در حال بارگذاری ...
عاشورا تا اربعین ؛ کارگردان آن سیب سرخ مطرح کرد:

برشی از زندگی مقدس اردبیلی را روایت می کنیم

کارگردان نمایش آن سیب سرخ که از امشب در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا می شود، گفت: این اثر برشی از زندگی مقدس اردبیلی است.

شهاب راحله به ایران تئاتر گفت: نمایشنامه آن سیب سرخ از نوشته های محمود فرهنگ برشی از زندگی یکی از عارفان قرن دهم مقدس اردبیلی است.

وی افزود: داستان اینگونه است که سیبی در نهر آبی رها می شود و کشاورزی آن سیب را می خورد. با خود می گوید شاید صاحب باغ سیب راضی نباشد. به سراغ صاحب باغ می رود تا رضایت بطلبد اما صاحب باغ می گوید به شرطی حلالت می کنم که با دختر کور و کر و شل من ازدواج کنی. آن فرد برای گرفتن حلالیت این ازدواج را می پذیرد و متوجه می شود آن دختر کور است از نگاه نامحرم، شل است چون پایش نلغزیده به خطا نرفته است و کر است چون غیبت نشنیده است. حاصل این ازدواج مقدس اردبیلی است.

در برش دیگری از داستان می بینیم که کدخدای فاسق فوت شده است و مقدس بر جنازه اش نماز می خواند. او می گوید خواب دیده ام که بر این جنازه نماز بخوانم و همسر کدخدا نیز می گوید شب قبل همسرم که در حیاط خوابیده بود، رو به آسمان کرد و گفت خداوندا مقدس گناهی ندارد و بخشیدن او هنر نیست، من که گناه بسیاری دارم نیازمند کرم و بخشش تو هستم.

راحله با اشاره به اینکه این اثر محصول گروه تئاتر بیان است، ادامه داد: در نمایش همه لباس متحدالشکل دارند اما هر نقشی از یک المان یا نماد بهره می گیرد مثل شال، عبا و دستار. طراحی دکور فرمالیستی است. صحنه پر از سیب است. عده ای در انتهای صحنه در حال بافتن فرش هستند و این فرش کاربردهایی در طول نمایش خواهد داشت.

بازیگران این نمایش عباس بابایی (پیرمرد صاحب باغ)، پیروز میرزایی( مقدس اردبیلی)، سید مهدی حسینی (کشاورز جوان)، سمیرا شیپورچیان (همسر کدخدا)، شاهین شامی اقدم( سیب فروش بازار)، علی قربان خوانی (از شاگردان مقدس اردبیلی ) هستند.

دیگر عوامل نمیش موسیقی عرفان عشوریان فریاد قربانی، پوستر و بروشور ژوان قربانی ،گرافیک شهرزاد راحله،عکس حمید مهذب، طراحی صحنه و دکور کار گروهی گروه تئاتر بیان است.

نمایش آن سیب سرخ از امروز ۲۵ مهرماه تا ۷ آبان ماه ساعت 18 به مدت شصت دقیقه در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران