در حال بارگذاری ...
...

طراحی صحنه تئاتر عروسکی باید به شکل تخصصی پیش برود

پیام فروتن، مدرس و طراح صحنه تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر افزود:«طراحی صحنه برای نمایش عروسکی کاری سخت و تخصصی و بسیار متفاوت از نمایش زنده است؛ زیرا عروسک‌ها، گونه‌ها، تکنیک‌های مختلف جان دهی و سایزهای متفاوت دارند. علاوه بر آن در بیشتر موارد که با مخاطب کودک سر و کار داریم باید در نظر داشته باشیم که بچه‌ها تخیلی بی‌نهایت دارند و پیش از به تصویر کشیده شدن صحنه شما، تخیلات‌شان را پشت سر گذاشته‌اند. به طور خلاصه طراحی صحنه تئاتر عروسکی باید در دو بخش تکنیک و محتوا به شکلی کاملاً تخصصی پیش برود.»

طراحی صحنه تئاتر عروسکی باید در دو بخش تکنیک و محتوا به شکلی کاملاً تخصصی به پیش برود.
پیام فروتن، مدرس و طراح صحنه تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر افزود:«طراحی صحنه برای نمایش عروسکی کاری سخت و تخصصی و بسیار متفاوت از نمایش زنده است؛ زیرا عروسک‌ها، گونه‌ها، تکنیک‌های مختلف جان دهی و سایزهای متفاوت دارند. علاوه بر آن در بیشتر موارد که با مخاطب کودک سر و کار داریم باید در نظر داشته باشیم که بچه‌ها تخیلی بی‌نهایت دارند و پیش از به تصویر کشیده شدن صحنه شما، تخیلات‌شان را پشت سر گذاشته‌اند. به طور خلاصه طراحی صحنه تئاتر عروسکی باید در دو بخش تکنیک و محتوا به شکلی کاملاً تخصصی پیش برود.»
وی با بیان این که هر گاه صحبت از نمایش عروسکی می‌شود این تصور پیش می‌آید که کاری مخصوص کودک و نوجوان تولید شده است، خاطر نشان کرد:«مسبب این تصور نیز هنرمندان هستند چون همه جای جهان انواع مختلف نمایش عروسکی برای بزرگسال و با سبک‌های مدرن و کلاسیک روی صحنه می‌رود.»
فروتن با مقایسه کارهای تولید شده برای جشنواره و کارهایی که در سطح شهر اجرا می‌شوند گفت:«همواره تفاوتی در تولیدات این دو بخش دیده می‌شود. نمایش‌های جشنواره تئاتر عروسکی که در یک زمان کوتاه و برای مخاطبان خاص اجرا می‌شوند بیشتر به مخاطب بزرگسال گرایش داشته‌اند اما کمتر اجرای عموم شده‌اند. اگر مسئله بودجه، قراردادها و امنیت مالی، مسکن و کار برای هنرمندان این عرصه حل شود بی‌تردید این مشکلات نیز حل خواهند شد.»