در حال بارگذاری ...
...

سالنی با اولویت نمایش‌های ملی

دکتر قطب‌الدین صادقی تماشاخانه خصوصی تاسیس می‌کند

سالنی با اولویت نمایش‌های ملی

دکتر قطب‌الدین صادقی تماشاخانه خصوصی تاسیس می‌کند

قطب‌الدین صادقی از تاسیس سالنی برای نمایش‌های ملی در مرکز شهر تهران و ایجاد فضای آموزشی درست در این مسیر خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل از هنرآنلاین، دکتر قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه از تاسیس سالن تئاتری برای اجراهای نمایش‌های ملی خبر داد. او با بیان این مطلب، در رابطه با اهداف خود از انجام چنین کاری گفت: تئاتر ما تجاری شده و کارهای شبه تجربی به آن پیشنهاد می‌شود که ارتباطی با فرهنگ، تاریخ و جامعه ما ندارد. نمایش‌ها با اینکه ایرانی نوشته شده، اما حتی اسم آنها هم خارجی است. در واقع تئاتر شکل‌گرای تفننی، همه جا را گرفته است.

او ادامه داد: یکی از دلایل زنده بودن تئاتر تا به امروز، وابستگی به انسان، جامعه و جریان‌های اجتماعی است. دغدغه من از انجام چنین فعالیتی، آثاری است که در مورد فرهنگ جامعه و انسان دوران ما باشد.

قطب‌الدین صادقی عنوان کرد: مساله دیگر تئاتر ملی است که نشانگر زیباشناسی‌مان باشد. متاسفانه همه نمایش‌ها تلاش دارند از تئاتر بیرون تقلید کنند، یکی از کارهای ما آنست که آنچه داشتیم را پیدا و وارد زبان بیانی دوران خودمان بکنیم و نگذاریم آن دستاوردها از بین بروند.

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" اظهار کرد: از سوی دیگر قصد دارم افرادی که تعریف مشترکی با من دارند گردهم بیایند و پایگاهی داشته باشند.

او افزود: کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها به شدت افت کرده است؛ امسال دانشگاهی بدون کنکور 400 دانشجو را پذیرفته است؛ نکته اینجاست کنسراتوار هنرهای دراماتیک فرانسه (یعنی کشوری که هر شب 600 نمایش در آن به صحنه می‌رود) هر سال 100 نفر را می‌پذیرد. بنابراین ما نیازمند جایی هستیم که سبک بازیگری و کارگردانی را درس بدهیم و این اتفاق به یاری دوستانی که در این زمینه تخصص دارند، خواهد افتاد.

صادقی عنوان کرد: ساختمانی را در خیابان وصال اجاره کرده‌ام و تمام هزینه‌های آن را بر عهده گرفته‌ام. در حال حاضر این ساختمان مراحل بازسازی را پشت سر می‌گذارد و تا دو ماه آینده رسما آن را افتتاح می‌کنم ؛ اگر ما به فکر خودمان نباشم هیچ نهاد رسمی و غیررسمی چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

او در رابطه با نمایش‌هایی که در این سالن اولویت اجرایی خواهند داشت تاکید کرد: در وهله اول علاقمندم تا نمایش‌های ملی در این سالن به صحنه بروند، کارهایی که به لحاظ محتوایی، شکلی و اجرایی نشانگر زیباشناسی فرهنگ چند هزارساله ما باشند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: ما محکوم به بیکاری هستیم. آنقدر باندهای مافیایی و سودجو زیاد شده که نمی‌توانیم کار کنیم. چهار سال پیش برای اجرا تالار وحدت درخواست دادم و تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام یا بعد از نمایش "مکبث" دیگر هیچ کاری در سالن ایرانشهر نداشته‌ام. باید در مقابل این انحصارطلب‌ها می‌ایستادم؛ هرچند در این مدت هم بی‌کار نماندم و هر سال چند نمایشنامه نوشتم و کارگردانی کردم مانند اجراهایی که در مشهد و موزه ایران باستان داشتم.

دکتر صادقی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و... بزرگترین ساختمان‌ها و بودجه‌ها برای تئاتر ملی است؛ تماشاخانه‌هایی که اختصاص به آثار ملی‌ دارد مانند دو سالنی که برای آثار شکسپیر در لندن وجود دارد. در ایران اگر یک فرد خارجی بخواهد کارهای ما را ببیند آن‌ها را به کجا می‌بریم؟ ما شعار زیاد می‌دهیم اما در عمل مقلد هستیم و ذره‌ای اعتماد به نفس نداریم. تمام تلاش‌مان آن است که شبیه غربی‌ها باشیم. من از مدیران فرهنگی گله‌مندم که برنامه‌ریزی درستی ندارند. می‌خواهم در حد و اندازه خودم سعی کنم تئاتر ملی را حفظ کنم. البته در این مسیر نیاز به پشتیبانی و حمایت داریم.