در حال بارگذاری ...
...

با داستان و قصه‌گویی می‌توان مخاطب را به تئاتر جذب کرد

به گزارش سایت ایران تئاتر از واحد اطلاع رسانی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست، ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان نمایش گفت:«به عنوان یک هنرمند، در مقام نویسنده، همواره به این نکته اعتقاد دارم که هر نمایشنامه‌ای می‌تواند نقطه شروعی داشته باشد و درچنین نقطه عزیمتی است که همواره چالش به وجود می‌آید. در این نمایش، نقطه عزیمت من هم، فقط یک تصویر بی‌هویت بود. تصویری که در آن مردی در حالت گوش دادن به موسیقی و دختری که بالای آن اتاق زیر زمینی، نظاره‌گرِ به خلسه رفتن مرد بود و همین تصویر، نقطه چالشی برای من در جهت نگارش نمایشنامه زمین مقدس بود.»

جلسه پرسش و پاسخ نمایش زمین مقدس، به کارگردانی ایوب آقاخانی، شب گذشته با حضور عوامل نمایش و تماشاگران در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از واحد اطلاع رسانی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست، ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان نمایش گفت:«به عنوان یک هنرمند، در مقام نویسنده، همواره به این نکته اعتقاد دارم که هر نمایشنامه‌ای می‌تواند نقطه شروعی داشته باشد و درچنین نقطه عزیمتی است که همواره چالش به وجود می‌آید. در این نمایش، نقطه عزیمت من هم، فقط یک تصویر بی‌هویت بود. تصویری که در آن مردی در حالت گوش دادن به موسیقی و دختری که بالای آن اتاق زیر زمینی، نظاره‌گرِ به خلسه رفتن مرد بود و همین تصویر، نقطه چالشی برای من در جهت نگارش نمایشنامه زمین مقدس بود.»
آقاخانی افزود:«نگارش این نمایشنامه، نزدیک به هفت ماه طول کشید و در این پروسه بود که مسایلی درونی، چون حس نفرت به سیاست و اعتقاد به مانایی به نام عشق، به این فضای اولیه تزریق شد.»
کارگردان نمایش زمین مقدس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:«همواره به عنوان کسی که درتئاتر مشغول به فعالیت هستم، بر این باورم که همه چیز یک نمایش، به مثابه یک سِرم، باید به مخاطب تزریق شود و به درک او برسد و فکر می‌کنم در این راه، داستان گویی، مهم‌ترین ابزار است.»
وی افزود:«همواره ترجیح می‌دهم در نگارش یک نمایشنامه شیوه داستان‌گویی را تجربه کنم؛ زیرا به هیچ عنوان دوست ندارم در مسایلی تئاتر را تجربه کنم که ریشه در مدرنیته غیر واقعی و گمشده دارند و این شیوه‌ای است که من و گروه تئاتر معاصر سال‌ها به آن پرداخته‌ایم.»
آقاخانی تاکید کرد:«اعتقاد کلیه اعضای گروه تئاتر(معاصر گر چه صاحب نظر نیستند)، این است که داستان‌گویی و قصه‌گویی، مهم‌ترین رکنی است که با آن، می‌توان مخاطب را به تئاتر جذب کرد؛ چیزی که مدت‌هاست به دلیل حرکت‌های بی‌ریشه، به‌ فراموشی سپرده شده و کسی برای آن ارزشی قائل نیست.».
داود رشیدی بازیگر نقش مازیارنژاده هم گفت:«نمایشنامه زمین مقدس، از نظر من، یکی از بهترین نمایشنامه‌هایی است که تا به حال مطالعه کرده‌ام و به همین دلیل هم، بعد از پیشنهاد بازی در این نمایشنامه توسط ایوب آقاخانی، با کمال میل پذیرفتم در آن بازی کنم.»
رشیدی افزود:«به جرات می‌گویم بعد از مطالعه این نمایشنامه بسیار شگفت زده شدم؛ زیرا همه موارد در این نمایشنامه آن‌چنان به خوبی چیده شده بود که مرا برای بازی در آن بیشتر ترغیب می‌کرد. در نگاهی دیگر، مهندسی نمایشنامه، اثری در خور توجه ‌به مخاطب ارائه کرده است.»
وی گفت:«همه موارد به روی صحنه بردن این نمایش، بسیار خوب و منظم پیش رفت اما آن چیزی واقعا افسوس مرا وامی دارد، زمان و تاریخ اجرای نمایش است که اگر تغییر می‌کرد، مطمئنم که می‌توانست خیل عظیمی از علاقه‌مندان به تئاتر را به سوی تالار نمایش سوق دهد.»
افسانه ماهیان، بازیگر نقش کتایون هم با ابزار خرسندی از حضور خود در این نمایش و ویژگی‌های این شخصیت در نمایشنامه زمین مقدس گفت:«این واقعیت وجود دارد که همواره نسل کتایون با نسل مازیارنژاده‌ در تعارض هستند. در این نمایش هم، این تعارض، به همرا‌ه شرایط زندگی کتایون و ماجراهایی که برای وی و مادرش اتفاق افتاده است، بستری شده که در آن، این دختر با تمام وجود و به لحاظ لطمات شدید عاطفی که برای او ‌مهم است، هر کاری ‌انجام دهد و در این راه از هیچ چیز‌ ‌ ابایی ندارد.
این جلسه، با پرسش تماشاگران ادامه یافت.