در حال بارگذاری ...
در حاشیه برگزاری خوانش نمایش نامه های برگزیده، نوید ایزدیار مطرح کرد:

دوست دارم آروند دشت آرای خوابگرد را بخواند

سالن اجرا ، طبقه سوم ساختمان نوستالژیک تئاتر شهر است که هنردوستان آن را با نام سالن مشاهیر می شناسند. با وجود آلودگی هوا از ترافیک همیشگی خیابان ها خبری نبود و به سادگی راس ساعت مقرر در محل نمایش نامه خوانی "خوابگرد" حاضر شدیم.

ساعت 6 بعد از ظهر است، وقتی وارد سالن نمایش می شویم، میلاد اکبرنژاد ، با اعلام تمام شدن نقد نمایشنامه فصل الجزایر سالن مشاهیر را در اختیار گروه نمایش خوابگرد قرار می دهد. استقبال دانشجویان تئاتر و هنردوستان از نمایش به خوبی دیده می شود، اما هیچ خبری از کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح تئاتر نیست. تنها رفیق نصرت که با اعلام قبلی قرار است بعد از پایان اجرا نمایشنامه را نقد کند در سالن دیده می شود.  

چراغ های سالن خاموش می شود، جوان هایی که خود را کادر اجرایی دبیرخانه جشنواره فجر معرفی می کنند، فرم هایی را بین تماشاگران تقسیم می کنند. اکبرنژاد در این باره به تماشاگران توضیح می دهد: امسال سال دوم برگزاری خوانش نمایش نامه های برگزیده جشنواره فجر در حضور شما تماشاگران است. در این دوره با اضافه کردن کار برگزیده مردمی، سعی کردیم شما را به هرچه تعامل بیشتر دعوت کنیم، فقط کافیست در فرم هایی که در اختیارتان گذاشته شده میزان رضایت خود را از نمایشنامه اعلام کنید. در روز آخر از اثر انتخاب شده توسط شما تقدیر به عمل خواهد آمد. با اتمام حرف های اکبرنژاد بعد از چند لحظه سکوت بازیگران خوانش دیالوگ ها را آغاز می کنند.

 خیلی سریع " غریب " که کاراکتر اصلی نمایش نامه است، با نوع خاص گفتار خود تماشاگران را متوجه فضای وهم آلود و سورئالیستی اثر می کند. در واقع غریب شاهد اتفاقی بوده است، که او را دچار بحران وهم آلودی کرده که باعث می شود به صورت خواب آلود و مبهم سخن بگوید. نکته قابل توجه نمایشنامه سوالی است که در ذهن مخاطب ایجاد می شود: چه اتفاقی باعث شده غریب به چنین وضعی دچار شود؟ سوالی که مخاطب تنها در پایان نمایشنامه متوجه آن می شود.

بعد از گذشت تقریبا 30 دقیقه خوانش اثر با تشویق تماشاگران به پایان می رسد. چند دقیقه ای را تنفس اعلام می کنند، در فرصت ایجاد شده خیلی سریع خود را به نوید ایزدیار که نویسنده این نمایش است می رسانیم تا حرف های او را درباره روند شکل گیری نمایشنامه قبل از شروع جلسه نقد و بررسی بشنویم.

 ایزدیار می گوید: ایده اصلی این نمایشنامه با شنیدن یک خبر اجتماعی در من به وجود آمد. خبری که برای من یک درد بزرگ بود و در وحله اول یک احساس وظیفه را در من ایجاد کرد. بعد از آن سعی کردم آن را به نگارش در بیاورم. البته حال آن خبر تنها قسمت کوچکی از اثر به شمار می آید.
این نویسنده عرصه تئاتر نقش خوانان نمایشنامه را دوستان خود می داند و می گوید: در حال حاضر و با وضعیت آماده سازی که ما برای تمرین داشتیم از آنها راضی هستم، اما در مورد نحوه انتخاب آنها باید بگویم که در ابتدا هیچ المانی را در نظر نگرفتم و فقط از افرادی استفاده کردم که آنها را می شناختم. البته این قضیه به دلیل فرصت کمی بود که برای آماده سازی داشتیم.

 از ایزدیار درباره داستان نمایش خوابگرد می پرسیم و پاسخ می شنویم: داستان نمایش با سفر ذهنی کاراکتر اصلی که " غریب " نام دارد آغاز می شود. کاراکتری که نسبت به مادر خود ذهنیت خوب و فداکاری داشته اما به یک باره با دیدن مادرش در یک جای نا متعارف تصویر ذهنی اش را نسبت به او کاملا از دست می دهد و وارد یک بحران می شود.

نوید ایزدیار نمایشنامه خود را یک اثر سورئالیستی معرفی می کند و می گوید: با توجه به فضای ملتهب موضوع نمایش، 10 درصد بر اثر ممیزی و 90 درصد بر اثر علاقه شخصی تصمیم گرفتم که در نگارش این نمایشنامه از فضای رئال خارج شوم و فضای سورئالیستی را تجربه کنم.

در آخرین سوال از این نمایش نامه نویس جوان می پرسیم: دوست داشتی چه اشخاصی امروز در سالن اجرا حضور داشتند تا نمایشنامه خوابگرد در معرض دیدشان قرار بگیرد؟ و اینکه اگر بخواهی به عنوان چالش کارگردانی را دعوت کنی نمایشنامه خوابگرد را بخواند چه کسی را انتخاب می کنی؟ پاسخ می دهد:  ترجیحم این است که همیشه نویسنده باشم و در چنین جشنواره های کار خود را عرضه کنم، ولی این مهم ایجاد نمیشه مگر اینکه طوری با بزرگان تئاتر تعامل شود تا آنها هم در جشنواره حضور داشته باشند. من خودم به شخصه دوست دارم جلال تهرانی که در نمایشنامه نویسی چیز های زیادی از او یاد گرفته ام امروز نمایشنامه خوابگرد را می شنید.
 آروند دشت آرای یکی از کسانی است که دوست دارم با او کار کنم و از او دعوت می کنم که این نمایشنامه را مطالعه کند.

 خوانش نمایشنامه های برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری میلاد اکبر نژاد از یکشنبه 23 آبان ماه تا پنجشنبه 27 آبان ماه هر روز در دو ساعت 15:30 و 18 در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

آروند دشت‌آرای مطرح کرد

«آواز عاشقانه دختر دیوانه»؛ زیستن در جهانی که بَزک شده است
آروند دشت‌آرای مطرح کرد

«آواز عاشقانه دختر دیوانه»؛ زیستن در جهانی که بَزک شده است

آروند دشت‌آرای، کارگردان نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» با بیان این‌که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه چیز در آن بَزک می‌شود، گفت این نمایش شبیه وسو‌سه‌ای است که ما در جریان روزمرگی جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به تعبیری وسوسه امروزین و بَزک‌گونِ بیشتر ...

|

نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد

علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاح‌فرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که به‌سرعت خود را نمایان می‌کند، ایجاز زبان و فنی بودن ...

|

نظرات کاربران