گفت وگو با فاطمه راد منش کارگردان و بازیگر نمایش دوشیزگان باغ لیمو
نمایش نامه خانه برناردا آلبا را ایرانیزه کردم

فاطمه رادمنش

دوشیزگان باغ لیمو
لورکا همواره یکی از محبوب ترین نمایش نامه نویسان برای کارگردان های ایرانی بوده است . دکتر علی رفیعی ، رضا گوران و زهرا صبری از نمایش نامه هاب او مثل عروسی خون ، خانه برناردا آلبا و یرما بارها استفاده کرده اند و جایگاه پر رنگ زنان در آثار لورکا همواره باعث شده که او نویسنده قابل احترامی برای زنان هنرمند و روشنفکر در ایران و سرتاسر دنیا باشد . سیاست ، عشق ، دیکتاتوری و خودکامگی تم های نام آشنای لورکا در کارهایش بوده اند
فاطمه رادمنش هنرمند با تجربه جیرفتی که بیش از یک دهه در تئاتر در حوزه بازیگری و کارگردانی فعالیت می کند . در کار جدیدش به سراغ لورکا رفته است. نمایش دوشیزگان باغ لیمو تفسیر و خوانشی متفاوت از نمایشنامه خانه برناردا آلبا است، که نویسنده و دراماتورژ رنگ و بوی ایرانی به نمایش لورکا داده اند. رادمنش با شناخت از کارش و فضای نمایش با استفاده از کمترین عناصر و دکور صحنه ای ، توانسته هنرمندانه معانی مورد نظرش را از فضای خانه دژمانند دختران و اتاق هایشان را به نمایش در بیاورد . این کارگردان با استفاده از نشانه های تکنولوژی روز نظیر موبایل ها و اینترنت به نمایشش وجوه روز داده است. نمایش «دوشیزگان باغ لیمو» به نویسندگی علی محمد رادمنش که بر اساس نمایشنامه «خانه برناردا آلبا » لورکا نوشته شده ؛ از ۱۴ شهریور ماه با کارگردانی فاطمه رادمنش در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفته است. مهنازغمخوار؛ مرجان زارعی ؛ فاطمه نیشابوری ؛ روشنک شهبازی ؛ میترا مقدمی ؛ سحر ببران ؛ کتایون کیانی و فاطمه رادمنش بازیگران این نمایش هستند . مهران سیفعلی پور به عنوان طراح صحنه ؛ سما ستوده طراح لباس ؛ مرضیه رادمنش طراح گریم و جواد سقایی و فاطمه نیشابوری نیز به عنوان دستیار کارگردان حضور دارند.با رادمنش در باره اجرای نمایشش و شیوه اقتباسش از متن لورکا گفت وگویی انجام داده ایم.
چگونه برای اجرای نمایش به سراغ متنی از لورکا رفتید؟
من کارهای لورکا به خصوس سه گانه اش ( یرما، خانه برناردا آلیا و عروسی خون ) را دوست دارم. همه شخصیت های نمایش نامه خانه برنار آلبا زن هستند و این نکته هم برای جذابیت داشت.
متن نمایش نامه را بر اساس چه ویژگی هایی دراماتورژی کردید؟
ازدیالوگ های متن هم خیلی استفاده کردیم و درکنارش متن ایرانیزه شد .
این ایرانیزه شدن به خواسته شما توسط دراماتورژ انجام شد؟
ایشان همسر من هستند و نقاط اشتراک زیادی داریم و با هماهنگی این کار انجام شد. در شروع کار نمایش با اسامی خارجی تمرین می کردیم و چون تعدادی از بازیگران نمایش اولین تجربه بازیگری حرفه یشان را انجام می دادند و به همین مقداری درک جغرافیای متن اسپانیایی متن برایشان دشوار بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم کار ایرانیزه شود .وجغرافیای اثر در فضای جغرافیایی گرمسیری مثل جنوب ایران در حوالی شیراز و یا بندرعباس تبدیل شد.
