وحید نفر به ایران تئاتر گفت:
«همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» دنیای جدید پیشروی بازیگران میگذارد

کارگردان «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» اعلام کرد که این متن مجال بسیار خوبی برای نشان دادن قابلیتهای بازیگری است
به گزارش ایران تئاتر، وحید نفر که بهعنوان کارگردان با نمایش «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» نوشته محمد چرمشیر از 25 مهرماه در تالار انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه میرود، درباره پروسه انتخاب این نمایش، گفت: از دوران دانشجویی علاقه بسیار زیادی به محمد چرمشیر داشتم و در زمان دانشجویی و پس از آن افتخار داشتم در بسیاری از متنهای چرمشیر حضور داشته باشم و در دنیای متنهای او سیاهقلمهایی بزنیم. درواقع فعالیت حرفهایم را با نمایشنامهای از چرمشیر آغاز کردم؛ در نمایش «سفرنامه مرجان» به کارگردانی عباس اقسامی بازی کردم.
وی در ادامه افزود: تابستان امسال، دوست بسیار خوبم؛ بیتا معیریان با من تماس گرفت و گفت که قرار است نمایش «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» را بهعنوان پایاننامه رشته بازیگریاش در دانشگاه تربیت مدرس زیر نظر فرهاد مهندسپور اجرا کند و از من درخواست کرد که کارگردان این نمایش باشم. متن را خواندم و بسیار دوست داشتم چون آن را مجال بسیار خوبی برای نشان دادن قابلیتهای بازیگری یافتم. درواقع قرار بود نمایش دیگری را در سالن استاد انتظامی روی صحنه ببرم اما به دلیل معذوریتهایی که برایم بهوجود آمد، این اتفاق نیفتاد و به دلیل محدودیت زمان، تصمیم گرفتیم این نمایش را جایگزین کنیم چون این اثر پروسه تمرین خود را گذرانده بود و تقریبا برای اجرای عمومی آماده بود.
نفر درباره تغییراتی که بر متن چرمشیر اعمال شده است، گفت: شخصیت اصلی را تغییر دادیم، در نمایشنامه چرمشیر، شخصیت اصلی مرد بود که ما آن را به زن تغییر دادیم. البته این تغییر جنسیت؛ چندان تفاوتی بر اثر اعمال نکرد چون «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» همچون بسیاری دیگر از آثار چرمشیر، مجموعهای از شایدها و بایدها را برای شخصیت مشخص نکرده است. درنتیجه این امکان را برای ما بهوجود آورد که بهراحتی یک کاراکتر زن را جایگزین کنیم. این تغییر بازیگر، تغییرات بسیار کوچکی را در متن موجب شد؛ مثلا در نمایش درباره کاراکتری صحبت میشود که چون تغییر جنسیت داشتیم، از زن به مرد تغییر کرد. دنیای این نمایش بهقدری وسیع بود و دست بازیگر و کارگردان را باز میگذاشت که توانستیم نمایش را اجرا کنیم. جرحوتعدیلهایی بسیار کمی در متن صورت گرفت.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن اعلام این مطلب که تالار انتظامی برای نمایشهای تکپرسوناژ فوقالعاده است، گفت: امکانات نوری سالن محدود است و به همین دلیل آثار تکپرسوناژ با محدوده صحنهای کم موفقیتآمیز است. ازآنجاکه سیاست قبلی این سالن بر مبنای اجرای آثار دانشجویی بوده است اما با توجه به تغیر مدیران گروههای حرفهای و پیشکسوت هم در سالن حضور مییابند. این مسئله کمی کار را سخت میکند؛ مثلا اگر هفت یا هشت لاین نوری در سالن وجود داشته باشد، باید آنها را میان سه نمایش تقسیم کنیم. اگر کاری میزانسن نوری خاصی داشته باشد، حتما با مشکل مواجه میشود اما نمایش «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» با دو نور مشترک با سایر گروهها چندان دچار مشکل نمیشود اما گروههایی که تعداد پرسوناژهای زیادی دارند و برای نور هم طراحی خاصی در نظر گرفتهاند، به مشکل برمیخورند.
بازیگر نمایش «کابوس نیمهشب تابستان» ضمن اعلام این خبر که «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» 18 اجرا در سالن انتظامی خواهد داشت، گفت: یکی از محدودیتهای سالن انتظامی همین مسئله است. در هفته دوم اجرای نمایش «کابوس شب نیمه تابستان» حتی روی زمین فضایی برای نشستن مخاطبان وجود نداشت اما باوجود اینکه پس از اتمام 18 اجرای نمایش، یک یا دو شب دیگر هم میتوانستیم نمایش را روی صحنه ببریم اما امکان این کار را نیافتیم.
وی در ادامه افزود: اگر نمایش «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» با اقبال مواجه شود، به فکر اجرای نمایش در سالنی دیگر خواهیم بود. از مدیران سالنهای خصوصی دعوت میکنم کار را ببینند و ادامه اجرای نمایش را در سالن خصوصی خواهیم داشت.
وحید نفر در پایان گفت: از دانشجویان بازیگری و هنرجویان علاقهمند به بازیگری دعوت میکنم «همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» را ببینند چون دنیایی پیش روی آنها میگذارد که بدانند چطور از امکانات بدنی و بیانی خود استفاده کنند. این متن و این نمایش این دسته از عزیزان را به چالش دعوت میکند.