در حال بارگذاری ...
عبدالرضا محمدی‌نژاد به ایران تئاتر گفت:

داستانی کهن واکاوی می‌شود

عبدالرضا محمدی‌نژاد اعلام کرد که قدمت داستان «بوسلمه» به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد و در این نمایش شخصیت واقعی این موجود را به مخاطبان نشان می‌دهیم

به گزارش ایران تئاتر، عبدالرضا محمدی‌نژاد که در مقام نویسنده و کارگردان با نمایش «بوسلمه» از بندر گناوه در بخش آیینی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره داستان این نمایش گفت: قدمت داستان «بوسلمه» به زمان حضرت ابراهیم (ع) بازمی‌گردد اما در 100 یا 150 سال اخیر دوباره این داستان از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و در دریاهای جنوب به باورهای مردم راه یافته است. این موجود بیشتر در تخیل و باور مردم جنوب است. تصور مردم از موجودی به‌نام بوسلمه این است که وقتی مردی به دریا می‌رود و باز نمی‌گردد، حتما بوسلمه او را برده است؛ اما ما در این نمایش خود بوسلمه را ظاهر کرده‌ایم و جلوی چشم مردم آورده‌ایم تا به آن‌ها بگوید که در خیال و باور آن‌ها وجود دارد و اصلا موجود نیست و در عالم واقعیت، وجود ندارد.

محمدی‌نژاد درباره پروسه تولید این نمایش، گفت: در پروسه کار تحقیقاتی‌ام درباره داستان‌های جنوب، به داستان بوسلمه رسیدم. دی‌ماه سال گذشته نمایشنامه را کامل کردم و با گروه، تمرین را آغاز کردیم. از اسفندماه تمرینات گروه جدی‌تر دنبال شد. اردیبهشت‌ماه که نمایش برای جشنواره مریوان پذیرفته شد، لباس و ... را آماده کردیم و تمرین‌های نهایی را انجام دادیم که این تمرین‌ها تا زمان اجرا ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: در زمینه طراحی لباس، ما دو نوع طراحی برای نمایش در نظر گرفتیم؛ یکی لباس مردم محلی است اما بخش دیگری از طراحی لباس نمایش ما به بوسلمه و موجودات دریایی مربوط می‌شد که در کنار بوسلمه وجود دارند. بوسلمه در باورهای مردم، یک موجود دوگانه است؛ از آن‌جا که اعتقاد بر این است که این موجود در دریا زندگی می‌کند، نیمه بالایی بدنش آدمیزادی است که کمی به هیولا نزدیک است و نیمه دوم بدنش، ماهی است و موجودات دریایی، خرچنگ، هشت‌پا و ستاره دریایی را در کنار آن قرار دادیم. لباس این شخصیت‌ها نسبتا سنگین است و باید نمایانگر شخصیتشان باشد

کارگردان نمایش «بوسلمه» درباره برنامه‌های آتی خود برای این نمایش، گفت: «بوسلمه» را به چند جشنواره دیگر نیز ارائه داده‌ایم و احتمال دارد این اجرا ادامه پیدا کند.

این هنرمند جنوبی درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و میزان تاثیرگذاری این جشنواره، گفت: برای نخستین بار در جشنواره تئاتر مریوان شرکت می‌کنم اما فضای این جشنواره را بسیار خوب یافتم. از ابتدا این‌که چنین جشنواره معتبری در شهرستانی که حتی مرکز استان نیست برگزار می‌شود، برایم بسیار جذاب بود.

نمایش «بوسلمه» دو اجرای خود را در روزهای پنجم و ششم مهرماه پشت‌سر گذاشته است و امروز؛ هفتم مهرماه ساعت 10:45 برای آخرین‌بار در قالب جشنواره تئاتر مریوان در پارک ملت اجرا می‌شود.




نظرات کاربران