در حال بارگذاری ...
عزیز زادسر به ایران تئاتر گفت:

«نبرد ماسک‌ها» نقدی است بر رفتار وحشیانه مردم با طبیعت

عزیز زادسر اعتقاد دارد که با توجه به رفتار بی‌رحمانه و وحشیانه مردم با محیط‌زیستمان در دو دهه گذشته، طبیعت از ما انتقام می‌گیرد

به گزارش ایران تئاتر، عزیز زادسر که در مقام نویسنده و کارگردان با نمایش «نبرد ماسک‌ها» از مریوان در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره این نمایش گفت: نمایش «نبرد ماسک‌ها» کاری از گروه تئاتر اهورا است. این گروه در طول سال و در روستاها در نقطه صفر مرزی بدون داشتن هیچ اسپانسری تئاتر اجرا می‌کند. موضوع‌های نمایش‌های ما مسائل اجتماعی، محیط‌زیست و... است. موضوع نمایش «نبرد ماسک‌ها» نیز در مورد محیط‌زیست است. در این اثر به ریزگردهایی که در طی 10 سال گذشته از غرب ایران وارد کشور می‌شود و مردم ساکن در شهرهای غرب ایران را درگیر خود کرده است. «نبرد ماسک‌ها» موزیکال است و دیالوگی ندارد. تلاش کرده‌ایم با تصویرسازی و با استفاده از تئاتر فیزیکال و تئاتر موزیکال، زندگی زیبایی که مردم در گذشته داشته‌اند را به تصویر کشیده‌ایم. سپس نشان می‌دهیم که با آمدن ریزگردها این زندگی زیبا، پر از نشاط، پر از تصویر و پر از لطافت مناطق غربی که سرزمین بکر و زیبایی بوده است، دستخوش تلاطم می‌شود و این ریزگردها زندگی مردم را دچار مخاطره می‌کند.

زادسر درباره انگیزه‌اش از نگارش این نمایشنامه، گفت: این ریزگردها تا مرکز کشور و حتی شمال ایران نیز رفته‌اند. این ریزگردها باعث تشدید بیماری‌های صعب‌العلاجی قلبی و تنفسی شده‌اند. گروه «هیوا» بر آن شد تا در این زمینه کاری انجام دهد و بر همین اساس نمایش «نبرد ماسک‌ها» را برای اجرا آماده کند. امیدواریم این نمایش بر وجدان بسیاری از مسئولانی که می‌توانند کاری در این زمینه انجام دهند اما هنوز کاری نکرده‌اند، تلنگری بزند. ایده اولیه این نمایشنامه از نامعه سعیدی و من بود. ما تحقیق کردیم و با بسیاری از دوستانی که در استان‌های غربی ایران همچون کرمانشاه و ... در زمینه محیط‌زیست فعال بودند و کمپینی تحت عنوان «خاک خورده‌ها» تشکیل داده‌اند، مشورت کردیم و دردهایی که این ریزگردها برای مردم به ارمغان می‌آورند را به‌نحوی در نمایش بگنجانیم. ایران ما همیشه زیبا بوده و هست و ما می‌توانیم در راستای زیباتر شدن این کشور قدم برداری امیدوارم با حفظ محیط‌زیست اجازه ندهیم این نعمت خدادادی به یغما رود و نسل‌های آینده از سرزمین‌های زیبای این مرزوبوم تنها به‌عنوان یک خاطره نام ببرند؛ نگذاریم شهرهای زیبای ما برای کودکانمان خاطره‌ای دست‌نیافتنی باشد. سال‌هاست که در جنگل‌های زیبای بلوط مناطق غربی کشور، شاهد آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی هستیم. این اتفاق باعث شده است حیوانات بومی این خطه همچون روباه، سمور، کبک، لاک‌پشت و ... دچار حریق شوند، از بین بروند و نسل آن‌ها منقرض شود.

این هنرمند مریوانی در ادامه افزود: در سال‌های نه‌چندان دور، کودکان ما تصوری از روباه زاگرس نخواهد داشت؛ همان‌طور که این روزها پلنگ ایرانی در معرض انقراض است و نسل ببر مازندران منقرض شده است. آتش‌هایی که در جنگل‌های زاگرس افروخته می‌شوند، سدسازی‌های غیراصولی‌ای که انجام می‌گیرد، بیابان‌زدایی‌ها و جنگل‌زدایی‌ها باعث شده است که ریزگردها به مملکت ما یورش آورند. طبیعت از ما انسان‌ها انتقام می‌گیرد؛ عمل و عکس‌العمل است؛ وقتی به طبیعت دشنه می‌زنیم، او هم به ما لگد می‌زند. در 10 سال اخیر بلاهای بسیار زیادی بر سر طبیعت آورده‌ایم. به‌عنوان مثال در مریوان دریاچه‌ای به‌نام زریوار وجود دارد که چهار هزار سال است که به مردم خدمت می‌کند اما متاسفانه در 10 الی 12 سال گذشته به‌قدری با این دریاچه بدرفتاری شده است که در شرف نابودی است. مردم دو دهه اخیر به‌شدت وحشیانه با طبیعت رفتار می‌کنند. دریاچه ارومیه چندین هزار سال قدمت دارد، چرا باید در عرض 10 سال از بین برود؟ تمام این مسائل از خیانت ما به محیط‌زیست نشات می‌گیرد. امیدوارم این نمایش ما به وجدان تمام انسان‌ها تلنگر بزند تا زین پس در خدمت محیط‌زیست باشند، نه بر علیه او.

کارگردان نمایش «نبرد ماسک‌ها» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: «نبرد ماسک‌ها» عظیم بادروج، هاوره بادروج، محمد جاجرمن، زانیار سبحانی، سالار ارجمندی و دانیال محمدی بازیگران نمایش هستند. ژیلا برزویی؛ طراح لباس نمایش است و طراحی صحنه آن را نامعه سعیدی که در نگارش متن با من همراه بوده، بر عهده گرفته است. همچنین در این اثر از موسیقی زنده استفاده کرده‌ایم؛ سالار ارجمندی در این نمایش هم ویولن می‌نوازد، هم موسیقی را طراحی کرده است و هم در این اثر بازی می‌کند.




نظرات کاربران