در حال بارگذاری ...
در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان؛

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : تئاتر و تئاتر خیابانی دغدغه اصلاح جامعه را دارد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بر ویژگی های تئاتر خیابانی تاکید کرده و بر تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره تاکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر، علی جنتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مریوان، گفت: بارها شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری کردستان را استان فرهنگی نامیده‌اند و ما از دیرباز این خطه را به‌عنوان خطه فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسیم. ستارگان درخشان بسیاری را در حوزه ادب، شعر، فرهنگ، هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و سینما به یاد داریم که از این خطه برخاسته‌اند. بهروز غریب‌پورکه از این خطه برخاسته و بسیاری دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و هنری که افتخار کشور ما هستند  را استان کردستان به ملت ایران تقدیم کرده است.

جنتی درباره هنر نمایش گفت: تئاتر کهن‌ترین هنری است که بشر به آن مانوس بوده است. بی‌تردید نخستین اجرای تئاتر در روزگار باستان تئاتر خیابانی بوده است. تئاتری اجتماعی که با زبان ویژه‌اش به ناهنجاری‌های موجود در جامعه اعتراض می‌کند و با خلاقیت و موشکافی به جامعه اطراف خود نگاه می‌کند. معمولا مضامین تئاتر خیابانی برگرفته از واقعیت‌ها و مشکلات روزمره جامعه است. هر چه این مضامین پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایش ساده و عامیانه ابراز شود برای مخاطب عام ملموس‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: مخاطب دردها و حرف‌هایش را در آینه این نمایش‌ها می‌بیند و در باور او جای می‌گیرد. از این رو تئاتر و به‌ ویژه تئاتر خیابانی دغدغه اصلاح جامعه را دارد و از دیرباز بیان‌گر رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های طبقات مختلف جوامع بشری بوده‌اند. هنرمندان تئاتر خیابانی از گذشته تا امروز برای تلطیف روح خسته و آزرده مردم کوچه و بازار کوشش بسیار کرده‌اند و نا بسامانی‌ای زندگی شهری و مشکلات روزمره مردم را دست‌مایه هنر نمایش قرار داده‌اند.

وی درباره مضمون تئاتر خیابانی بیان کرد: باید چنان با مخاطب خود با صداقت و راحتی ارتباط برقرار کند که مردم هنرمندان خیابان را از خود بدانند و باور کند که آن‌ها افرادی از جنس مردم هستند که میان مردم آمده‌اند تا دغدغه‌های اجتماعی خود را به هم‌نوعان‌شان بنمایانند. این‌جاست که تماشاگر و بازیگر با هم یکی می‌شوند و تمام موانع ارتباطی میان آن‌ها از میان براشته می‌شود.

وی اجرای تئاتر خیابانی را زمینه ای برای رواج فرهنگ تئاتر دیدن بین مردم کوچه و بازار عنوان کرده و افزود: این تئاتر می‌تواند مردم کوچه و بازار را با سالن‌های تئاتر آشتی دهد و مبلغ هنر و هنرمندان تئاتر باشد. البته اگر به‌صورت حرفه‌ای و با نگاهی دقیق و جدی به آن پرداخته شود. به همین دلیل این گونه تئاتر قادر است علاوه بر ارمغان آوردن لذت تماشا برای مخاطب، ارزش‌های اجتماعی و زیبایی‌شناسی تئاتر را نیز به میان توده‌های مردم ببرد تا نگاه مشتاقانه‌تری به هنر نمایش داشته باشند.

وی تئاتر خیابانی را ایجاد کننده شور و اشتیاق برای تماشاگران و تعالی شعور و فرهنگ اجتماعی  عنوان کرده و ادامه داد: خوشبختانه نمایش‌های خیابانی در سال‌های اخیر بیش از پیش اهمیت یافته و به سراسر کشور گسترش پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در استان کردستان، آن هم در شهر تاریخی و زیبای مریوان و در نقطه صفر مرزی نشان‌گر همین اهمیت و نفوذ است البته نباید از علاقه وافر مردم کردستان و شهر مریوان نسبت به هنر غافل شد؛ نکته‌ای که دست‌اندکاران برگزاری این جشنواره را برای پذیرفتن این نقطه ترغیب کرد.