داستان نایش نامه لورکا هم در جنوب اسپانیا که گرمسیری است رخ می دهد؟
بله، این ویژگی وجود دارد.
آیا پنج شخصیت دختر نمایش ، نمادی از دختران مختلف جامعه ما هستند؟
می شود چنین موقعیتی را قائل بود . البته دختران در اغلب نقاط دنیا با چنین چالش هایی در زندگیشان مواجه هستند . در کشوری مثل امریکا هنوز ترانس ها مشکلات زیادی دارند .در جامعه هم دختران با مشکلات زیادی روبه رو هستند و به وضوح شخصیت های حقیقی ، تراژیک و دردناک حتی در نزدیکی خودمان در همین حوالی چهار ولیعصز از ترانس ها می بینید . اینها وضهیت مبهمی مثل کتایون نمایش ما در جامعه دارند و در قانون هم حقوقشان تعریف نشده است. یا دخترانی مثل مینا که در حوزه خوانندگی استعداد دارند و حوزه فعالیتشان هنوز تعریف نشده است. بنابراین احساس درحین بازنویسی متن وجود داشت که زنان ملموس و مابه ازداری را به وجود بیاوریم. یا حتی زنان سن بالایی مثل مادربزرگ خانواده که جسارت و فدرت این مسئله را ندارند که بگویند می خواهند ازدواج کنند و موقعی که می توانند حرف دلش را بزنند که دچار تزلزل روحی و روانی شده است .
براساس چه ویژگی نقش مادربزرگ را خودتان بازی کردید؟
در آن زمانی که قصد شروع کار را داشتیم بازیگر مناسب را پیدا نکردم و به ناچار علی رغم میل باطنیم این نقش را بازی کردم .
آیا مادر یک زن دیکتاتور است و یا مادری که به خاطر منافع دخترانش نسبت به آنها سخت گیری می کند؟
نمی شود به صورت قطعی گفت که مادر یک دیکتاتور صرف است .بهر حال یک مادر است و ترسش از جامعه هم خیلی زیاد است و چون بعد از مرگ پدر مردی در خانه وجود ندارد.و این چالش را دارد که با آزادی دادن به دخترانش آنها به محیط بیرون خانه بروند و از کنترلش خارج شوند و فاجعه به بار بیاورند و معتقد است که اگر خط قرمز را برای دخترانش به وجود بیاورد خانواد ه اش ایمن خواهند بود. خانه هم حالت محصور و حصار مانندی با پنجره های دور از دسترسی دارد و دوست دارد دخترانش با ازدواج های سنتی و محترمانه خانه را ترک کنند. در هرحال این مادر ، زن دلسوزی است. اما شیوه رفتاریش شایسته نیست.
آیا ریشه غرور و نخوتی که دارد به ریشه های ارباب زاده بودنش برمی گردد؟
بله، در این بخش به اصل متن لورکا وفادار بودیم و مادر خانه برنارد آبا هم زن ملاکی است.
مادر دراصل در خاطرات دوران خوش گذشته اش زندگی می کند؟
بله، او با بی تدبیری شوهرش بیشتر ثروت و زمین هایش را از دست داده است و اینکه او به اصالت و گذشته اش که متعلق به خانواده ملاک بوده افتخار می کند . من خودم رگ و ریشه ام جیرفتی است و در آنجا هم قبل از دوران اصلاحات اراضی چنین خانواده هایی وجود داشتند و به خوبی خلق و خویشان را می شناختم. . موقعی که در دهه چهل طرح واگذاری اراضی به روستائیان انجام شد . آدمی نظیر درویش خان اسفندیاری در سیرجان نسبت به این واگذاری اعتراضات زیادی انجام می دهد و یک گاو سنگی بزرگ می سازد و از شاخه های درختان باغ هایش سنگ آویزان می کند . این آدم در اصل لال بوده و قدرت تکلم نداشته است و برایش غیر قابل بود زیر دستان و رعیت هایش در املاکش سهیم بشوند .
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی