در حال بارگذاری ...
گفت وگو با میرطاهر مظلومی بازیگر نمایش سردار

حاج آقا ملکوتی یک پیر فرزانه و عارف است

میرطاهر مظلومی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان متولد ۱۳۵۳ در اردبیل ، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی تئاتر است . مظلومی بازیگر توانمندی است که نقش های بزرگ را سهل وآسان بازی می کند که این نوع نقش ها علی رغم چالش هایشان برای او کوچک و ساده می شوند .

در کارنامه مظلومی همه نوع نقشی دیده می شود . دون ژوان با هیبت نیچه، وکیل قالتاق ،گدا، احمد شاه قاجار ، رفیق بامرام ، لوطی بی معرفت ، جاهل خود فروخته دشمن ، دکتر ، مهندس ، کاسب ، رزمنده و غیره  و در  کارهایی نظیر غیار، خانه بی پرنده، قفسی برای پرواز ،گمشده ،نسیان، اخراجی ها ، کیمیا ، شش و بش ،ضامن  ، عمارت فرنگی به شایستگی بازی کرده است. او با بزرگانی مثل حاتمی کیا هم کم کار نکرده است. مظلومی یک تئاتری اصیل است که سالها در رادیو در تئاترهای رادیویی جولان می دهد و یکه تازی می کند . او در سال ۱۳۶۷ پا به عرصه هنر گذاشت و سپس در تالار مولوی فعالیت خود را ادامه داد و سال ها شاگرد استاد برجسته تئاتر کشورمان حمید سمندریان بود ودرنمایش ملاقات بانوی سالخورده حمید سمندریان ایفای نقش کرد. هم او همچنین یکی از دوبلورهای برجسته رادیو و رسانه های صوتی و تصویری است.  نمایش سردار در باره زندگی یک فرمانده دوران دفاع مقدس و دوستانش است .عوامل این نمایش عبارتند از : حسین پاکدل ، احمد کاوری ، هدایت هاشمی ، ناهید مسلمی ، هلی صالحی و فریدون محرابی و پونه کوهی بازیگران ، فرهاد امینی دراماتورژی، سعید حسنلو طراحی صحنه ،ابراهیم اثباتی موسیقی ، فرزانه عاقلی طراحی لباس ، وحید میثاقی طراحی پوستر ، ماریا حاجی ها طراحی گریم و بابک شاه علیزادگان طراحی نور نمایش سردار را بر عهده دارندمشاور امور هنری وحید لک، حجت علیخانی  مدیر اجرایی حسن عابدی ، برنامه ریز فرهاد امینی دستیار اول کارگردان امین رهبر ، دستیار دوم کارگردان، فرشته قاسم پورمدیر صحنه محمد صمدی ، منشی صحنه مونا عباسی ، گروه رسانه و تبلیغات مارال دوستی، محمدرضا ایمانیان (پرانتز باز) ، عکاس امیر خدامی، مهدیه خالقیان، محمدرضا کریمی ، ساخت تیزر نیما اقلیما ، مسئول گیشه و رزرو فرشته قاسم پور. نمایش سردار به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی از یکشنبه ۴ مهرماه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر ساعت ۱۹:۳۰ بروی صحنه رفته است. مظلومی در نمایش سردار در نقش یک پدر آذری زبان که پسرش در زمان جنگ مفقود شده است. بازی جاندار و پر تحرکی ارائه می کند .با او در باره این حضورش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

چگونه در نمایش سردار به بازی پرداختید؟

 بیست و اندی سال است که با نادر برهانی مرند در رادیو همکار هستم . ایشان در سمت سردبیر و من در قالب بازیگر . نادربرهانی مرند از درام نویسان بزرگ کشورمان است. در رادیو همیشه پیس های بزرگی  را کار می کردیم و به ویژگی های کاریشان آشنا بودم. نمایش سردار را چند مدت پیش در جشنواره تئاتر رضوی اجرا کردیمو  آنقدر استقبال از این کار خوب بود که به جای یک اجرا ، سه اجرا را روی صحنه بردیم. کارهای قبلی ایشان مثل نمایش پاییز را دیده بودم و کار رئال و عمیقی را روی صحنه اجرا کرد . نمایش سردار جزو بهترین کارهای نادر برهانی مرند است . زیرا تم ، ساختار و ظرافت مثال زدنی در این نمایش از این کارگردان شاهد هستیم. آنقدر وجوهات رئالیستی نمایش پر رنگ است که شما موجودیت شخصیت ها را روی صحنه می بینید و کاملا مابه ازا دارند . الته نوشته های نادر برهانی مرند همیشه این گونه بوده است . در نمایش هایی که درباره دفاع مقدس اجرا شده کمتر به خانواده مفقودالاثرها پرداخته شده است و اینکه اینها چه حس و حال و وضعیتی دارند . در نمایش سردار به شایستگی به این موضوع پرداخته می شود. نکته مهم دیگر کار شخصیت فرماندهی است که در ذهنش شخیصتهای نمایش را می بیند .  شخصیتهایی که ممکن است در زمان هوشیاری آنها را ندیده ، اما در سفر ذهنیش با آنها مواجه دارد .

