در حال بارگذاری ...

روابط عمومی مخاطبان تئاتر را ارتقاء می‌دهد

دکتر قطب‌الدین صادقی؛ کارگردان حضور یک روابط عمومی فعال در تئاترشهر را عامل مهمی برای گسترش فرهنگ تئاتری در بین توده مردم تلقی می‌کند و معتقد است برای این منظور باید مدیر روابط عمومی از زبان مطلوبی برخوردار باشد. این زبان نیاز به فروتنی‏، هوش بالا، سواد و مردم داری دارد.

رضا آشفته:
طی حکمی از سوی مدیر اجرایی مجموعه تئاترشهر، علی شیدفر به سمت مدیر روابط عمومی این مجموعه از روز چهارشنبه 18 مرداد ماه برگزیده شد.
جواد افشین‌نژاد؛ مدیر اجرایی مجموعه تئاترشهر در این حکم با توجه به سوابق و تجارب علی ‌شیدفر در حوزه هنر تئاتر و رسانه‌های جمعی از او به عنوان چهره‌ای مناسب برای روابط عمومی تئاترشهر یاد کرده و در ادامه تاکید کرده است:«آگاهی شما از عملکرد این مجموعه به عنوان معتبرترین مکان تئاتری و اقبال دوستداران هنر نمایش، راهگشای مدیریتی با قوام خواهد بود.»
بدون حب و بغض
دکتر قطب‌الدین صادقی؛ کارگردان درباره ویژگی‌های مدیر روابط عمومی تئاترشهر به سایت ایران تئاتر گفت:«کسی برای این کار مناسب است که با تئاتر و هنرمندان تئاتر و هم با مطبوعات و خبرنگاران آشنایی و ارتباط داشته باشد. او بدون حب و بغض و فراتر از شناخت این دو گروه، باید بتواند بین هنرمندان و مطبوعات و رسانه‌های جمعی ارتباط برقرار کند.»
این استاد دانشگاه حضور یک روابط عمومی فعال در تئاترشهر را عامل مهمی برای گسترش فرهنگ تئاتری در بین توده مردم تلقی می‌کند و معتقد است برای این منظور باید مدیر روابط عمومی از زبان مطلوبی برخوردار باشد. این زبان نیاز به فروتنی‏، هوش بالا، سواد و مردم داری دارد.
دکتر صادقی از علی شیدفر به عنوان چهره‌ای قدیمی در مطبوعات و تلویزیون و فعال در حوزه تئاتر یاد کرد و گفت:«هنوز از او سوء نیتی ندیده‌ام و فقط گاهی از او دیده شد که به نفع دوستانش موضع‌گیری کرده است و این کار هم امری طبیعی در کشور ماست.»
وی در پایان تاکید کرد که علی شیدفر چهره‌ای قابل احترام دارد و می‌تواند از تجربیات خود به نفع تئاتر تهران و کشور بهر‌ه‌برداری کند.
یک کار گسترده
محسن حسینی؛ کارگردانی با تحصیلات عالیه در رشته تئاتر، درام و ارتباطات از کشور آلمان درباره ویژگی‌های خاص مدیر روابط عمومی تئاترشهر گفت:«روابط عمومی کارش فقط به شناخت تئاتر و مطبوعات و رسانه‌ها ختم نمی‌شود. روابط عمومی کار گسترده‌ای است که نیاز به ارتباط گرفتن با تمامی نهادهای کشوری و شهری دارد. اگر چنین ارتباطی از طرف روابط عمومی تئاترشهر تاکنون صورت می‌گرفت، امروز برخی از تالارها و نمایش‌ها با کمبود تماشاگر روبرو نمی‌شد. متاسفانه تئاترشهر تهران امروز شباهت غریبی با یک قلعه یا معبد دارد چرا که اطلاع رسانی کمتر صورت می‌گیرد.»
وی با اشاره به این که برگزاری جلسات مطبوعاتی برای نمایش‌ها و کارگردان‌های برجسته باید به عنوانِ یکی از وظایف اصلی روابط عمومی تئاترشهر مدام صورت بگیرد، گفت:«متاسفانه هنوز چنین امری که باید چند روز قبل از اجرا برای اطلاع رسانی به عموم صورت بگیرد، تاکنون در تئاترشهر انجام نشده است.»
