جنایات و مکافات” از 27 اردیبهشت تا 4 خرداد در جشنواره کلاسیک روسیه شرکت کرد. در این جشنواره‌ مهسا مهجور جایزه بهترین بازیگری را دریافت کرد و یثربی نیز لوح تقدیر گرفت. این حضور نیز با توجه به اقتباسی آزاد از رمان تئودور داستایفسکی برای روس‌ها دارای جذابیت ویژه‌ای بود.
افسانه زمانی نمایش”سه بچه خوک” را در ترکیه(دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر اردو کودکان و نوجوانان) از 8 تا 14 خرداد ماه اجرا کرد. زهرا صبری نیز با نمایش”هشت لحظه” را در جشنواره جهانی هنرهای عروسکی(جمهوری چک) از 10 تا 21 شرکت کرد، این نمایش پیش از این در جشنواره دهم بین‌المللی عروسکی تهران اجرا شده بود.
افشین هاشمی هم”درستکارترین قاتل دنیا” را به فنلاند(جشنواره ایماترا) از 22 تا 29 خرداد برد. فهیمه میرزاحسینی نمایش عروسکی”پهلوان کچل” را در لهستان(دومین جشنواره عروسکی Debutf و در بخش شرق شناسی دانشگاه لهستان) از 3 تا 7 تیر ماه اجرا کرد.
نغمه ثمینی در روز 12 خرداد در مولهایم آلمان در برنامه”نمایشنامه‌نویسان به پیش” شرکت کرد. نمایش”گربه های رو بام” اواخر فروردین ماه 85 در باشگاه ایرانیان دبی اجرا شد. نمایش”چتری برای من” به کارگردانی سیدسروش پیمبری از کرمانشاه در جشنواره بین‌المللی دریای سیاه(ترکیه) از 11 تا 33 اردیبهشت ماه شرکت کرد.
همچنین یک گروه تئاتر عروسکی ایرانی در جشنواره تئاتر عروسکی کاغذی(مورملون ـ فرانسه) از 21 تا 24 اردیبهشت ماه شرکت داشتند. وحید نفر در هفته فرهنگ و هنر ایران در زاگرب(کراوسی) از 23 تا 31 اردیبهشت ماه نمایش”روایت آرش، کمانگیر ایرانی” را اجرا کرد. هومن شباهنگ نمایش”Awaken” را روز 30 خرداد در قبرس اجرا کرد.
بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فرایبورگ
بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فرایبورگ آلمان از 25 خرداد تا 4 تیر ماه پذیرای 3 نمایش و گروهی از استادان و افراد برجسته تئاتری کشورمان بود.
در این جشنواره نمایش‌های”2 متر در 2 متر جنگ”(نیما دهقان)، ”تنها خدا می‌تواند مرا بیدار کند”(محمد عاقبتی) و”واقعیت اینه که خورشید دور ما می‌گردد”(سیامک احصایی) اجرا شد. نمایش”محمد عاقبتی” به تهیه کنندگی تئاتر فرایبورگ برای حضور در این جشنواره آماده شده بود.
آتیلا پسیانی، فرهاد مهندس‌پور، قطب‌الدین صادقی، دانیال حکیمی، هادی مرزبان و محمدعلی خبری میهمان جشنواره فرایبورگ بودند.