طی کنفرانسی عباس جهانگیریان دبیر شورای راهبردی تئاتر، سیاستهای این شورا را تشریح کرد
به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس جهانگیریان، دبیر شورای راهبردی تئاتر، در جلسه چهارشنبه گذشته که با حضور محمد بهرامی مدیر روابط عمومی و هماهنگی و اطلاع رسانی شورای راهبردی تئاتر و جمعی از خبرنگاران خبرگزاریها برگزار شد، با ارائه آئیننامه شورای راهبردی تئاتر کشور، به بیان گزارشی از دو جلسه گذشته این شورا و دستآوردهای آن پرداخت.
آئیننامه سالنهای تئاترشهر، توسط شورای راهبردی تئاتر، نوشته خواهد شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس جهانگیریان، دبیر شورای راهبردی تئاتر، در جلسه چهارشنبه گذشته که با حضور محمد بهرامی مدیر روابط عمومی و هماهنگی و اطلاع رسانی شورای راهبردی تئاتر و جمعی از خبرنگاران خبرگزاریها برگزار شد، با ارائه آئیننامه شورای راهبردی تئاتر کشور، به بیان گزارشی از دو جلسه گذشته این شورا و دستآوردهای آن پرداخت.
وی درباره تاسیس این شورای علمی ـ پژوهشی گفت:«در مدتی که ارتباط نزدیک با نوع کار و شیوه مدیریت تئاتر داشتهام، به این نتیجه رسیدم که مدیریت ما به نوعی، مدیریت بحران است نه مدیریت تئاتر و این مدیریت بحران به مسئولان تئاتر کشور فرصت کار نمیدهد. از آن جا که مدیریت بخشهای فرهنگی ناشی از اراده فرد است و فرد قرار است سرنوشت تئاتر کشور را دست بگیرد، پس امکان دارد که دچار خطا شود. در بسیاری از کشورهای جهان، سیستم هدایت شورایی فعال است. در زمان مهندس سلیمی درباره این موضوع صحبتهایی کردیم؛ ولی ادامه پیدا نکرد. وقتی طرح این شورا را با محمد بهرامی در میان گذاشتم، قرار شد که با حسین پارسایی جلسهای داشته باشیم. در این جلسه پارسایی خیلی بیش از اندازه انتظار ما از طرح استقبال کرد که منجر به نگارش آئیننامه شد.»
وی ظرفیتهای تئاتر در بخشهای شهرداری، حوزه هنری صدا و سیما، کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش را به"جزایر پراکنده" تشبیه کرد و افزود:«همه این بخشها در این شورا حضور دارند تا در سیاستگذاری و تولید کنار هم حرکت کنند. طی جلسات گذشته همه نمایندگان به غیر از صدا و سیما و آموزش و پرورش حضور داشتند که متاسفانه از آموزش و پرورش به دلیل شرکت نکردن در این جلسات و سمینارها، خاطرات بدی داریم.»
وی در بیان حمایت اجرایی از مصوبات شورا گفت:«حسین پارسایی و حسین مسافرآستانه هر دو قول دادهاند که مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایش از این پس، تمامی مصوبات شورا را اجرا کنند و این قول، شرط شروع کار شورا بوده است. فاز اول این شورا تا پایان سال 85 فعالیت میکند و شرط ادامه آن در سال 86، اجرا شدن و عملی شدن مصوبات آن است. در این مسیر بزرگترین ناظر عملکرد آن، رسانهها و وسایل ارتباط جمعی خواهند بود. دومین ناظر نیز اهالی تئاتر هستند که این شورا به قصد حفظ منافع مادی و معنوی آنان تشکیل شده است.»
وی ادامه داد:«طی دو جلسه گذشته به موضوع تئاتر حرفهای و تقسیمبندی سالنها پرداختهایم و این موضوع در جلسه هفته آینده نیز ادامه پیدا میکند. تئاتر حرفهای یکی از جدیترین بحثهای تئاتر است و جزء دغدغههای اصلی اهالی تئاتر محسوب میشود.»
وی با بیان این که شورا به نوعی حالت دادستان دارد، دیگر پیشنهادهای ارائه شده در شورا را چنین بیان کرد: تقسیم بندی سالنها توسط شورا، صدور کارت صلاحیت حرفهای، یقین مدیر برای در اختیار گذاشتن هر سالن و توقف اجرا بعد از دو هفته برای کاری که مخاطب ندارد و... از جمله پیشنهادهایی بوده که مطرح شده و باید به وسیله گروههای کارشناسی شورای راهبردی تئاتر بررسی شود.»
وی هزینههای این شورا را کمتر از اعتبار کار آماتوری که در تئاترشهر اجرا میشود، دانست و افزود:«در یک دوره آزمایشی، شورا، از امکاناتی که توسط اعضای آن فراهم میشود استفاده میکند تا دوستان حاصل فعالیت آن را بچشند که در صورت ادامه و با توجه به حضور پژوهشگران و کارشناسان شورا، به طور رسمی برای بودجه آن تقاضا خواهیم داد.»
وی اولویتبندی و زمانبندی اجرای مباحث مطرح شده در شورا را وابسته به شرایط زمان و اولویتهای ویژه تئاتر و مصوبات شورا دانست و افزود:«برنامهریزیهای حوزه تئاتر باید به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، تقسیم شود و مدیریت تئاتر باید از خردهکاریها دوری کند و به مباحث کلان بپردازد؛ باید به این سو برویم که مسائل ما مسائل فرد نیست.»
وی در پایان به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد و گفت:«برنامه جلسات آتی شورای راهبردی تئاتر، هر دو هفته یک بار و در روزهای یک شنبه اعلام خواهد شد.»