در حال بارگذاری ...
کیوان میرکی به ایران تئاتر گفت:

مریوان؛ بهشت گمشده و پایتخت تئاتر خیابانی ایران است

کیوان میرکی به ایران تئاتر گفت:کیوان میرکی ضمن اعلام این خبر که در نمایشش به توان‌یابان پرداخته است، مریوان را پایتخت تئاتر خیابانی ایران دانست

به گزارش ایران تئاتر، کیوان میرکی که به عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «حال همه ما خوب است» از سنندج در بخش مهمان یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره این نمایش گفت: نمایش «حال همه ما خوب است» داستان واقعى زندگى چهار دختر را روایت می‌کند که هر یک به‌نوعی داراى معلولیت هستند؛ یکی از آن‌ها درگیر بیماری ام‌اس است، دیگری به بیماری «cdh» یا در رفتگى لگن مبتلا است، سومین دختر، نابینا است و چهارمین فرد، معلول است.

وی درباره روند داستانی نمایش «حال همه ما خوب است»، گفت: نمایش با ختری که به بیماری ام‌اس مبتلا است آغاز می‌شود. او درباره این بیمارى و مشکلاتى که ام‌اس براى او پیش آورده است، حرف مى‌زند. در روند اجرا می‌فهمیم که این دختر هنوز با این بیمارى دست و پنجه نرم مى‌کند اما با این تفاوت که در گذشته تنها آرزو داشته است از خونه بیرون بیاید و همچون افراد عادی از نعمت‌هاى خدادادى بهره ببرد اما نمی‌توانست به این کار بپردازد. با امید و اعتماد به نفسى که به خود مى‌دهد و البته با مد داروهایی که باید مداوم استفاده کند، دوباره به زندگى عادى بازمى‌گردد. سپس داستان دومین دختر آغاز می‌شود. او که از بیمارى cdh رنج می‌برد، داستان را این گونه ادامه مى‌دهد که به دلیل حادثه‌ای دچار شکستگی لگن می‌شود اما با بى‌توجهى و قصور پزشکى و به این دلیل که پزشک به جاى این‌که استخوان لگن را سر جای درست خود قرار بدهد، آن را تراشیده است، دچار مشکل حادی شده است که به‌راحتی قابل درمان نیست.

در این‌جا نوبت به دختر نابینا می‌رسد، او در مورد نابینایان داستان را ادامه مى‌دهد و به زیر ساخت‌هاى شهرى و معابر که براى نابینایان و معلولان مناسب‌سازى نشده است، اعتراض می‌کند. چهارمین بازیگر از مسئولان و خانواده خود معلولان که به آن‌ها بى‌توجهى مى‌کنند، گله مى‌کند. درواقع ما در این نمایش چهار اپیزودى، بى‌توجهى جامعه، مسئولان و خانواده‌ها را نسبت به توان‌یابان به نمایش در آورده‌ایم.

میرکی درباره انگیزه‌اش از نگارش نمایش «حال همه ما خوب است»، گفت: تمام تلاش من در زمان نگارش نمایشنامه به این معطوف شده بود که اثر، با واقعیت تطابق داشته باشد. هدف کلی من از نگارش «حال همه ما خوب است» این بود که به مخاطبان و مسئولان اعلام کنم در هر جامعه‌ای باید توهی درست و مناسب به توان‌یابان و جامعه بهزیستى شود  این افراد باید دیده شوند.  همچنین تلاش کرده‌ام میزان توان‌مندى این افراد را در نمایش نشان دهم.

کارگردان نمایش «حال همه ما خوب است» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: خودم، نویسنده و کارگردان نمایش هستم، بازیگران این نمایش به ترتیب ایفای نقش، پریا امیرى، اکرم محمدخانى، اکرم مسعودى، اسرین ایزدى، نسرین سبزى ، مهناز قوامى ، سودابه امینى  و شیوا رسولى هستند.

کیوان میرکی ضمن اعلام این مطلب که برای نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کند، درباره این جشنواره گفت: متاسفانه چون در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر مریوان حضور نداشته‌ام، نمى‌توانم درباره آن نظر بدهم. البته از دوستانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند شنیده‌ام که این برنامه سال به سال با پیشرفت روبه رو بوده است. همچنین به نظرم زود است در مورد نقاط قوت و ضعف دوره یازدهم جشنواره تئاتر مریوان حرف بزنیم. امیدوارم که تمامى کسانى که بانى برگزارى این جشنواره هستند، موفق و سربلند باشند و جشنواره خوبى را نظاره‌گر باشیم. البته اطمینان دارم در پایتخت تئاتر خیابانى ایران؛ یعنی مریوان با مردم با فرهنگ و هنر دوست بهشت گمشده و در کنار دریاچه زریوار چنین اتفاقى رخ خواهد داد.

 

 




نظرات کاربران