در حال بارگذاری ...
مراسم تودیع و معارفه وزاری پیشین و حال حاضر ارشاد در میان استقبال اهل فرهنگ برگزار شد

صالحی امیری:عرصه فرهنگ عرصه باورهاست

آیین تکریم دکتر علی جنتی و معارفه دکتر سید رضا صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در آغاز این مراسم محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان به‌عنوان اولین سخنران گفت: «تغییرات در حوزه اداری عموما باعث ایجاد تأخیر در حرکت می ­شود. آن‌چنان‌که می­دانید در آغاز فعالیت دولت، مسیر اجرای برنامه ­ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته‌شده بود و آن برنامه‌ها اگر مطلوب باشند این مسیر در ادامه نیز جلو خواهد رفت.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: «امروز سه سال از فعالیت چهره‌ای واقع‌بین و آینده‌نگر در سیاست فرهنگی گذشته است. به‌هرحال باید بپذیریم که همیشه زمینه­ ها طوری نیست که عرصه برای فعالیت هموار باشد. خواسته ­ها و انتظارات هنرمندان هم که متفاوت و متنوع است. با این توضیح همان‌طور که معمول است و صحنه بر جاست.»

همچنین فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینمای ایران هم یادداشتی برای خداحافظی با علی جنتی و تبریک به صالحی امیری آماده کرده بود: «جناب آقای دکتر جنتی حتما یادتان هست روزی را که در مقام وزارت آمدید بدون اینکه سابق ه­ای از معاشرت با سینمای ایران داشته باشید و سینمای ایران در ذهنش از شما خاطره­ای داشته باشد...بدانید که اهالی هنر به‌ویژه سینما، اقدامات مثبت شما را فراموش نخواهند کرد. باز کردن درهای بسته، افزودن سالن­ های نمایش و...، اقداماتی است که سینما بابت آن‌ها باید از شما سپاسگزار باشد.»

در ادامه نوبت به سخنان علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم رسید. علی جنتی که برای آغاز سخنانش بخش تکان‌ دهنده‌ای از خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین را انتخاب کرده بود، خطاب به هنرمندان و اهالی فرهنگ گفت: «من امیدوارم آنچه شما به‌عنوان عملکرد من گواهی کردید در کارنامه ­ام ثبت شود و خداوند با حسن ضن خود با من رفتار کند. ما سعی کردیم کرامت و منزلت اهالی هنر را حفظ کنیم و با تحولات فرهنگی در سطح جهان پیش برویم. صیانت از فرهنگ ملی و مذهبی­مان، کمک به ارتقا سطح فرهنگ عمومی، سامان­دهی و تأسیس تشکل­ های صنفی و...، بخشی از کارهایی بود که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این سه سال برای انجامش تلاش کردیم.»

جنتی در ادامه افزود: «متأسفانه از آغاز فعالیت دولت یازدهم، اتاق­ های فکر پنهان برای تخریب دولت شروع به کارکردند. ابتدا اتاق فکر بودند و بعد تبدیل به اتاق عملیات شدند!» او با اشاره به تخریب­ های مختلفی چون کتاب، موسیقی و تئاتر گفت: «این اتاق فکرها برای مقابله با هنرهای نمایشی هم بیکار ننشست. همان‌طور که می­ دانید شب­ ها در شهر تهران 100 تا 110 تئاتر روی صحنه می­رود. گاهی هنرمندان بداهه گویی دارند و یا ممکن است در حین اجرا خارج از نمایشنامه شعری بخوانند. این گروه که در همه اجراهای شب­ های مختلف تئاترهای گوناگون حضور داشتند منتظر کوچک­ترین اتفاقی بودند تا مثلا روسری یک خانم بازیگری کمی عقب برود، از او عکس بگیرند یا فیلمش را ضبط کنند و بعد بروند و بگویند ببینید چه وضعی در بخش فرهنگی وجود دارد و کشور دچار ولنگاری شده است.»

جنتی با اشاره­ به اندیشه­ های متعارض در خصوص فرهنگ و هنر عنوان کرد: «جمع بین اندیشه ­های غیر همگون به‌خصوص در وزارت ارشاد مشکل است چون همه این گروه‌ها انتظار دارند فقط سلیقه خودشان اعمال شود؛ درحالی‌که مسافران این قطار 80 میلیون ایرانی هستند که امکان ندارد به لحاظ فرهنگی یک سلیقه داشته باشند.»
معاون اول ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری هم در این مراسم گفت: «حوزه فرهنگ، حوزه متنوع و گسترده‌ای است و همه شهروندان این کشور مخاطبان آن هستند. آنچه می­تواند دغدغه گسترش و توسعه اقتصادی ایران را رفع کند آزادی اصحاب رسانه و بخش فرهنگی است. به نظر من دوستان نباید فراتر از قانون حرکت کنند. چراکه مطمئن با پیگیری این روش در آینده پیشیمان خواهند شد. اگر به قانون احترام بگذاریم دیگران هم به ما احترام خواهند گذاشت.»

در این بخش از مراسم اسحاق جهانگیری روی صحنه ماند تا علی جنتی و سید رضا صالحی امیری وزرای پیشین و کنونی ارشاد برای برگزاری مراسم تودیع و معارفه به او اضافه شوند. پس از اهدای لوح از سوی معاونین و همکاران، هدیه‌ای از سوی دکتر جهانگیری به علی جنتی اهدا شد و در ادامه حکم وزارت رضا صالحی امیری به انضمام کلام الله مجید به او تحویل داده شد.

دکتر صالحی امیری در ادامه مراسم پشت تریبون رفت و گفت: «ما به دنبال گفتگو هستیم و می‌دانم از این طریق می­ توانیم نسبت به هم درک بیشتری پیدا کنیم. اصل تنوع و تکثر فکری در این‌ بین باید مورد توجه قرار گیرد چون به میزان ملت بزرگ ایران تنوع در اندیشه­ ها وجود دارد؛ بنابراین نمی­توانیم خود انگاری کنیم. همه‌جانبه نگری، پرهیز از شتاب‌زدگی و تصمیم صریح می­تواند در این مسیر راهگشا باشد.» او با اشاره به اینکه عرصه فرهنگی عرصه باورهاست نه باید و نبایدها، تصریح کرد: «ما با عقلانیت همه جانبه نگری و درک واقعیت جامعه، تصمیم صحیح را باید سرلوحه خو قرار دهیم. ما با امنیت، واقع‌گرایی و جامعه‌نگری، پرهیز از شتاب‌زدگی را سرلوحه تصمیمات خود قرار می‌دهیم و مبنای نظری و گفتمان فرهنگی‌مان، گفتمان مقام معظم رهبری است و روح حاکم بر برنامه‌های فرهنگی روح حاکم دینی خواهد بود.»


 


 




نظرات کاربران