در حال بارگذاری ...
...

شرکت کنندگان کارگاه‌های داخلی گواهی و تقدیر‌نامه دریافت می‌کنند

فردا، در چهارمین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک دو کارگاه تخصصی و یک نشست مطبوعاتی برگزار می‌شود. روی فراتی، مدیر تئاتر سمتدیدگان پاریس قرار است فردا از ساعت ۹ تا ۱۳ کارگاه خود را با عنوان «از عروسک چه خاطرهای ...

فردا، در چهارمین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک دو کارگاه تخصصی و یک نشست مطبوعاتی برگزار می‌شود.
روی فراتی، مدیر تئاتر سمتدیدگان پاریس قرار است فردا از ساعت 9 تا 13 کارگاه خود را با عنوان «از عروسک چه خاطرهای داریم؟» در تریای اصلی مجموعه تئاتر شهر بر پا کند.
روی فراتی، کارگردان برزیلی‌الاصل و دستیار آگوستو بوال و بازیگر آرین منوشکین است که امسال و برای نخستین بار میهمان جشنواره تئاتر عروسکی می‌شود.
در این روز همچنین گروه تئاتر لهستان با سرپرستی «اوایولاک و والیاک» کارگاه تخصصی «تئاتر اشیا و کار با عروسک» را در تالار هنر برگزار می‌کند. این کارگاه فردا از ساعت 14 در این تالاربرگزار می‌شود. این گروه لهستانی در جشنواره یازدهم به صورت مشترک با کشور کنیا، نمایش «قصه آفریقایی» را اجرا می‌کند.
نشست مطبوعاتی گروه لهستان برای نمایش مسخ به سرپرستی کرزیستف لائووگروه اجرایی‌اش فردا در خانه هنرمندان ایران بر پا می‌شود.
نخستین کارگاه تخصصی بهرام شاه‌ محمدلو نیز فردا از ساعت 10 تا 13 با عنوان «بداهه پردازی در نمایش عروسکی» در دانشکده هنر‌های نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این کارگاه طی دو روز بر پا می‌شود. کارگاه «نمایشنامه نویسی عروسکی»‌با حضور ایرج طهماسب نیز طی دوروز آینده ادامه خواهد داشت ، در حالیکه کارگاه «بازی با اشیاء» با سرپرستی آتیلا پسیانی امروز به‌کارخود پایان داد.
نکته جالب اینکه در پایان مدت کارگاه‌های گروه‌های ایرانی که در پردیس هنرهای زیبا برگزار می‌شود،به هنرجویانی که به صورت ثابت و پیوسته در این کارگاه‌ها شرکت‌کرده‌اند، گواهی و تقدیر نامه‌ای از سوی مسؤول کارگاه و قائم ‌مقام دبیر جشنواره اهدا می‌شود.



اپرای عروسکی رستم و سهراب در راه امارات
اپرای عروسکی رستم و سهراب به امارات متحده عربی می‌رود.
گروه تئاتر عروسکی آران،‌بعد از یازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی رهسپار امارات متحده عربی می‌شوند تا اپرای عروسکی رستم و سهراب را به مدت 7 شب اجرا کنند. این سفر اوایل مهرماه انجام می‌شود و عواید مالی آن به کودکان جنگ زده لبنان اختصاص پیدا می‌کند.
همچنین قرار است در کنار این اجرا، کارگاه آموزشی نمایش نخی توسط بهروز غریب‌پور برگزار شود.
اپرای عروسکی رستم و سهراب در دومین روز جشنواره‌میزبان محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند،‌ مشاور وزیر و مسؤول دفتر وزارتی صفار هرندی بود.
همچنین ماسیما‌شوستر، دبیر کل یونیما امروز از این نمایش دیدن می‌کند.


تئاتر عروسکی در شورای تئاتر دانشگاهی بررسی می‌شود
رحمت امینی، دبیر شورای تئاتر دانشگاهی که از نمایش‌های جشنواره دیدن می‌کرد، گفت: «رویکرد هنرمندان و مردم به تئاتر عروسکی، انگیزه‌های توجه‌به این‌گونه مهم نمایشی رابیشتر کرده‌ است به‌طوری که در جلسه آینده شورای تئاتر دانشگاهیان که بلافاصله بعد از جشنواره برگزار می‌شود،پیشنهاد می‌دهم یکی از بندهای تفاهم نامه با اداره کل، به این موضوع اختصاص پیدا کند.»
امینی گفت: «با‌توجه به اینکه دوتا از دانشکده‌های مهم تئاتری ما – هنرهای زیباو سینما تئاتر – سال‌هاست این گرایش راآموزش می‌دهند و انصاف است که‌شورای تئاتر دانشگاهی کشور به این گونه نمایشی توجه شایسته‌ای داشته باشد.


