در آخرین روز از خوانش نمایشنامه های برگزیده فجر 35:
سالن مشاهیر شاهد استقبال بی نظیر تماشاگران شد

سالن مشاهیر تئاتر شهر در بعد از ظهر پنجشنبه شاهد خوانش آخرین نمایشنامه این دوره از مسابقه نمایشنامه نویسی فجر بود، به این سالن رفتیم تا از نزدیک خوانش نمایشنامه ای از تهمینه محمدی را به تماشا بنشینیم.
با اتمام نقد نمایشنامه برف زمین را گرم می کند، میلاد اکبر نژاد سالن را در اختیار گروه نمایش موزه ی خصوصی می گذارد. با گذشت چند دقیقه ظرفیت سالن مشاهیر به اتمام می رسد. بر خلاف روز های گذشته چهره های شاخصی همچون میلاد نیک آبادی در سالن دیده می شوند.
در بین نقش خوانان، چهره های شاخصی همچون اصغر همت و پریسا مقتدی حضور دارند، که موجب تشویق تماشاگران می شود. با اتمام تشویق، اجرا آغاز می شود.
شادی سرپولکی که صحنه خوان نمایش است با صدای پر انرژی خود برای تماشاگران صحنه را به خوبی توصیف می کند. سپس شخصیت اصلی داستان دیالوگ می گوید: الو... بله ... سلام بر شما ... این اسم شناسنامه بندست .... من گلوریا طوفان هستم... آقای عزیز این سومین باریه که من به سوال شما جواب می دهم .... چه فرقی می کنه شما یا همکارتون... در هردو صورت شما دارید وقت با ارزشه منو تلف می کنید!!
از لحن دیالوگ های او به شخصیت جدی اش پی می بریم. با ادامه داستان متوجه می شویم که گلوریا طوفان بازیگریست که در گذشته برای خود در عرصه هنر از جایگاه خوبی برخوردار بوده و حال به دلایلی به حاشیه رانده شده است ، برای فهمیدن علت به حاشیه رانده شدن گلوریا باید تا پایان، نمایش نامه را دنبال کرد.
قصه در جذب مخاطبان موفق بوده اما تپق های متعدد بازیگران تمرکز تماشاگران را تا حدودی به هم می ریزد، اما به هر ترتیب اجرا با تشویق تماشاگران بعد از گذشت یک ساعت به پایان می رسد.
چند دقیقه ای را تنفس اعلام می کنند، در فرصت ایجاد شده خیلی سریع خود را به تهمینه محمدی که نویسنده این نمایشنامه است می رسانیم تا حرف های او را درباره روند شکل گیری نمایشنامه قبل از شروع جلسه نقد و بررسی بشنویم.
محمدی می گوید: ایده اولیه این نمایشنامه توسط شخص دیگری به من سفارش داده شد، باید بگویم که به این صورت کار نمی کنم اما وجود زنی تنها که به فراموشی سپرده شده بود در آن ایده، مرا ترغیب کرد تا برای اولین بار به این صورت شروع به نگارش نمایشنامه ای کنم.
از تهمینه محمدی درباره داستان نمایشنامه "موزه ی خصوصی" می پرسیم و پاسخ می شنویم: در این نمایشنامه داستان زن میانسالی روایت می شود که زمانی در عرصه هنر برای خود صاحب جایگاه بوده است، اما به دلایلی به حاشیه رانده شده و حال در تنهایی به سر می برد.
این نویسنده عرصه تئاتر نقش خوانان اجرا را اساتید خود می داند و درباره دلیل انتخاب آنها می گوید : وقتی از دفتر جشنواره به من خبر رسید که می توانم از چند نفر دعوت کنم که متن را خوانش کنند به زمانی فکر کردم که در حال نگارش متن بودم. در آن زمان برای کاراکترها آدم های زیادی در ذهنم می آمدند و می رفتند. ابتدا آنها را به خاطر آوردم و سپس کاملا آگاهانه بر اساس شباهت هایی که بین آنها و کاراکتر های نمایشنامه بود بازیگران را انتخاب کردم. آنها در اوج مشغله کاری به من لطف داشتند و برای خوانش آمدند و من نیز در حال حاضر از انتخاب خود به شدت راضی هستم.
نویسنده نمایشنامه مرده ریگ با بیان این نکته که بخش خوانش نمایشنامه های برگزیده یک اتفاق مهم در تاریخ تئاتر ایران به شمار می آید، می گوید: در تمام دنیا نمایشنامه خوانی به شکلی که ما در اکثر مواقع اجرا می کنیم نیست. نمایشنامه خوانی صرفا برای این صورت می گیرد که نمایشنامه در معرض دید تهیه کنندگان، کارگرادانان و منتقدان قرار گیرد و آنها با بیان نقد های خود به نمایشنامه نویس در بهبود متن خود کمک کنند و از طرف دیگر نوعی بازار و تولید کار صورت گیرد.
محمدی با بیان این نکته که اگر این بخش درست اجرا شود می تواند دستاورد های خوبی را برای تئاتر ما به همراه داشته باشد، درباره دستاورد این بخش صحبت هایش را این طور ادامه می دهد: متاسفانه به دلیل مشغله کاری در هیچ یک از روز های برگزاری خوانش نمایشنامه ها حضور نداشته ام اما با این وجود باید بگویم که حال برای قضاوت کردن کمی زود است. باید صبر کرد و دید که برای نمایشنامه هایی که در این بخش حضور داشتند چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا از منتقدانی که حضور داشتن کسی پیدا می شود که برای نمایشنامه ها نقد بنویسد؟ ، آیا از افراد شاخص کسی پیدا می شود که با علاقمند شدن به آثار نویسنده ای برای تولید نمایشنامه اش با او ارتباط برقرار کند؟ و یا این که کلا از میان مخاطبان کسی پیدا می شود که با علاقمند شدن به نویسنده ای کارهای دیگر او را نیز دنبال کند تا به شناخت حرفه ای از او برسد. از نظر من در این صورت شاهد اتفاقات خیلی خوبی برای بخش نمایشنامه نویسی و همین طور تئاتر کشور خواهیم بود.
در آخرین سوال از این نمایش نامه نویس جوان می پرسیم: اگر بخواهی به عنوان یک چالش از کارگردانی که احساس می کنی اگر نمایشنامه "موزه ی خصوصی" توسط او اجرا شود، اتفاقی خوبی برای متن می افتد، دعوت کنی که نمایش نامه را بخواند، چه کسی را معرفی می کنی؟ پاسخ می دهد: از آنجا که شکل این نمایشنامه و فضای آن بیشتر شبیه به کارهای خانم سیما تیرانداز است.احساس می کنم که او برای کارگردانی این متن بهترین گزینه است.
"موزه ی خصوصی" به نویسندگی و کارگردانی تهمینه محمدی و با بازی پریسا مقتدی در نقش گلوریا طوفان، اصغر همت در نقش ابراهیم خان، فرزانه سهیلی در نقش ژاله، عرفان ابراهیمی در نقش تیمور و شادی سرپولکی که صحنه خوان این اجرا بود، به عنوان آخرین نمایشنامه برگزیده فجر امسال در سالن مشاهیر تئاتر شهر خوانش شد.
خوانش نمایشنامه های برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری میلاد اکبر نژاد از یکشنبه 23 آبان ماه تا پنجشنبه 27 آبان ماه هر روز در دو ساعت 15:30 و 18 در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.