در حال بارگذاری ...
میزبانی تالار اصلی تئاتر شهر از چند مهمان ویژه

کارگردان «سردار» سکوتش را در حضور فرزندان سرداران شهید شکست

نویسنده وکارگردان نمایش «سردار» در نهمین شب از اجرای این اثر نمایشی که با حضور فرزندان سرداران نام آور هشت سال دفاع مقدس روی صحنه رفت، بعد از چند روز سکوت از انگیزه ها و دلایل خود برای اجرای نمایش «سردار» گفت.

 به گزارش ایران تئاتر، نادر برهانی مرند نویسنده و کارگردان نمایش « سردار » بعد از پایان نهمین اجرای این اثر نمایشی خطاب به تماشاگران گفت: امشب برای من و گروه اجرایی شب بسیار مهمی است زیرا از وقتی که نمایش «سردار» روی صحنه رفت خبرنگاران و اهالی رسانه یا با حسن نیت ، یا با شیطنت  از من سوال کلیشه ای می کردند که تا به امشب تلاش می کردم از آن فرار کنم . اما امشب عزیزانی کنار ما هستند که دوست دارم خالصانه اذعان کنم چرا «سردار» را روی صحنه بردم؟

وی ادامه داد: چند سال پیش که به بهانه شرکت در جشنواره ای به کشور بلاروس سفر کرده بودیم ، همه گروه های نمایشی شرکت کننده در جشنواره را ابتدا به مقبره سربازان گمنامی می بردند که شکوه و عظمت آن به قدری بود که توصیف آن میسر نیست. در این فضای باشکوه اولین صحنه ای که دیدم آثار سوختگی به جا مانده از شهری بود که راویان می گفتند در این شهر هشت فرمانده و سرباز در مدت زمانی خاص آن را نگه داشته اند تا سقوط نکند. این در حالی است که در همین فضا چارچوبی درست شده بود که در همه روزهای سال چهار نفر به نشانه پاسداشت و احترام این چند سرباز در چهار طرف مربع می ایستند و این مکان تا هیچ زمانی خالی نمی ماند.

برهانی مرند بیان کرد: خاطره این شکوهمندی و احترام چنان روی من تاثیر گذاشت که پیش خود گفتم ای کاش بلد بودیم جدای از شعارها با فرماندهان و سرداران هشت سال دفاع مقدس اینچنین رفتار می کردیم . اتفاقا آن ایام نیز مصادف با روزهایی بود که توسط برخی ها توهین هایی به همسر شهید همت و همسر شهید باکری می شد و من بازهم به خود می گفتم در بلاروس برای کسانی که فقط هشت روز از یک شهر نگهداری و پاسداری کردند اینچنین باشکوه مراسم برگزار می کنند اما ما در کشور عزیزمان سرداران و فرماندهان داریم که هشت سال تمام برای پاسداری از خاک میهنمان ایستادگی کردند، اما ما برای تکریم و احترام آنها چه می کنیم؟

نویسنده و کارگردان نمایش «سردار» در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: بغض آن روز به من نشان داد که با خودم عهد کنم هر وقت فرصتی بود برای سرداران جنگ بنویسم، حال نمایش «سردار» محصول چنین  درنگی است که امیدوارم مورد قبول شما عزیزان قرار بگیرد. به هر ترتیب حالا که اینجا در کنار شما بزرگواران حضور دارم از مهدی  عباسی دوست و همراه همیشگی نمایش ما که خود فرزند شهید است می خواهم روی صحنه بیاید و مهمانان ارزشمند نهمین اجرای نمایش « سردار» را معرفی کند. البته از شما تماشاگران عزیز نیز می خواهم همگی با قرائت نام این بزرگواران به احترام انها بایستیم و آنها را به پاس حضورشان تشویق کنیم.

مهدی همت فرزند شهید محمد ابراهیم همت، داود کریمی فرزند شهید عباس کریمی، مهدی دستواره فرزند شهید رضا دستواره، علی کشوری فرزند شهید احمد کشوری ، ابوذر شیرودی فرزند شهید علی اکبر شیرودی از جمله مهمانانی بودند که مهدی عباسی با  ذکر نام و دعوت ا آنها روی صحنه از حضورشان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر تقدیر کرد.

نمایش «سردار» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند هر روز ساعت 19:30 با بازی (به ترتیب ورود) هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، نداکوهی، سید علی صالحی، فریدون محرابی، حسین پاکدل، ناهید مسلمی، میرطاهر مظلومی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. 




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد
گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد

دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به توانمندی بالای هنرمندان توان‌یاب، می‌گوید افراد دچار معلولیت، با حضور قدرتمند در این جشنواره، می‌توانند مهارت‌ها و توانمندی‌های بالای خودشان را به نمایش بگذارند و اعلام کنند که اجتماع به حضور و افکار و اندیشه‌های آن‌ها ...

|

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

کاظم نظری: تئاتر شهر، مهم‌ترین سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن 1402 هم‌زمان با میزبانی از آثار چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و در همراهی باشکوه هنرمندان و تماشاگران فهیم و ...

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

نظرات کاربران