در حال بارگذاری ...
گفتو گو با احمد کاوری بازیگر نمایش سردار به کارگردانی نادر برهانی مرند

در نمایش سردار نگاه واقع گرایانه ای به آدم های جنگ شده است

احمد کاوری را اغلب مخاطبان به عنوان بازیگر تئاتر و سینما می شناسند .او فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی است و فعالیت هنری خود را از سال ۶۴ با کار تئاتر وهنر های نمایشی شروع کرد.

احمد کاوری در زمینه بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی سینما ، تئاتر و تلویزیون فعالیت کرده است. در سال 70 چند فیلم کوتاه مستند و گزارشی مثل (دایره معیوب ) و (دار عاشقان ) را کار گردانی کرد. او درنگارش فیلمنامه فیلم های بلندی مانند (مردی از جنس بلور) و(قاصدک) همکاری کرده است. فعالیت اوبه پشت دوربین وکارگردانی محدود نمی شود و در فیلم های (ارتفاع پست) ، (سفر سرخ) ، (انتظار)،(مردی از جنس بلور ) ،( زاد بوم) و(مجموعه های کاشانه)-،(همسفر)، (کژدم 23)، (پروانه های نویسنده)  و ( تب ) نقش آفرینی کرده است. خود زنی و نفوذی فیلم های سینمایی این کارگردان هستند که ساخت چند سریال منجمله بیدار باش را در کارنامه کاریش دارد .احمد کاوری بعد از سالها دوری از صحنه تئاتر با با بازی در نقش علی آدم آرمان خواه وبازمانده سالها ی جنگ که اینک در سال های بعد از جنگ در کنج خانه اش انزوا طلبیده درخشش قابل توجهی دو سال قبل در نمایش پاییز داشت و اینک در نمایش سردار در نقش یک رزمنده دوران دفاع مقدس که با دو دودست همرزمش رفاقت دیرینی دارد بازی رئالیستی از خودش ارائه می کند. با احمد کاوری در باره نقشش در نمایش سردارگفت وگویی انجام داده ایم.

 

دراین سالهای اخیر با توجه به کارگردانی شما در سینما و تلویوزین بیشتر عادت کرده بودیم شما را پشت دوربین ببنیم چگونه بعد از سالها دوباره مدتی است که به  بازیگری درتئاتر پرداختید؟

اصلا نمی توانم بازیگری را رها کنم و فراموشش کنم سالها است که به بازیگری می پردازم و به آن علاقه دارم و کارگردانی و بازیگری هر کدام جذابیت های خاص خودش را دارد . بهر حال بازیکری را پیوسته انجام می دهم و سالی یکی دو کار را بازی می کنم . .برخی هایشان دیده می شود و برخی هایش دیده نمی شود.

 

آخرین بار قبل از حضوردر پاییز در چه زمانی تئاتر بازی کردید؟

فکر می کنم سال 82 بود که در نمایش پچپچه های پشت خط نبرد را بازی کردم و کار در زمینه دفاع مقدس ارزیابی می شد.

 

در نمایش پاییزو سردار و دراغلب کارهای شما بحث دوران دفاع مقدس به صورت جدی پیگیری می شود . آیا دوران دفاع مقدس جزو دغدغه هایتان است؟

اولویت اصلی برایم تئاتر است .چندسالی بود که تلاش می کردم در یک کار خوب تئاتری بازی کنم واین امکان درپاییز و سردار رخ داد وفضاهایی را دوران کاری در تئاترتجربه می کنم که اصلا امکان تجربه اش در سینما و تلویزیون وجود ندارد. کار تئاتر را به خاطر وجوهات کار گروهی که در آن وجود دارد باعث شناخت تئاتری ها از همدیگر می شود . روزی اولی که برهانی مرند به من زنگ زد و گفت می خواهم نمایشی را با عنوان سردار روی صجنه ببرم بدون خواندن متن پیشنهاد را پذیرفتم و مطمئن بودم و کار خوبی روی صحنه می رود .

 

به چه دلیل نمایشی را در تئاتر کارگردانی نمی کنید؟

نمی خوام درگیرحواشی ومسائل ریز و درشت ومشکلات کارگردانی تئاتر که این روزها هم بیشتر شده بکنم.