 

یکی از ویژگی های نمایش  روایت داستان به شیوه  سیال ذهن است ؟

 بله، شکست زمان و مکان و تبدیل شدن  سردار به یک بیمار بیمارستانی و بهداری زمان جنگ ،موقعیت نمایشی اجرا را جذاب کرده است . فضایی که کارگردان خلق می کند بسیار عمیق و اثر گذار است . هر شبی که اجرا تمام می شود من با نکته تازه ای در این نمایش روبه رو می شوم .

 

 پرداختن به این نوع موضوعاتی سال های دفاع مقدسی برای جوان ها چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

 برای بقا و استقلال این مملکت خون های فراوانی روی زمین ریخته شده است . چند وقت پیش با اتفاق هنرمندان به دیدن خانواده  شهید رفتیم که در یکی از جنوبی ترین مناطق تهران بود و تنها دو اتاق داشت. این خانه ، خانه سه شهید بود .برای قدر دانی از این خانواده تعدادی هدایا هم تقدیم مادر شهدا شد. اما این مادر قبول نکرد و گفت اینها را بدهید به فقرا ، علی رغم اینکه خودش به لحاظ مالی به این هدایا نیاز داشت و بعد از اصرار زیاد تنها خواسته اش این بود که عکس دوپسرش که بردر ورودی شهرک شان  نقاشی شده بود و بر اثر باد و باران پاک شده بود دوباره این عکسها نقاش شود. طرح این موضوعات در آثار نمایشی می تواند برای جوانها اثر گذار باشد.

 

به نظر می رسد ایفای نقش پدر مفقود الاثردر نمایش سردار برایتان توام با چالش های زیادی بود؟

این نقش ویژگی های مختلفی داشت. این پدر یک عارف ، فیلسوف و دانا است.

 

 به نظرم این پدر شخصیت بهلول واری دارد و تلاش می کند فرزانگیش را در پس دیوانه بازی هایی که در می آورد مخفی کند؟

نگاهت درست است. پدر آدم عمیقی است که نمی خواهد این وجوهش را پر رنگ کند.

 

آذری زبان بودن پدر ( حاج آقا ملکوتی) پیشنهاد شما بود و یا در نمایش نامه هم وجود داشت؟

آذری زبان بود البته نه به این پر رنگی . نادر انسان با هوشی هست. نشستیم با هم و نقش را حلاجی کردیم و کنسه های من را با دقت گوش کرد . من در تمرینات با این شیوه نقش را اتود زدم .

 

 در جاهایی از نمایش نوع توتالیته صدایتان را تغییر می دادید و محکم تر و با صلابت تر دیالوگ ها را می گفتید؟

در نمایش و بازی من لحظاتی وجود داشت که من باید این کار را انجام می دادم. این محکم و با صلابت ادا کردن دیالوگ باعث می شود تمام حواس تماشاگر در حین دیدن نمایش معطوف به آن شود و به چیز دیگری فکر نکند و محود دیدن اجرا شود و البته اکسنت چند دیالوگم این ایجاب را داشت که بلند و رسا ادایشان کنم ویک دفعه از یک فراز در تونالیته صدایم استفاده می کردم.

 

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد
گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد

دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به توانمندی بالای هنرمندان توان‌یاب، می‌گوید افراد دچار معلولیت، با حضور قدرتمند در این جشنواره، می‌توانند مهارت‌ها و توانمندی‌های بالای خودشان را به نمایش بگذارند و اعلام کنند که اجتماع به حضور و افکار و اندیشه‌های آن‌ها ...

|

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

کاظم نظری: تئاتر شهر، مهم‌ترین سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن 1402 هم‌زمان با میزبانی از آثار چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و در همراهی باشکوه هنرمندان و تماشاگران فهیم و ...

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

نظرات کاربران