در حال بارگذاری ...
چیستا یثربی :

دختران باغ لیمو از حداقل عناصر برای القای حداکثر معنا بهره برده است

چیستا یثربی روز پنج شنبه پس از مراسم آیین افتتاح دوشیزگان باغ لیمونوشته علی محمد رادمنش و کار فاطمه رادمنش به تماشا این نمایش نشست.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، چیستا یثربی نمایشنامه نویس، کارگردان واستاد دانشگاه پس از تماشای نمایش دوشیزگان باغ لیمو در حضور هنرمندان، اصحاب رسانه و استادان دانشگاه، درباره این نمایش توضیحاتی را ارائه کرد.

وی ضمن بیان این موضوع که این نمایش تفسیری از نمایشنامه خانه برناردآلبا است، خاطر نشان کرد:  این تفسیر برای من بسیار جالب و جذاب بود رنگ و بوی  ایرانی کردن نمایشنامه، در کشور ما بسیار مرسوم است، اما استفاده از کمترین عناصر، المان ها و پرمعناترین دیالوگ ها که شاهد نمونه آن در اتاق های خواب دختران بودیم، دارای هزاران بار معنایی بود و یادآور سلول زندان، دخمه، تنهایی و بدبختی نسل جوان کنونی است که با موبایل ها و اینترنت زنده اند و حاضرند هر کاری کنند تا از این تکنولوژی جدا نشوند.

این کارگردان تئاتر همچنین در ادامه اضافه کرد: همانطور که می دانید فدریکو گارسیا لورکا را به دلیل کودتا و جنگ های داخلی اسپانیا در سن 38 سالگی کشتند. لورکا اسپانیایی بود و با اینکه در رشته فلسفه و حقوق تحصیل کرده بود، به تئاتر و شعر علاقمند بود. او می گفت حتی می ترسم پایم را روی پله بعدی بگذارم زیرا ترس از آن را دارم تا از پله سقوط کرده و بمیرم. با این حال او که همواره چنین ترسی را داشت، در باغ های زیتون از پشت گلوله باران شد.

یثربی با اشاره به اینکه لورکا در سال 1932 گروه تئاتر سیار دانشجویی را بنیان گذاری کرد، اظهار داشت: او نیز مانند همین گروه نمایشی که شاهد اجرای آن بودیم از حداقل عناصر برای القای حداکثر معنا بهره می برد. تمام آثار او به زنان می پرداخت و اسم سه گانه اش یعنی یرما، عروسی خون وخانه برنارد آلبا را سه گانه زمین اسپانیایی نام نهاده بود و در نظر داشت تا به روحیه زنان روستا نشین اسپانیایی تقدیم کند و اعلام کرد که من تمثیلی از روحیه زنان روستانشین را در یرما و عروسی خونو در اوج آنها، خانه برنارد آلبا نشان داده ام. لورکا، شون اوکیسی و تنسی ویلیامز سه نمایشنامه نویس مرد بودند که در آثارشان به زنان می پرداختند و محوریت آثارشان زنان بودند و سیاست و جامعه را از طریق زن انتقال می دادند.

این نمایشنامه نویس دراین بخش از صحبت هایش عنوان کرد: در این نمایش نویسنده و کارگردان با وارد کردن مسائل و حرف های روز، مانند موبایل، درنمایش لورکا بسیار هوشمندانه عمل کرده اند. بازیگران بسیار خوب ایفای نقش کرده اند و باید بدون اغراق بگویم حس ها را به جا منتقل کرده و بازی ها و شخصیت پردازی ها با هم متفاوت است و همه در یک موضوع با هم مشترک هستند و آن هم بدبختی زنان در همه جوامع توسعه نیافته است. آنان امیدشان به یک ناجی است که از طریق همان پنجره بیرون از خانه است .

وی در ادامه اضافه کرد:  در این نمایش می بینیم که شخصیت ها از طریق ایستادن بر بلندی می خواهند آن ناجی را ببینند. اکنون این پنجره ها تبدیل به همان دایره های کوچک اینستاگرام شده است و برخی جوانان از طریق این دایره ها که من آن ها را قبر کوچک ایسنتاگرام می نامم منتظرند تا کسی از راه برسد و نجاتشان دهد. حتی در بخشی از این نمایش مادر بزرگ هم می گوید که من هم می خواهم عروسی کنم و از اینجا بروم. او نیز در این سن و سال تنها امیدش این بود تا کسی از راه برسد و او را با خود ببرد. لورکا می گوید انگار تنها راه نجات زنان در کشورهای توسعه نیافته مثل کوبا، اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین این است که مردی بیاید و زنان را نجات دهد.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت هایش گفت: هر کدام از بازیگران در این نمایش استایل بازیگری خاص خود را دارند و این نشان از پختگی گروه دارد و کارگردان تمام تلاش خود را در این راستا انجام داده  است. هیچ یک از بازیگران شبیه هم بازی نمی کنند و این یعنی به تماشای کار خوبی نشسته ایم. متاسف شدم که آثاری مانند این نمایش که مملو از خلاقیت است با بی مهری تماشاگران کمتر دیده میشوند. تک تک ما که این نمایش را تماشا کرده ایم موظفیم و رسالت داریم تا اجرای چنین آثار موفقی را به گوش دیگران برسانیم و اطلاع رسانی کنیم .

نمایش «دوشیزگان باغ لیمو» همه روزه به جز شنبه ها تا تاریخ 18مهر ماه در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر به روی صحنه خواهد بود




نظرات کاربران