در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از روز دوم یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان:

استقابل علاقمندان ازساعات اولیه صبح - هم آوایی فرهنگ ها در تئاتر خیابانی

سه‌شنبه؛ ششم مهرماه دومین روز یازدهمین جشنواره تئاتر مریوان بود که از ساعت ۱۰ صبح با استقبال پرشور مردم همراه شد و کودکان نیز پس از تعطیل شدن مدارس به تماشای نمایش‌ها ایستادند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایران تئاتر، هیات داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان، متشکل از بهروز غریب‌پور، عطاءالله کوپال و سعید اسدی در روز دوم یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان؛ به داوری آثاری که در پارک ملت و دریاچه اجرا می‌شد پرداختند.

تئاتر تعاملی و داورانی که در اجراها حضور یافتند

در پارک ملت از ساعت 10 صبح الی 13، چهار نمایش «دی‌زنگرو»؛ نوشته هیام احمدی و فرامرز غلامیان و با کارگردانی هیام احمدی از آبادان، «داستان مردم» اثر پیام عزیزی از تهران، «روایت پیچیده یک کلنگ زنی» اثر مهسا افتحی از تفرش و «ماجراهای مبارک» اثر مجتبی دربندی از تهران اجرا شدند.

این آثار که مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفتند، هر یک اتفاقی جالب را رقم زدند؛ عوامل اجرایی نمایش «دی‌‌زنگرو» با توجه به محل برگزاری جشنواره، در انتهای نمایش، از موسیقی جنوبی فاصله گرفتند و نوازندگان موسیقی را به سمت موسیقی کردی بردند. در این هنگام گروه اجرایی از مخاطبان دعوت کرد با آن‌ها همراه شوند که بهروز غریب‌پور این دعوت را اجابت کرد و به‌همراه تعدادی از مخاطبان و اجراگران نمایش، حرکات آیینی کردی را برگزار کردند.

اما اتفاقی که در اجرای «داستان مردم» رخ داد نیز خالی از لطف نبود، در این نمایش که بخش اعظمی از آن بر اساس بداهه شکل گرفته بود، پیام عزیزی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش، از میان مخاطبان، فردی را انتخاب کرد تا در قالب تئاتر او را به آرزوی قلبی خود برساند. این فرد، تجدید فراش را به‌عنوان آرزوی خود اعلام کرد و ...

در پروسه اجرا، کارگردان نیاز پیدا کرد که فردی به‌عنوان پدر عروسی که قرار بود همسر دوم باشد ایفای نقش کند و از بهروز غریب‌پور خواسته شد این نقش را ایفا کند که در نهایت غریب‌پور قبول کرد و مخاطبان بازی بداهه و جذابی را از او شاهد شدند.

اما در زمان اجرای نمایش «روایت پیچیده یک کلنگ زنی»، پای یکی دیگر از داوران به نمایش باز شد؛ مهسا افتحی که بازیگر نمایش نیز بود و نقش زنی فال‌گیر را بازی می‌کرد، از روی کف دست سعید اسدی دانست که او دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شود و به مخاطبان گفت اگر در کار او شک دارند؛ تا بهمن‌ماه  منتظر بمانند!

آخرین نمایشی که در قالب اجراهای صبح سه‌شنبه در پارک ملت اجرا شد؛ «ماجراهای مبارک» بود، اجرای این نمایش دقیقا با تعطیل شدن مدرسه‌ای که در نزدیکی پارک ملت بود هم‌زمان شد و در نتیجه این اتفاق، کودکان بسیاری به تماشای این نمایش که خیمه‌شب‌بازی بود نشستند و بر شور و حال این اجرا افزودند.

یکی از نکاتی که در دومین روز از یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان  بسیار شایان توجه بود این بود که هرچند سه‌شنبه روز تعطیل محسوب نمی‌شود، مخاطبان از صبح در مکان اجراها حضور داشتند و برخلاف انتظار، استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان شده بود. استقبال کودکان از اجراها و تمایل آن‌ها به تعامل با گروه‌های اجراگر نیز یکی از نکات جذاب جشنواره بود.

مخاطبان هم داور شدند

البته این استقبال تا آخرین اجرا در ساعت 18:45 در پارک شانو ادامه داشت. مخاطبان در پارک شانو، دریاچه و میدان استادیوم ازدحام کرده بودند و نمایش‌ها را می‌دیدند البته در این میان افرادی بودند که از مکانی به مکان دیگر می‌رفتند و از میان نمایش‌ها، اجراهایی را انتخاب می‌کردند. در میان آثاری که از ساعت 15 لغایت 18:45 در اقصی نقاط مریوان اجرا شدند، نمایش‌های حاضر در کنار دریاچه، آثار مریوان و سه نمایش بخش بین‌الملل بیشترین مخاطبان را  داشتند.

در این دوره از جشنواره تئاتر مریوان، اقدام جالبی صورت گرفته است، در زمان اجرا، برگه‌هایی میان مخاطبان تقسیم می‌شود و آن‌ها می‌توانند به نمایش‌ها در زمینه‌های طرح و ایده، شیوه اجرا و بازیگری امتیاز دهند و نمایش‌های منتخب خود را انتخاب کنند. این اقدام از سوی ستاد برگزاری جشنواره صورت گرفته است و نه‌تنها بر جذابیت نمایش‌ها افزوده است بلکه سبب شده مخاطبان با دقت بیشتری نمایش‌ها را ببینند.

ارمنستان رفت؛ اجراها ادامه دارد

در این میان یک گروه با دو اجرا به کار خود در جشنواره خاتمه داد. گروه تئاتر ارمنستان که با نمایش بی‌کلام «قصر سیاه» به مریوان آمده بود، پنجم مهرماه در کنار دریاچه و ششم مهرماه در پارک شانو نمایش را اجرا کرد و با این دو اجرا به حضور خود خاتمه داد اما سایر آثار حاضر در جشنواره هنوز یک الی دو اجرای دیگر دارند.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این عرصه است و تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد.

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در قالب کارناوال شادی در میان استقبال پرشور مخاطبان و همراهی هنرمندان ایران و جهان با ساز و لباس‌های محلی کار خود را آغاز کرد.

|

نظرات کاربران