 

به لحاظ مالی روی صحنه بردن تئاتر این روزها به دلیل فقدان حمایت های مالی کار سختی شده است؟

بله ، نکته مهمی است . درتئاترکارگردان رکن مهمی است و البته تمایل دارم نمایشی روی صحنه ببرم. دربازیگری تئاتر مقداری مسئولیت ها کمتر است .

 

آیا نمایش هایی که نادربرهانی مرند روی صحنه اجرا می کرد را دنبال می کردید؟

بله، به کارگردان هایی که در تئاتر نمایش های اجتماعی روی صحنه می برند علاقه دارم و کارهای نادر برهانی مرند را دوست داشتم .

 

آیا در نمایش سردار شاهد نگاه جدیدی از سوی کارگردان به آدم های جنگ هستیم؟

اززمان دوران جنگ فاصله گرفته ایم وراحت ترو بدون احتیاط می توان آدم های آن دوران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. شاید یکی از دلائل موفقیت سردار این است که وجوهات مختلف شخصیتهای آدم های جنگ مورد کنکاش قرار گرفته است که می تواند ترسها و تردیدهایشان را شامل بشود.این نوع نگاه انسانی نسبت به شخصیت های نمایش باعث شده مخاطب با نمایش و روابط میان آدمها ارتباط برقرار کند . در نمایش سردار خبری از شعار زدگی نیست و با واقعیت های رئالیستی روبه رو هستیم.

 

یوسف قاسمی شخصیتی که در سردار بازیش کردید را چقدر می شناختید؟

این شخصیت زائیده ذهن نویسنده است و بک گراند واقعی نداشت .من از این جنس آدمها و تفکراتشان در آن دوران شناخت داشتم و آدم های مابه ازداری هستند و نویسنده هم به درستی از این خصلت ها در درام نویسی استفاده کرده است.

 

برای ایفای نقش یوسف قاسمی در حین تمرینات چه پیشنهاداتی ارائه کردید؟

این نمایش سوای رویکردهاش به مسائل دوران جنگ و بعد ازآن ، ابعاد اجتماعییش پررنگ است  وبه همین خاطر برای من کار خیلی جذابیت داشت و بیشتر از آن که به ابعاد پروپاگاندای جنگ بپردازد ، به آسیب شناسی بخشی از آن سالها می پردازد و ابعاد اجتماعی آدم های درگیرد دوران جنگ را مورد واکاوی قرارمی دهد. کارگردان در اجرایش از تمام اجزاء  از بازیگر تا سایر عواملش از کنسه هایشان استقبال می کرد و یکی ازجذابیت های تئاترهمین مسئله است و بازیگران درصحنه از یکدیگر تاثیر می گیرند و پیشنهاداتشان را ارائه می کنند . برهانی مرند به شایستگی فضای تمرینات را مدیریت کرد و روان و راحت فضای نمایش را طراحی و هدایت کرد .همه ما بازیگران ضمن ارائه پیشنهادتمان در خدمت کار بودیم.

 

 آیا استفاده از لهجه در نمایش نامه وجود داشت و یا اینکه در پروسه تمرینات به برخی از نقش ها و منجمله نقش شما اضافه شد؟

 چون در مناطق مختلفی از ایران زندگی کرده ام با اغلب لهجه های رایج در کشورمان آشنا هستم و درمدت تمرینات به خوبی توانستم روی لهجه تسلط پیدا کنم.

 

آیا بازی در سالن های بزرگی مثل تئاتر شهر با بازی در سالن های بلک باکسی تفاوت دارد؟

یکی از آسیب های نمایش سردار در بحث سالن محل اجرایش است و نمایش سردار برای اجرا در سالن بلک باکس تمرین شده بود . البته تماشاگر نمایش بهتر می تواند با دیدن حس و حال کار نظرش را در باره اجرای سردار در سالن بزرگ بیان کند . من وهمه بازیگران تمام تلاشمان را انجام دادیم تا صدایمان به همه سالن برسد و در ضمن صحنه های حسی و عاطفی هم به درستی به مخاطب منتقل شود . خوشبختانه تا به حال بازتا ب ها خوب بوده است .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران