در حال بارگذاری ...
سید فریدون احمدی به ایران تئاتر گفت:

تاثیر جشنواره تئاتر مریوان بر مردم شگفت‌انگیز است

فریدون احمدی اعلام کرد که جشنواره تئاتر مریوان مردم این شهر را به تماشاگران حرفه‌ای تئاتر خیابانی تبدیل کرده است

به گزارش ایران تئاتر، فریدون احمدی که در مقام نویسنده و کارگردان با نمایش «آقای دلواپس» از سنندج با نمایش  در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره داستان نمایش «آقای دلواپس» گفت: در آغاز نمایش آقای دلواپس که در هیات مردی بیل به دست است، با سروصدا وارد می‌شود، به دنبال آتش می‌دود و می‌خواهد با بیل خود به آتش ضربه زده و آن را خاموش کند تا به جنگل‌ها و حیوانات آسیب نرساند اما آتش از دست او فرار می‌کند، به این طرف و آن طرف می‌پرد و داد و فریاد می‌کند و کمک می‌خواهد. در ادامه صحبت‌های آتش را در دفاع از خود می‌شنویم که معتقد است این آتش‌سوزی‌ها کار او نیستند و ...

کارگردان نمایش خیابانی «خوردن آب از شیر قرمز ممنوع» درباره انگیزه‌اش از نگارش نمایش «آقای دلواپس» ، گفت: خودم عضو گروه‌های کوه‌نوردی‌ای هستم که داوطلبانه برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع می‌روم. سال گذشته این اتفاق به‌کرات در اطراف سنندج افتاد و مراتع بسیار زیادی آتش گرفتند. زمانی‌که به‌همراه دوستانم برای خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها می‌رفتم، ایده اجرای نمایش به ذهنم آمد و نگارش متن را آغاز کردم. حدود سه الی چهار ماه پروسه نگارش متن به طول انجامید. از پاییز سال 94، به‌همراه اعضای گروه، تمرین‌ها را آغاز کردیم و در پروسه تمرین و پس از آن‌که آمار و اطلاعات دقیق آتش‌سوزی‌ها در منطقه خودمان، ایران و جهان، توانستیم به متن نهایی برسیم. خوشبختانه با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان محیط‌زیست، نمایش «آقای دلواپس» 15 اجرا را تجربه کرد و فیلم این اجراها را برای جشنواره تئاتر مریوان فرستادیم و در جشنواره پذیرفته شدیم.

احمدی درباره این نمایش، گفت: درواقع «آقای دلواپس» درباره آتش‌سوزی‌هایی است که در جنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد. این مسئله اغلب زیست‌بوم‌های گیاهی و جانوری را از بین برده است. در این نمایش میان آقای دلواپس؛ به عنوان فردی که آتش را خاموش می‌کند و آتش کشمکشی وجود دارد. آتش در این نمایش، یک کاراکتر است که در دفاع از خود صحبت می‌کند. درواقع این نمایش از فواید و ضررهایی که به آتش منسوب است و کارهایی که مردم باید انجام دهند تا آتش مشکلی برای‌شان به‌وجود نیاورد، صحبت به میان می‌آورد. در این نمایش، مخاطبان متوجه می‌شوند که عامل انسانی آتش‌سوزی‌ها و مشکلاتی از این قبیل را به‌وجود می‌آورند؛ در بخشی از نمایش «آقای دلواپس» از زبان آتش خطاب به انسان‌ها می‌شنویم: «من برای شما مفید هستم اما شما تصمیم می‌گیرید که کجا باشم! تا شما مرا ایجاد نکنید، نمی‌توانم کاری انجام دهم»

کارگردان نمایش «آقای دلواپس» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: زاهد زندی و سیوان سیدی، بازیگران نمایش هستند. آفاق یعقوب‌نژاد طراحی صحنه و لباس نمایش را بر عهده گرفت؛ سارا حسینی، طراح گریم نمایش است و هیرش نقش‌بندی طراحی پوستر و بروشور را انجام داد. سید کیومرث حسینی؛ مشاور دینی اثر  و ثنا شریعتی؛ منشی صحنه و عکاس گروه است. طراح، نویسنده و کارگردان نمایش، خودم هستم و هوشیار قوامی دستیار کارگردان نمایش است.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و میزان تاثیرگذاری این جشنواره، گفت: در پنج دوره جشنواره تئاتر مریوان به‌عنوان صاحب اثر شرکت کرده‌ام و در باقی دوره‌ها نیز به‌عنوان مخاطب حضور داشته‌ام. در دوره‌ای که این جشنواره متول نشده بود، فقدان آن احساس می‌شد. یکی از محاسن جشنواره تئاتر مریوان این است که توانسته است اکثر اهالی تئاتر خیابانی ایران را دور هم جمع کند. می‌توانیم کار یکدیگر را ببینیم.

وی در ادامه افزود: تاثیر این جشنواره بر مردم مریوان نیز بسیار جالب است. مردم این شهر به تماشاگران حرفه‌ای تئاتر خیابانی تبدیل شده‌اند که واقعا ارتباط خوبی با آثار برقرار می‌کنند. البته انتقادی نیز دارم، مسئولان چندان توجهی به جشنواره نمی‌کنند و رسانه‌ها نیز به‌غیر از سایت ایران تئاتر و سایت خود جشنواره که به‌خوبی به جشنواره تئاتر مریوان می‌پردازند، پوشش خبری و رسانه‌ای خوبی از جشنواره تئاتر مریوان نمی‌شود. همچنین بهتر بود اگر به کلمه بین‌المللی در نام جشنواره توجه بیشتری شود تا ما بتوانیم در کنار آثار زیبایی که در ایران تولید شده‌اند آثار خارجی را نیز ببینیم تا هم تجربه کسب کنیم.

 




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران