در حال بارگذاری ...

اتفاقی تازه در نمایش های میدانی با اجرای «سینا سینا عباس»

ایران تئاتر -سهیل رضوانی : نمایش «سینا سینا عباس» به نحوی ادای دین خانواده تئاتر به شهدای مدافع حرم است و البته می توان به درستی نام نمایش میدانی با وسعتی کوچکتر را بر روی آن گذاشت.

نمایش هایی مرسوم به نمایش های میدانی، محیطی یا شاید خیابانی مدتی است در عرصه تئاتر کشور رنگ و بوی دیگر گرفته اند ، شاید پیش از این تک تک این واژه ها معانی خاص خودشان را داشتند، اما اکنون بیش از آنکه به معانی آن ها فکر شود پیشوند نمایش های مختلف قرار می گیرند. این روزها شاهد اجرای آثاری هستیم که شاید اگر برخی از آن ها اجرا نمی شدند اکنون می توانستیم بگویم دیگر مشکل وجود سالن حرفه ای در سراسر کشور را نداشتیم، چراکه برای اجرای اینگونه آثار شاهد ساخت فضایی هستیم که صدها میلیون تومان هزینه دارند و بجز سازه دیوار ها و سقف الباقی امکانات برای آن تعبیه می شود، امکاناتی که موقت هم هستند در حالی که با این میزان هزینه می توان یک سالن با امکاناتی دائم را در اختیار داشت. البته نباید از این مسئله هم غافل شد که اجرای گونه های مختلف آثار نمایشی مسئله ای اجتناب ناپذیر است.

از این مسئله بگذریم این روزها نمایشی با عنوان «سینا سینا عباس» در محوطه تئاتر شهر در حال اجراست، نمایشی که به نحوی ادای دین خانواده تئاتر به شهدای مدافع حرم است و البته می توان به درستی نام نمایش میدانی با وسعتی کوچکتر را بر روی آن گذاشت. این نمایش در نوع خود خلاقیت ها و جاذبه های خوبی را داراست.

«سینا سینا عباس» به کارگردانی علیرضا مهران آماده اجرا شده است و درروزهای اخیر توانسته مخاطبان بسیاری در ساعات پایانی شب های محرم به خود جذب کند، اما در این میان نباید از برخی موارد مثبت و منفی این اثر غافل ماند.

یکی از نکاتی که در این نمایش به چشم می خورد مسئله نمایشنامه اثر است که گویی آنقدر ساده نگاشته شده که گاهی حتی فراتر از یک نگاه عوامانه می رود، در برخی مقاطع حتی مخاطبان عادی هم از مستقیم گویی و نازل بودن دیالوگ تعجب می کنند، چراکه در عین آنکه با دیالوگ هایی ابتدایی طرف هستند شاهد هنرنمایی تیمی حرفه روی صحنه اند و شاید این تناقض در کار کمی مخاطب را دچار سردرگمی کند.

طراحی صحنه نمایش مهران یکی از اتفاقات تازه در تئاتر میدانی است که در عین سادگی ظرفیت های مناسب و جذابی را داراست که حتی در دکورهای چند صد میلیونی برخی نمایش های میدانی هم نمی توان آن را دید، دکوری که به هنرمندان اجازه می دهد با توجه به شرایط و احساس بازی خود از آن بهره ببرند.  صحنه نمایش پوشیده شده از خاک است و پلکان هایی با پنجره های بازشوی برای تغییر صحنه ها و یک تلویزیون شهری که متناسب با اتفاقات نمایشی تصاویری را به تصویر می کشد، برای اجرای اثر تعبیه شده است.

گروه فرم نمایش نیز تصاویری جدید را در این عرصه به ارائه داده اند که این خود قابل تامل است، به ویژه تصاویر مبارزه حضرت عباس (ع) که پیش از این در کم تر اثری دیده بودیم، متاسفانه اغلب آثار تنها به بخش های شهادت ایشان اشاره می کنند و آن طور که باید روایت را از زوایای مختلف بررسی و تصویر نمی کنند.

نمایش «سینا سینا عباس» اثری ارزشمند است که قابلیت اجرا در دیگر مکان های شهر تهران و حتی شهرستان ها را دارد، هرچند که در ابتدای بحث به هزینه بالای این آثار اشاره کردیم، اما اگر این هزینه یک بار صورت گیرد و بهره ای چند باره از آن در نقاط مختلف نیز انجام گیرد خود اتفاقی بزرگ و خوب به حساب می آید.

«سینا سینا عباس» همان طور که رسانه ها اعلام کرده اند تولید موسسه فرهنگی هنری هومان هنر به تهیه کنندگی حمید نیلی است و کارگردانی آن را علیرضا مهران و طراحی حرکت فرم را علی براتی برعهده دارد. این نمایش هر شب دو مرتبه برای مخاطبان در ساعت های 20 و 21 اجرا می شود و علاقه مندان با  مراجعه به محوطه تئاتر شهر می توانند به صورت رایگان به تماشای این اثر بنشینند.

 




نظرات کاربران