وی رشد کمی و کیفی تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر و حضور در عرصه‌های بین‌المللی  را قابل توجه دانسته و گفت: با چنین ظرفیتی مسئولیت برگزارکنندگان این جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال تئاتر خیابانی سنگین‌تر خواهد شد. از این پس نهادهای دولتی و غیردولتی باید با اهتمام و جدیت بیشتری در برگزاری شایسته‌‌تر این رویداد بین‌المللی همکاری کنند، زیرساخت‌های عمرانی و گردش‌گری شهرستان‌ها و استان‌های متقاضی برگزاری رویدادهای بین‌المللی از این دست باید تقویت شوند و از تعصب‌ورزی و نگاه بسته در سیاست‌گذاری و برگزاری جشنواره پرهیز شود.

وی تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های جشنواره برای ابلاغ پیام صلح و دوستی بین فرهنگ‌ها، اقوام و ادیان آسمانی بهره گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره در مریوان را پیشنهاد بسیار عالمانه، منطقی و درست عنوان کرد که برای تداوم این جشنواره و ارتقای سطح کمی و کیفی آن ضروری است و افزود: من به مهدی شفیعی؛ مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کردم از هم اکنون به فکر ایجاد یک دبیرخانه دائمی و انتخاب یک دبیر جشنواره باشد.

وی با اشاره به مشارکت استانداری کرمان و وزارت ارشاد در ساخت و تجهیز شش پلاتو گفت: با عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار فرهنگ‌پرور، پرتلاش و با کفایت استان کردستان نیز قرار گذاشتیم چند پلاتو برای فعالیت‌های نمایشی ایجاد کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه مشارکت می‌کند و از کمک‌های استاندار کردستان نیز بهره‌مند خواهیم شد.

جنتی با اشاره به زیبایی استان کردستان گفت: هنر در اینجا زودتر به بالندگی می‌رسد و به بار می‌نشیند. به همین دلیل مناطق غربی کشور همچون کردستان و کرمانشاه همواره هنرخیز و هنرپرور بوده‌اند. وقتی زریوار زیبا را همچون نگینی بر انگشتری مریوان می‌بینیم، وقتی در مسیر اورامانات از تلالو رنگ و نور در طبیعت غرق در شادی می‌شویم، می‌گذریم و با رودخانه  سیروان همراه  هم‌نفس می‌شویم، وقتی از میان کوه‌ها، دره‌های ژرف و دشت‌های سرسبز می‌گذریم، وقتی به تنوع اقلیمی و آب و هوایی این منطقه می‌اندیشیم و وقتی حماسه و مقاومت مردمان رشید این دیار را در دوران دفاع مقدس به یاد می‌آوریم؛ چرا هنرآفرینی نکنیم؟

وی که به همراه معاونین خود از شهر سنندج بازدید کرده بود ادامه داد: بسیاری از مسائل و مشکلات استان در زمینه‌های فرهنگی و هنری و کمبودها و نواقصی که وجود داشت در این بازدید مطرح شد.

وی در ادامه افزود: همکاران من ظرف دو روز گذشته به شهرهای مختلف استان کردستان سفر کردند و از نزدیک با هنرمندان، ادیبان، شاعران و فرهیختگان نشستند، سخنان آن‌ها را شنیدند، با مسائل و مشکلاتشان آشنا شدند. امیدوار هستیم در حد توان دولت بتوانیم کمک کنیم تا این نواقص به‌تدریج مرتفع شود و ان‌شاءالله استان کردستان بیش از هر زمان دیگری بالنده‌تر در جهت ارتقای فرهنگی و هنری تلاش کند.

در حاشیه این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خیابان و جمع مردم به تماشای نمایش "رزم و بزم" کار گروه سبزوار ایستاد.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران