در حال بارگذاری ...
...

صفار هرندی به تماشای اپرای عروسکی رستم و سهراب نشست

محمد‌حسین صفار رهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترعروسکی تهران – مبارک به تماشای صدو‌نودمین اجرای اپرای عروسکی رستم و سهراب به‌کارگردانی بهروز غریب‌پور نشست. پس ...

محمد‌حسین صفار رهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترعروسکی تهران – مبارک به تماشای صدو‌نودمین اجرای اپرای عروسکی رستم و سهراب به‌کارگردانی بهروز غریب‌پور نشست. پس از پایان این نمایش، وزیر فرهنگ و ارشاد به همراه محمد‌حسین ایمانی خوشخو (معاون هنری)، محور حسین نیرومند (مشاور)، حسین پارسایی (رئیس مرکز هنر‌های نمایشی)، پرویز کرمی (مدیر کل دفتر وزارتی) ومسعود شاهی (رئیس بنیاد رودکی) از پشت صحنه‌ی این اپرا دیدن کردند.
سپس محمد‌حسین صفار هرندی در گفت‌وگو با بولتن یازدهمین‌جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک نظر خود را درباره نمایش اپرای عروسکی رستم وسهراب چنین بیان‌کرد: «تماشاگران این اثر در حین اجراخود را در صحنه وقایع آن حس می‌کنند. به اعتقاد من این‌احساس در تماشاگر ایجاد می‌شود که با داستان و اثر همراه شود و خود را در همان عصر (رستم و سهراب) احساس کند. این توفیق نصیب کارگردان و عروسک‌گردان هاست که توانسته‌اند، با ارائه خوب و مناسب‌شان این احساس را به تماشاگر القا کنند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون حفظ و تداوم تأثیر پذیری جامعه از آثاری چون اپرای عروسکی رستم وسهراب که برگرفته‌ از فرهنگ ملی و دینی مردم ماست، افزود: «ابتدا باید تئاترعروسکی را به نحو احسن به جامعه معرفی کرد. چرا که شاید بسیاری ندانند که سطح کیفی آثار تئاتر عروسکی ما تا این حد ارزشمند و فاخر است. باید فضایی را به‌وجود آورد تا اقشار مختلف راغب به تماشای آثاری از این دست باشند. سپس وقتی آن‌ها را برای تماشای اثر جدید‌تر فرا بخوانیم، راحت‌تر به تماشای نمایش عروسکی خواهد نشست.»
صفار هرندی ضمن تأکید بر هوشیاری بهروز غریب‌پور، محتوای این اثر را در پیوند با حافظه‌تاریخی مخاطب خواند و گفت: «گاهی این احساس به من دست می‌داد که این صحنه‌ها به صحنه عاشورا شباهت دارد. در واقع این اتفاق تصادفی نیست، بلکه ذهنیت کارگردان این نمایش نیز هست که‌داستان رستم و سهراب می‌تواند یاد آور واقعه عاشورا باشد. این پیوند‌ها می‌تواند یک ذهنیت تازه‌تری از تراژدی را در ذهن بیننده شکل دهد. به اعتقاد من آقای غریب‌پور در این امر موفق عملکرده است.»