در حال بارگذاری ...

گزارشی از نشست مطبوعاتی خانه تئاتر با حضور ایرج راد و اصغر همت

مطبوعات ایران دست در دست هم دادند و باعث ارتقاء بودجه تئاتر شدند، این موفقیت بزرگ را مدیون مطبوعات هستیم.

رضا آشفته : ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر در نشست مطبوعاتی این خانه صبح روز سه شنبه 24 مرداد ماه 85 با تبریک روز خبرنگار گفت:«مطبوعات ایران دست در دست هم دادند و باعث ارتقاء بودجه تئاتر شدند، این موفقیت بزرگ را مدیون مطبوعات هستیم.»
اصغر همت، سخنگوی خانه تئاتر در این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت:«ارتباط اهالی تئاتر با مطبوعات منجر به بهبود وضعیت نابسامان تئاترشد.»
قراردادهای تیپ
ایرج راد در ابتدا به مساله قراردادهای تیپ اشاره کرد که از 4 سال پیش و از زمان ریاست مجید شریف خدایی تعیین شده و تاکنون به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است.
وی افزود:«در سال اخیر مجددا با مرکز هنرهای نمایشی قراردادهای تیپ را مطرح کردیم که باعث بازنگری در قرارداد تیپ و ارائه درجه بندی هنری در رشته‌های مختلف و تعیین کف دستمزدها شد.»
این قراردادها با نظارت کارشناسان حقوقی تنظیم شده و در آن ارتقاء 6/7 میلیاردی بودجه تئاتر نیز دخالت داده شده است. خانه تئاتر در سوم تیرماه امسال سه صفحه از مفاد کلی قراردادهای تیپ تمامی انجمن‌های مستقر در خانه تئاتر را به رئیس مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرد. در روز ششم تیرماه 4 مورد از درجه بندی‌های هنری به اضافه کف دستمزدها را در اختیار مرکز هنرهای نمایشی قرار دادند. در آخرین جلسه مشترک اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر(ایرج راد، حمید مظفری و کیومرث مردادی) با رئیس مرکز هنرهای نمایشی مقرر شد که برای تصویب، قراردادهای تیپ به انجمن نمایش کشور فرستاده شود و هیأت امناء انجمن باید درباره آن جواب بدهند که تاکنون جوابی در این رابطه ابلاغ نشده است. خانه تئاتر برای تکمیل این قراردادهای تیپ هنوز نیاز به زمانی دارد و باید هرچه زودتر انجمن نمایش نظر خود را ابلاغ کند.
مدیر عامل خانه تئاتر امیدوار است که از نیمه دوم سال 85 قراردادهای تیپ عملیاتی و اجرایی شود چون این کار کاملا قانون‌مند است و باید برای زمان اجرا، مکان تمرین، میزان، محدوده و تضمین پرداخت قراردادهای اهل تئاتر اقدامات لازم عملی شود.
اصغر همت در ادامه به تاریخچه قراردادهای تیپ اشاره کرد که از سال 82 مورد توافق رئیس مرکز هنرهای نمایشی وقت قرار گرفت ولی عملی نشد. در سال 83 نیز دکتر خسرو نشان، مدیر مرکز هنرهای نمایشی با قراردادهای تیپ موافقت کرد اما میزان بودجه کم را مانع بزرگی برای عملیاتی شدن آن در نظر گرفت، در عین حال به جای آن شیوه‌نامهء موقت، جایگزین شد که تاکنون با توجه به مشکلات خاصی که در آن وجود دارد اما راهگشای مسایل قراردادی خانواده تئاتر بوده است.
در سال گذشته بودجه تئاتر تهران از 900 میلیون تومان به 600 میلیون تومان کاهش یافت و معاونت هنری وزارت ارشاد 300 میلیون بودجه کاهش یافته را به طریقی جبران کرد. اما به نظر سخنگوی خانه تئاتر، این مقدار بودجه با توجه به تورم مشخص کشور نمی‌توانست جوابگوی دستمزدهای منصفانه اهل تئاتر باشد.
در شورای ساخت که اصغر همت نیز به عنوان نماینده خانه تئاتر حضور دارد، از دی ماه سال 84 تصمیم گرفته شد که قراردادهای تیپ مسکوت بماند اما چنین چیزی ممکن نشد. او انتظار داشته که اهالی تئاتر پای قرارداهای خود را امضاء نکنند تا هرچه زودتر قراردادهای تیپ تصویب و اجرا شود. اما اهالی تئاتر بنابر نیازها از این ترفند تبعیت نکرده‌اند.
اصغر همت اعلام کرد که پس از دوران ریاست علی نصیریان در اداره تئاتر، برای اولین بار است که یک گروه فعال تئاتری بر پست‌های اجرایی نفوذ کرده‌اند و با تصویب و اجرای قراردادهای تیپ تضمین محکمی برای فعالیت در عرصه تئاتر ممکن خواهد شد برای آن که پست‌‌های اجرایی ماندگار نیست و اهالی تئاتر باز هم باید در صحنه فعالیت خود را ادامه دهند.
وی با اشاره به معلوم نبودن سرنوشت بودجه 6/7 میلیارد تومانی مرکز هنرهای نمایشی معتقد است که باید به تئاتر شهرستان ها بیش از تئاتر تهران توجه بشود برای آن که در حال حاضر بیش از 90 درصد فعالان تئاتر تهران از شهرستان‌های مختلف آمده‌اند و این دلیلی بر حضور افراد مستعد و توانمند در شهرستان‌هاست که با تامین بودجه می‌توانند فعالیت‌های حرفه‌ای خود را گسترش دهند.
وی اعتقاد دارد که باید خود خانه تئاتر تصمیم گیرنده نهایی قراردادهای تیپ می‌بود برای آن که آن‌ها پول را از دولت می‌گیرند و کم یا زیاد بودن آن نیز بعد از عملی شدن قراردادهای تیپ مشخص می‌شود.
ایرج راد با اشاره به اینکه قراردادهای تیپ برای گروه‌های حرفه‌ای نوشته شده است، اعلام کرد:«اجرای تئاتر در مجموعه تئاترشهر و تالارهای تابعة مرکز هنرهای نمایشی در محدوده تئاتر حرفه‌ای قرار دارد، و تئاترهای آماتوری باید از طریق تالارهای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جذب شوند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز باید تالارهای خود را در اختیار گروه‌های دانشجویی قرار دهد.»
وی افزود:«خانه تئاتر با تمام وجود، صداقت و امکاناتش در خدمت تئاتر کشور است و خود را حامی گروه‌های آماتور، دانشجویی، حرفه‌ای و، شهرستان‌ها و حتی تماشاگران می‌داند.»
بنابر گفتة مدیر عامل خانه تئاتر، این امکان فراهم شده که خانه‌های تئاتر را در مراکز استان‌ها با توجه به مقتضیات مناطق مختلف تشکیل دهند.
وی به کمک‌های دریافتی از طریق مصوبه مجلس شورای اسلامی(سالیانه 100 میلیون تومان) به مؤسسات فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت:«از این مقدار در سال اول 85 میلیون تومان به وسیلة وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه تئاتر داده شود، اما در سال دوم 100 میلیون به طور کامل پرداخت شد. 6/42 میلیون تومان بودجه نیز از طریق نهاد ریاست جمهوری برای بازسازی خانه تئاتر کمک شد. اما با وجود این کمک‌ها خانه تئاتر یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی است که می‌تواند از نهادهای دولتی و مراکز غیر دولتی کمک دریافت کند.»