این استاد دانشگاه پاسخ دهی به تلفن‌ها را کار یک منشی دانست و تاکید کرد:«روابط عمومی باید بتواند با مراکز مهم فرهنگی و دولتی از قبیل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نهاد رهبریف شورای شهری و... ارتباط برقرار کند. یک روابط عمومی قوی با زبانِ خاص خود از عهده دعوت کارگزاران سیاسی به مجموعه تئاترشهر خواهد شد تا از حمایت آن‌ها برای اعتلای تئاتر بهره‌برداری مهمی ‌شود.»
وی افزود:«روابط عمومی در کشورهای غربی مثلِ یک وزارتخانه فعال است و این کار از عهده یک مدیر و چند کارمند با تجربه و فعال برمی‌آید. روابط عمومی باید با برنامه‌ریزی ریز و کلان از عهده ارتباط گرفتن با هنرمندان، مطبوعات و تماشاگران برآید. همچنین بودن اسپانسرهای فرهنگی نیز از جمله کارهای روابط عمومی است که متاسفانه اصلاً به آن توجه نمی‌شود.»
محسن حسینی هیچ شناختی از علی شیدفر نداشت و در ادامه بی طرفی یک مدیر روابط عمومی را مهم‌ترین عامل برای برقراری ارتباط درست و سازنده ارزیابی کرد و گفت:«امیدوارم مدیر روابط عمومی جدید پس از هفت سال فعالیت پیوسته در تئاترشهر تهران مرا بشناسد.»
وی در پایان تاکید کرد که یک گروه زبده و مجرب در روابط عمومی مجموعه تئاترشهر می‌توانند تعداد مخاطبان واقعی تئاتر را افزایش دهند.
تجربه کار اجرایی
بهزاد صدیقی؛ منتقد و روزنامه‌نگار تجربه کار اجرایی را از مهمترین عوامل یک روابط عمومی نسبتاً مطلوب دانست و گفت:«تحصیلات عالیه و برخورد تخصصی و به روز با علم روابط عمومی از جمله ابزارهای مهم در کشورهای پیشرفته به شمار می‌آید.»
وی افزود:«مدیر روابط عمومی باید بتواند با کارمندان و ارباب رجوع ارتباط مطلوب برقرار کند. اگر او نتواند از عهده این مهم برآید به مرور به بدنامی متهم می‌شود و به درستی از عهده انجام کارهایش برنخواهد آمد.»
این نویسنده در ادامه تسلط بر کامپیوتر و آشنایی با یک زبان خارجی را از جمله ابزار مفید برای توسعه ارتباطات دانست و گفت:«متاسفانه در جشنواره تئاتر فجر بارها هنرمندان خارجی در روابط عمومی به دلیل زبان ندانستگی کارمندان آن جا با دردسر روبرو می‌شوند.»
وی علی شیدفر را یک مدیر خوب و با تجربه معرفی کرد و گفت:«با او در پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر همکار بودم. شیدفر در آن زمان مدیر روابط عمومی جشنواره بود و پس از آن اطلاعی از کارش ندارم و نمی‌دانم آیا با علم روز روابط عمومی جلو آمده است یا خیر؟»
بهزاد صدیقی در ادامه علی شیدفر را از گزینه‌های احتمالی دیگر برای چنین سمتی مناسب‌تر دانست و گفت:«باید زمان بگذرد و در جریان عملکرد او می‌توان به درستی درباره‌اش قضاوت کرد.»
عمر طولانی
کیومرث مرادی؛ کارگردان با اشاره به عمر طولانی فعالیت‌های مطبوعاتی و تلویزیونی علی شیدفر گفت:«او یکی از بنیان‌گذاران کانون ملی منتقدان ایران است. به نظرم با این وجود او یکی از بهترین گزینه‌ها برای روابط عمومی تئاترشهر است.»
وی افزود:«علی شیدفر یک انسان متشخص و مودب است و امیدوارم که او با انرژی خود شکل دگرگونی به وضعیت تئاترشهر بدهد. چنان چه رسول صادقی، در زمان سمت موقت خود در روابط عمومی تغییرات چشمگیری را ایجاد کرد.»
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که علی شیدفر مانند محمد بهرامی حضور موثری در عملکرد روابط عمومی تئاترشهر داشته باشد.