در حال بارگذاری ...

بهروز غریب‌پور: نمایش عروسکی ایران ریشه در تاریخ دارد

بهروز غریب پور پژوهش‌گر عرصه هنر نمایش کشور، ایران را در میان کشورهایی که قدمت چشمگیری در زمینه نمایش عروسکی دارند از جایگاه خاصی برخوردار می‌داند.

یک پژوهش‌گر عرصه هنر نمایش کشور، ایران را در میان کشورهایی که قدمت چشمگیری در زمینه نمایش عروسکی دارند از جایگاه خاصی برخوردار می‌داند.
به گزارش سایت ایران تئاتر بهروز غریب‌پور کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و پژوهش‌گر عرصه تئاتر در نوشته‌ای با عنوان تاریخی به درازای عمر زمین که در دومین شماره بادبان نشریه ویژه روزانه هشتمین جشنواره منتشر شده است ضمن بیان این مطلب به تشریح رابطه میان انسان و اشیا و رابطه میان کودک و عروسک در طول تاریخ می‌پردازد.
او این رابطه را رابطه‌ای کاملاً خصوصی، رمزی و نامریی می‌داند و اضافه می‌کند: واقعاً معلوم نیست که شی -عروسک- به کودک همبازیش چه می‌گوید اما معلوم است که این دو همدیگر را کامل می‌کنند. در افسانه‌های ایرانی، سنگی به نام سنگ صبور وجود دارد که درد دل‌های تلخ و تکان دهنده کودکان یتیم را می‌شنود و می‌ترکد.
غریب‌پور سپس نمونه‌هایی از رابطه انسان و عروسک را در میان اقوام گوناگون و فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف بازگو می‌کند و برای ایران در میان آنها جایگاه ویژه‌ای را قایل می‌شود.
این پژوهش‌‌گر هنر نمایش عروسکی برای اثبات ادعایش به قرار گرفتن ایران در یک حلقه اتصال جغرافیایی حضور جاده ابریشم و ارتباط با چین و رفت و آمد نمایشگران عروسکی ایران و کشورهای دیگر به عنوان زمینه‌های شکل‌گیری این هنر در ایران قدیم اشاره می‌کند و می‌گوید: به هر حال عروسک‌های بازمانده از دوره پیش از تاریخ و پس از آن نشان می‌دهد که پیکرهای کوچک نمادین در ایران زمین موارد استفاده گوناگون و از جمله وسیله بازی کودکان بوده‌اند و یافته‌های قبرهای کودکان این موضوع را تأیید می‌کند.
غریب‌پور سپس به نمونه اشعار شاعرانی همچون خیام، حافظ، نظامی و سنایی اشاره می‌کند که در آنها از اصطلاحاتی استفاده شده است که در ذهن خواننده یا شنونده شعر را به سرعت به سمت نمایش عروسکی می‌برد.
این هنرمند در پایان نوشته‌اش قوی‌ترین و نافذترین دلیل برای اثبات ادعای جایگاه ویژه نمایش عروسکی در تاریخ ایران را دیدن یک اجرای عروسکی به شیوه نخی یا خیمه شب‌بازی (شاه سلیم بازی) می‌داند که هنور هم بر خرد و کلان و زن و مرد تأثیر می‌گذارد.
دومین شماره بادبان همچنین از مطالبی مانند «سیرک، سینما و نمایش در قزوین»، «داستان آرزوی عروسک کوچولو» از حمید نوایی، معرفی برخی آثار شرکت کننده در هشتمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون، خبر و گفت‌وگو با حسن دادشکر کارگردان نمایش عروسکی تشکیل شده است.
جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون با حضور 15 گروه نمایشی از 13 استان کشور طی روزهای 18 لغایت 20 بهمن در قزوین برگزار شد.