نویسنده نمایش عروسکی ابتدا باید خود را کشف کند
تئاتر عروسکی تقلید از تئاتر و انسانهاست. در این گونه، عروسکها تقریباً نزدیک به انسان هستند و ممکن است به شیوه نخی، میلهای یا دستکشی، اجرا شوند. اما نمایش عروسکی بیشتر، شبیه شو، انیمیشن، موسیقی و تخیل است. یک توپ، یک حجم عجیب و غریب، دستهای یک انسان، یک تکه کاغذ و... ممکن است شخصیت پیدا کنند.
اولین جلسه کارگاه تخصصی نمایشنامهنویسی عروسکی، با حضور ایرج طهماسب، اهالی تئاتر و خبرنگاران، امروز صبح، در محل دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی یازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، ایرج طهماسب در این جلسه به موضوع شناخت نمایشنامهنویسی از خویشتن پرداخت.
وی در ابتدا، به تعریف تئاتر عروسکی و نمایش عروسکی اشاره کرد:«تئاتر عروسکی تقلید از تئاتر و انسانهاست. در این گونه، عروسکها تقریباً نزدیک به انسان هستند و ممکن است به شیوه نخی، میلهای یا دستکشی، اجرا شوند. اما نمایش عروسکی بیشتر، شبیه شو، انیمیشن، موسیقی و تخیل است. یک توپ، یک حجم عجیب و غریب، دستهای یک انسان، یک تکه کاغذ و... ممکن است شخصیت پیدا کنند.
نمایش عروسکی از شعبده بازی و تردستی آغاز شده است. زمانی که شعبدهباز با یک دستمال بازی میکند، او یک نمایش عروسکی اجرا میکند.
این کارگردان عروسکی، ایجاد حس را کار هنرمند دانست و گفت:«تمام حسهای انسانی بین شادی و غم قرار میگیرد. برای مثال، تولد، شادی است و مرگ، غم است.»
وی سپس نویسندگان را به دو دسته جزئینگر و کلی نگر تقسیم کرد و به دانشجویان یادآور شد: شناخت خویشتن، قبل از نگارش لازم است. نویسنده باید خود را کشف کند تا بداند جزء نویسنده حسی است یا عقلی. ضمن این که نوشتن نمایش عروسکی کار سختی است و شما باید برای شناخت بهتر از خود، به حسهایتان واقف باشید.»
وی در پایان، درباره این که چرا در کشورمان، کمتر نمایشنامه عروسکی نوشته میشود، گفت:«در این زمینه محدودیتی وجود ندارد، ولی ما جرأت نداریم و یا بلد نیستیم که وارد این حوزه شویم.»
گفتنی است کارگاه تخصصی نمایشنامهنویسی، تا 16 شهریور ماه از ساعت 10 تا 12 در دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی برگزار میشود و ورود علاقهمندان به این کارگاه آزاد است.