در حال بارگذاری ...
فاتح بادپروا در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا اعلام کرد:

کشورهای غرب آسیا با حضور در جشنواره مریوان با انبوه مخاطبان ارتباط برقرارکنند

فاتح بادپروا در جمع مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا درباره وسعت و اهمیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تاثیر آن را بر کشورهای همسایه سخن.

به گزارش ایران تئاتر، فاتح بادپروا، هنرمند عرصه تئاتر کردستان در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: مردم مریوان توانستند پس از 22 سال جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به جایگاهی رفیع برسانند. با مثلث هنرمندان، مردم و مسئولان و در شهری که تنها 140 الی 150 هزار نفر جمعیت دارد و با جاذبه گردشگری دریاچه زریوار، جشنواره‌ای شکل گرفت و تا امروز برگزار می‌شود.

بادپروا در ادامه به بیان تاریخچه جشنواره پرداخت: بعد از هشت سال که درگیر جنگ بودیم، با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی؛ جشنواره تئاتر مریوان را هشت دوره به‌صورت استانی و منطقه‌ای برگزار کردیم و 11 دوره به‌صورت بین‌المللی برگزار شد. از شاخصه‌های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این است که از زن، مرد، کودک و بزرگ‌سال، تماشاگران تئاتر خیابانی هستند. به گفته مهمانان خارجی و شرکت‌کنندگان داخلی این جشنواره، اهالی مریوان از بهترین تماشاگران تئاتر ایران هستند. براث هر نمایشی از سیصد الی دو هزار نفر مخاطب دیدن می‌کند. 22 سال تجربه این جشنواره به ما آموخته است که از سال آینده میزبان شما و هنرمندان کشورهای مختلف باشیم. تا کنون کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، آمریکا، هلند، دانمارک، لهستان، یونان، ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، عراق و ... تا کنون در جشنواره بین‌المللی تئاتر شرکت کرده‌اند. برخی از این کشورها در دوره‌های مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند.کشورهای غرب آسیا با حضور در جشنواره مریوان می توانند با انبوه مخاطبان ارتباط برقرارکنند.

این هنرمند عرصه تئاتر ضمن اعلام این مطلب که امنیت، صلح و آرامش شعار تمام دوره‌های جشنواره تئاتر مریوان بوده است، بخش‌های مختلف آن را معرفی کرد: این جشنواره، تخصصی‌ترین برنامه مربوط به تئاتر خیابانی در ایران است. بخش کارناوال، از بخش‌های اصلی این جشنواره است که مردم مریوان که بانیان اصلی جشنواره است، برگزار می‌کنند. اجرای تئاتر در مدارس و دانشگاه‌ها، زندان‌ها و پادگان‌‌ها از جمله برنامه‌های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. جشنواره مریوان به تمام معنا به شعار تئاتر برای همه عمل می‌کند.

وی ضمن اعلام این نکته که بسیاری از جشنواره‌های تئاتر خیابانی از جشنواره تئاتر مریوان تاثیر گرفته‌اند گفت: این اتفاق تنها به جشنوره‌های داخلی همچون شهروند لاهیجان محدود نمی‌شود. این جشنواره بر روی اقلیم کردستان عراق هم تاثیر گذاشته است  و تئاتری‌های این کشور دو جشنواره تئاتر بین‌المللی در این خطه برگزار می‌شود. این جشنواره قومیت‌ها را با یکدیگر آشتی می‌دهد. این جشنواره بر مریوان نیز تاثیر گذاشته است و بر بسیاری از دختران مریوانی نام «شانو» گذاشته شده است که به‌معنای تئاتر است.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران