در حال بارگذاری ...
حامد صنمی به ایران تئاتر گفت:

مردم مریوان بی‌صبرانه منتظر جشنواره خیابانی هستند

کارگردان نمایش «سکوت رنگ‌ها» اعلام کرد که حتی افرادی که سواد چندانی ندارند، پیگیر جشنواره تئاتر مریوان هستند و نمایش‌ها را می‌بینند

به گزارش ایران تئاتر، حامد صنمی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «سکوت رنگ‌ها» از مریوان در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره این نمایش، گفت: این نمایش، کاری فیزیکال و بی‌کلام است. سه بازیگری که در این نمایش بازی می‌کنند، به‌نوعی تکرار تاریخ را از انسان‌های اولیه تا امروز را روایت می‌کنند. در این نمایش، نکته اصلی تاثیرات انسان‌ها بر روی جو زمین، جنگ‌ها، موقعیت جغرافیایی و ... مورد نقد قرار می‌گیرد.

کارگردان نمایش «سکوت رنگ‌ها» درباره داستان این نمایش، گفت: در این نمایش کودکی در خیال خود پیرامونش را رنگ‌آمیزی می‌کند. این کودک دو، سه سطل رنگ دارد و به هر فردی که می‌رسد، او را رنگ می‌کند. کودک در مسیر خود به مجسمه شکارچی می‌رسد که راه او را بسته است، تصمیم می‌گیرد مجسمه را جابه‌جا کند تا مسیرش باز شود اما نمی‌تواند. درنتیجه مجسمه را نیز رنگ می‌کند. میوه‌ای در دست شکارچی است که آن را به رنگ قرمز رنگ‌آمیزی می‌کند و با این کار او، صحنه شکار تداعی می‌شود. از مجسمه رد می‌شود اما وقتی به عقب نگاه می‌کند، می‌بیند شرایط قرار گرفتن مجسمه تغییر کرده است و مجسمه به نماد هیتلر تبدیل شده است؛ این مجسمه به شکل‌های مختلف درمی‌آید که داعش و ... را تداعی می‌کند.

وی در ادامه افزود: درنهایت مجسمه به شکل فردی متفکر درمی‌آید. این مجسمه متفکر و دیدن مسائلی همچون آب آلوده‌ای که می‌نوشد، آسمانی که دیگر آبی نیست و ... کودک را به فکر فرو می‌برد و تصمیم می‌گیرد که آسمان را آبی کند و کره زمین را نجات دهد. در این بخش، بچه‌ای را می‌بینیم که با رنگ آبی، آسمان را رنگ می‌کند. کره زمینی در دست مجسمه است که او با نفس‌های این کره زنده می‌شود و می‌خواهد کره زمین را بدزدد و فرار کند اما نفر سوم که مجسمه‌ساز است دختر بچه را رنگ می‌کند و دختر مجسمه می‌شود و مجسمه‌ای که می‌خواهد زمین را بدزدد را نیز رنگ می‌کند و هر دو دوباره مجسمه می‌شوند و نمایش خاتمه می‌یابد.

این هنرمند عرصه تئاتر گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: نمایشنامه «سکوت رنگ‌ها» را خودم نوشته‌ام و کارگردانی این متن را نیز بر عهده دارم. علاوه‌بر این نقش مجسمه‌ساز را نیز بازی می‌کنم؛ نمایش دو بازیگر دیگر نیز دارد که نرگس معصومیان؛ بازیگر خردسال این نمایش است و جمیل حسامی؛ نقش مجسمه را بازی می‌کند. انتخاب موسیقی را سرکان یوسفی انجام داده است. طراح گریم هم مریم باغ‌کار است.

حامد صنمی، درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: این جشنواره نقش به‌سزایی بر فرهنگ مردم مریوان داشته است. پدر خود من بیش از 70 سال دارد اما در 10 دوره گذشته، تمام نمایش‌ها را دیده است. با وجود این‌که او سواد ندارد، از من زمان برگزاری این دوره از جشنواره را می‌پرسد. چنین اتفاقی نشان‌گر این است که جشنواره تئاتر مریوان، انسان‌ها را به تفکر وامی‌دارد و آن‌ها را از زندگی معمول خود فراتر می‌برد. به‌نوعی مردم مریوان به این جشنواره علاقه‌مند شده‌اند و به آن نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: اما درباره شرایط این جشنواره باید بگویم خوشبختانه جشنواره مریوان در سطح بین‌المللی در حال شناخته شدن است و حرکت بسیار خوبی است. البته اگر شرایطی فراهم شود که برگزیدگان این جشنواره در بخش مسابقه نمایش‌ای خیابانی جشنواره تئاتر فجر حضور یابند، اتفاق‌های بسیار بهتری رخ می‌دهد.

 




نظرات کاربران