گفتوگو با حامد ذبیحی کارگردان خیمه شب بازی «مرگ مبارک»
«مرگ مبارک» با طراحی و کارگردانی حامد ذبیحی، بعد از اتودهای کلاسی و اجرا در مراسم جشن تئاتر دانشگاهی، آماده اجرا در یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک میشود. *** نخستین چیزی که در مورد این خیمه ...
«مرگ مبارک» با طراحی و کارگردانی حامد ذبیحی، بعد از اتودهای کلاسی و اجرا در مراسم جشن تئاتر دانشگاهی، آماده اجرا در یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک میشود.
***
نخستین چیزی که در مورد این خیمه شببازی، بیشتر از همه جلب توجه میکند اسم خاص نمایش است.«مرگ مبارک» علامت سؤالی که قبل از هرچیز ذهن مخاطب را به خود مشغول میکند؟-
دقیقاً همین طور است، چون نمایش «مرگمبارک» داستان مردن مبارک سنتی خیمه شب بازی است، هر چند که مردن او با سایر مرگها تفاوت دارد یعنی مردن مبارک، مرگی از جنس تهدید است.
*این تهدید، همان هشدار همیشگی اهل فن نسبت به نابودی و فراموشی هنر خیمه شببازی است؟
- بهنوعی همین طور است.در واقع «مبارک» مقدسترین عنصر در هنر خیمهشببازی ایرانی است و به اعتقاد بسیاری از اساتید نباید هیچگونه تغییری در آن ایجاد شو در حالیکه من احساس میکنم، اگر «مبارک» با جامعه امروزی تطبیق پیدا کند، جذابیتی ندارد و همین مسأله باعث فراموش شدن «مبارک» و مرگ او میشود.
*پس شما علاوه بر هشدار نسبت به نابودی مبارک، تغییرات ساختاری هم در خیمهشببازی خود ایجاد کردهاید؟-
در واقع ما مشخصههای اصلی نمایش خیمهشب بازی مثل تند و تیزی مبارک، لباس قرمز او، صورت سیاهش و ...را گرفتهایم ولی آن را با یک فرم امروزی اجرا میکنیم و یا مثلاً تکه کلامهای مبارک را تا حدی به روز کردهایم ولی ساختار قدیمی آن را حفظ کردهایم.
* بخش خیمه شب بازی را در جشنواره یازدهم بهعنوان یک بخش مجزا چگونه میبینید؟
- نمیدانم که چنین تقسیم بندی واقعاً خوب است یابد ولی فکر میکنم که خیمه شب بازی نیاز به توجه خاصی دارد و نسبت به سایر بخشهای جشنواره باید بیشتر مورد حمایت و توجه قرار بگیرد، هرچند که بهعنوان دانشجوی عروسکی فعلاً فقط قصد تجربه دارم و صرفاً روی هنر خیمه شب بازی تمرکز نمیکنم
* حضور گروههای دانشجویی را چگونه میبینید؟
- به نظرم این فضا خیلی تفکیک شده نیست، بخصوص اینکه اکثر دانشجویان گرایش عروسکی عمدتاً عروسک گردان با گروههای حرفهای همکاری دارند و فکر میکنم که کیفیت آثار شرکتکننده، مهمترین عامل درانتخاب کارها بوده، هرچند که همواره دانشجویان انگیزه بیشتری را برای کارکردن دارند و امروزه توان این را دارند که در حد حرفهای کار کنند و در جشنواره حضور پیدا کنند بنابراین استاردهای انتخاب مهمترین عامل درانتخاب اثار است.
* وضعیت کمکهزینه گروه چگونه بود؟
- در قیاس با جشنواره دانشجویی رقم خیلی خوبی بود ولی در حالت کلی به نسبت کمکهزینه سایر گروههای غیر دانشجویی تا حدی پایین بود، در حالیکه فکر میکنم نمایشهای ما با سایر گروهها به لحاظ هزینه و امکانات تفاوت چندانی نداشت و از طرفی ما برای ساخت دکور و عروسک هم از کارگاههای دانشگاه استفاده کردیم.