در حال بارگذاری ...
به دلیل استقبال اهالی تئاتر و پس از هفت ماه اتفاق افتاد:

چاپ دوم کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» به بازار رسید

کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» که کتابی تخصصی در حوزه نمایش محسوب می‌شود، در حدود هفت‌ماه به چاپ دوم رسید.

به گزارش ایران تئاتر، مهرماه 1395، چاپ دوم کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر (طراحی الگوی عوامل اثرگذار در اوقات فراغت اقشار کم‌درآمد و پردرآمد شهر تهران)» اثر روح‌الله جعفری از سوی انتشارات افراز روانه بازار شد. این کتاب، اسفندماه 94 از سوی نشر افراز منتشر شده بود که در عرض حدود هفت‌ماه، به چاپ دوم رسید.

بروز چنین اتفاقی برای یک کتاب پژوهشی در ایران که طبق اعلام رسمی سرانه مطالعه مناسبی ندارد، اتفاقی بسیار جالب و امیدوارکننده است.

کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر»؛ رساله دکترای روح‌الله جعفری است و آماده‌سازی آن، سه سال تحقیق و پژوهش مستمر را برای او به ارمغان آورده است. با توجه به این‌که روح‌الله جعفری در بخش نظری و عملی مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند، موضوع رساله دکترای تخصصی‌اش را به سه متغیر فرهنگ، تئاتر و فراغت اختصاص داده است البته جعفری در این کتاب به متغیر چهارمی به نام «مخاطب» می‌پردازد: «با توجه به مشخص شدن این متغیرها، به ضلع چهارم این مهم، یعنی مخاطب پرداختم، زیرا اگر مخاطب وجود نداشته باشد هیچ‌کدام از سه متغیر قبل، معنایی پیدا نمی‌کنند. بر این اساس به شکل کارشناسانه بر آن شدم برای نخستین‌بار به طراحی الگوی عوامل اثرگذار در ترویج فرهنگ تئاتر در اوقات فراغت اقشار کم‌درآمد و پردرآمد شهر تهران بپردازم.»

 او آموزش، سرگرم‌سازی و جلب‌توجه مخاطبان را یکی از مهم‌ترین اهداف هر تئاتری که یکی از وسایل ارتباط‌جمعی و درنتیجه یک ابزار فرهنگی محسوب می‌شود دانسته و بر آن است که تئاتر از متن فرهنگی جوامع برمی‌خیزد و بر اساس ذات دگرگون‌‌ساز، تغییرپذیر و تغییردهنده عناصر فرهنگی، از جامعه اثر می‌گیرد و بر آن‌ اثر می‌گذارد. این چنین تئاتر برخواسته از مردم، مردم‌ساز می‌شود. این اثر به‌صورت تخصصی و با آمار دقیق در زمینه مدیریت فرهنگی (تئاتر)، اقتصاد و اوقات فراغت، یافته‌هایش را بیان کرده، به‌گونه‌ای که خوانندگان می‌توانند تصویری روشن از تعداد مشخص علاقه‌مندان به حوزه هنرهای نمایشی به‌دست آورند.

کتاب از پنج فصل «کلیات تحقیق»، «مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق»، «روش اجرای تحقیق»، «تجزیه‌وتحلیل داده‌ها» و «نتیجه‌گیری و پیشنهادها» تشکیل شده است.

درواقع کتاب «ترویج فرهنگ تئاتر» منشوری است که فرهنگ، تئاتر و فراغت را در برمی‌گیرد و مطالب آن در حوزه فرهنگ با زیرشاخه تئاتر؛ یعنی هنرهای نمایشی و بخش مدیریت فرهنگی به رشته نگارش درآمده‌اند. در این کتاب برای نخستین‌بار به طراحی الگو در حوزه‌های فرهنگ، تئاتر و فراغت پرداخته‌ شده است. پس از مطالعه این کتاب، مخاطب متوجه می‌شود با چه پارامترها و عواملی مردم به طرف یک کالای فرهنگی از جمله تئاتر گرایش پیدا می‌کنند. همچنین مشخص می‌شود چه عواملی سبب می‌شود مردم از یک کالای فرهنگی استقبال کنند و یا به سراغ آن نروند. اگر بخواهیم در مورد سخت‌افزارهای مورد نیاز صحبت کنیم، می‌توانیم به سالن‌های نمایشی و امکاناتی که باید داشته باشند اشاره کنیم. یا اگر بخواهیم درمورد مسائل اقتصادی صحبت کنیم، می‌توان به هزینه بلیتی که مخاطب باید برای دیدن یک کالای فرهنگی پرداخت کنند و ... اشاره کرد. همچنین در بحث اوقات فراغت به میزان ساعتی که مردم در یک روز، هفته و یا ماه برای دیدن یک اثر نمایشی در اختیار دارند، توجه شده است.

در کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» تمام این موارد مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته‌اند و درنهایت آمار و ارقامی که در این حوزه به دست آمده‌اند در سطح کلان می‌تواند برای متولیان، دست‌اندرکاران و مدیرانی که برنامه‌ریز هستند و در حوزه استراتژی کلان تئاتر فعالیت می‌کنند و زیرمجموعه این افراد؛ یعنی عوامل اجرایی مدیریت فرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی کاربرد دارد و طبیعتا برای خانواده هنر نیز این آمار و ارقام و تحلیل‌ها می‌تواند کاربردی باشد چون با استفاده از این پژوهش می‌توانند دریابند که در تهیه و تولید یک کالای فرهنگی با چه چشم‌اندازی باید روبه‌رو باشند و نقاط ضعف و قوت آمدن مردم برای استقبال از کالای فرهنگی‌ای که تولید می‌کنند چه چیزهایی است. اگر افراد و گروه‌های مختلف چشم‌انداز روشنی از کاری که می‌خواهند انجام بدهند داشته باشند، می‌توانند دقیق‌تر برای تولید اثرشان برنامه‌ریزی کنند.

روح‌الله جعفری با کتاب «ترویج فرهنگ تئاتر» در پانزدهمین جشن منتقدان خانه تئاتر و از سوی این انجمن به‌عنوان پژوهش‌گر برتر مورد تقدیر قرار گرفت همچنین این اثر اسفندماه سال گذشته به‌عنوان کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هنرهای نمایشی و مدیریت فرهنگی کتاب برتر شناخته شد و در جامعه دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت.

 کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» اسفندماه 1394 در 252 صفحه، تیراژ 500 نسخه و بهای 17500 منتشر شده بود، مهرماه 95 بار دیگر با تیراژ 500 نسخه از سوی نشر افراز منتشر شده است. بهای این کتاب در زمان چاپ دوم، 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است.




نظرات کاربران