در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با فهیمه میرزا حسینی، کارگردان نمایش «پهلوان کچل»

نمایش عروسکی – آیینی «پهلوان کچل» بعد از حضوری موفق در جشنواره‌های جهانی تئاتر عروسکی لهستان وترکیه و کسب جایزه دوم جشنواره وروسلا و، این بار با همراهی همیشگی گروه تئاتر‌«درخت سیب» قرار است با کارگردانی فهیمه میرزا ...

نمایش عروسکی – آیینی «پهلوان کچل» بعد از حضوری موفق در جشنواره‌های جهانی تئاتر عروسکی لهستان وترکیه و کسب جایزه دوم جشنواره وروسلا و، این بار با همراهی همیشگی گروه تئاتر‌«درخت سیب» قرار است با کارگردانی فهیمه میرزا حسینی در یازدهمین جشنواره عروسکی تهران – مبارک اجرا شود و بلافاصله بعد از حضور در این جشنواره عازم دو جشنواره معتبر جهانی بلاروس و ایرلند می‌شود.
*‌*‌*‌
فهیمه میرزا حسینی و خواهرانش که با همراهی هم گروه تئاتر درخت سیب را تشکیل داده‌اند، از سال گذشته شروع به تحقیق و پژوهش در حوزه نمایش‌های آیینی و به‌خصوص خیمه شب‌بازی کردند و عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری را در این زمینه دیدند و در نهایت به همراه پوپک عظیم پور و آقای فقیه و با مشاوره بهروز غریب‌پور به یک نو آوری در شکل عروسک‌های این نمایش سنتی دست پیدا کردند، به‌طوریکه چهره‌های عروسک‌های خیمه شب بازی را با الهام از نقاشی‌های قهوه خانه‌ای طراحی کردند و در شیوه اجرا از همان تکنیک قدیمی دستکشی به روال سنتی آن بهره‌گرفتند.و در نخستین برخورد،‌نمایش را به کشور ترکیه بردند و در شهر بورسا برای به نمایش گذاشتن و به دنبال آن دی‌ماه سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران، این نمایش را برای مخاطب ایرانی به اجرا درآوردند.
گروه تئاتر درخت سیب، بعد از حضور موفق در جشنواره قره گوز ترکیه، با حمایت معاونت فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و با هدف جذب‌ توریست و معرفی هنر ایرانی عازم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی وروسلاو شدند و علاوه بر اجرا در سالن مولانای دانشگاه ورشو و حضور در اتاق ایران، در طول این جشنواره‌هم به نمایش درآمد و موفق به کسب جایزه دوم این جشنواره شد.
فهیمه میرزا حسینی که در حال حاضر تمام وقت خود را بر روی این نمایش و اجرا و معرفی آن در کشورها و شهرهای مختلف گذاشته است، می‌گوید: بنای فرهنگی هر مملکتی وابسته به ریشه‌ها و قوت آنها است، پس هر چه به این نقطه بیشتر توجه شود، دنیا هم توجه بیشتر و ویژه‌ای به آنها خواهد داشت.
او معتقد است: هنر خیمه‌شب‌بازی، اصلی‌ترین ریشه تئاتر عروسکی ایران است، پس هرچه بیشتر به آن پروبال بدهیم، آن را بیشتر حفظ کرده‌ایم و در عین حال احترام بیشتری هم به خودمان و فرهنگمان گذاشته‌ایم.زیرا که «مبارک» سنتی، نمایشی است که عامه مردم به آن توجه دارند.
این کارگردان جوان با اشاره به اجراهای مختلف این نمایش در دیگر کشورها، می‌گوید: مبارک و پهلوان کچل، دو عروسک آیینی ایران هستند که از دل فرهنگ ما بیرون آمده‌اند، به‌همین دلیل ما در اجراهای مختلف این نمایش سعی کردیم تا آن را برای مردم هر کشوری به روز کنیم و استفاده هر چه تصویری تری از این عروسک‌ها داشته باشیم، به‌همین دلیل هم در جشنواره‌ای مثل وروسلاو دو عامل خلاقیت در سنت‌های تئاتر کشور ایران و محتوا و همه جانبه بودن کار عروسک‌ها و عوامل اجرایی مورد توجه هیأت داوران قرار گرفت و امیدواریم که در اجرای ایران نیز با تکیه بر فرهنگ مردم خودمان بتوانیم این هنر را معرفی کنیم.
میرزا حسینی که احتمالاً در اواسط برگزاری جشنواره عروسکی تهران_ مبارک عازم بلاروس و بعد هم ایرلند می‌شود، امیدوار است که در روزهای نخست جشنواره اجرا برود.