دلهره و انتظار پشت در تالار کوچک
تماشاگران مشتاقی که از دو روز پیش باشنیدن خبر اجرای سه دقیقه‌ای و تک نفره گروه اسپانیا، منتظر دیدن نمایش عروسکی «مالیخولیای گذرزمان» بودند روز پیش اولین تجربه متفاوت‌خود را پشت سر گذاشتند.
گروه نمایشی اسپانیا، که فقط از سه نفر تشکیل شده بودند، باایده جالب ومتفاوت خود که در عین حال ساده نیز بود در هر یک‌ساعت 25 نفر رامنتظر و کنجکاو و تا حدی دل نگران نگه می‌داشتند.
فردی که با لباس سیاه و بلند، بدون کوچک‌ترین حرکت و عکس‌العملی در مقابل درب ورودی ایستاده است و در هر نوبت باچراغ قوه‌کوچک خود تماشاگران را به‌سمت تالار کوچک راهنمایی می‌کند، بی‌شک اولین نقطه سؤال برای دیدن این کار سه دقیقه‌ای است.
بعد از اجرای نمایش که در تنهایی تماشاگر می‌گذرد هر فردی باید از سمت دیگری که با تماشاگران منتظر فاصله دارند، سالن راترک کند،این در حالی است که ثبت‌نام از متقاضاین دیدن اجرای این نمایش همچنان ادامه دارد و هر فردی تنها در نوبت ثبت نام شده امکان دیدن کار را دارد.


گزارش دومین روز کارگاه نمایشنامه نویسی ایرج طهماسب
شنیدن حرفها از دهان عروسک قابل تحمل‌تر است
دومین روز کارگاه نمایشنامه نویسی عروسکی ایرج طهماسب در دانشکده هنرهای زیبا برگزار شد.
ایرج طهماسب در دومین روز کارگاه خود نیز به بیان تفاوت‌های نمایش عروسکی باتئاتر عروسکی پرداخت. او گفت: «نوشتن نمایشنامه برای نمایش عروسکی کار بسیار دشواری است چون نمایشنامه نویس باید همه چیز را با جزئیات کامل بیان کند به همین دلیل توضیح صحنه‌‌ها بسیار طولانی است چرا که تمام تخیل نویسنده باید روی کاغذ نوشته شود.»
طهماسب گفت: «بهتر است نمایشنامه نویس نمایش عروسکی مانند انیماتور، تمام ذهنیات خود را نقاشی کند.»
این کارگردان نمایش عروسکی ادامه داد: «نمایش عروسکی از شعبده بازی می‌آید و از کارهای محیرالعقول. نوعی بازی است که می‌تواند معنا داشته باشد اما معنای آن خیلی مشخص نیست.»
ایرج طهماسب یکی از تفاوت‌های تئاتر و نمایش عروسکی را در وجه سرگرم کنندگی آن دو دانست و گفت: «نمایش عروسکی از تئاتر عروسکی سرگرم کننده‌تر است و اولین مسأله در این نوع نمایش جذاب بودن آن برای مخاطب است. ضمن اینکه نمایش عروسکی از تئاتر عروسکی کودکانه‌تر و متعلق به دنیای مدرن است، دنیایی که آدم‌های آن وقت، حوصله کافی ندارند. »
به‌گفته وی، تئاتر عروسکی برای‌خواندن است چون بر مبنای گفت‌ وگو و کلام انسانی است در حالی که نمایش عروسکی چنین نیست. در نمایش عروسکی نمی‌توان بین نویسنده و کارگردان تفکیک قائل شد.
کارگردان «کلاه قرمزی و پسرخاله» مهم‌ترین رکن نمایش عروسکی را در مخاطب ‌شناسی دانست و گفت: «نویسنده باید روحیه، آرزو‌ها وآمال مردم را شناسایی کند.»
طهماسب گفت: «تاریخ نمایش عروسکی نشان می‌دهد نمایش یا تئاترعروسکی از 2 وجه آمده‌است یااز خانواده‌ها که جنبه بازی، سرگرمی و آموزش داشته. از سوی دیگر، تاریخ نمایش جهان نشان می‌دهد عروسک‌ها با اجبار آمدند چون بازیگران اجازه نداشتند حرفهای خاص خود را روی صحنه بگویند بنابراین حرف خود را در دهان عروسک‌ها می‌گذاشتند و این شیوه به‌ویژه در قرون وسطی رواج داشت.»
او گفت: «عروسک‌ها در طول تاریخ هرگز نمرده‌اند چون واسطه‌های شیرینی هستند به همین دلیل سر دمداران بزرگ دیکتاتور‌ها و مردم در مقابل موجودی شیرین که ازماورا آمده، رها هستند. عروسک‌ها، وسیله خوبی هستند برای حرف زدن که اگر آنها را باور کنیم متوجه قدرت خود می‌شویم به همین دلیل هنرمندان عروسکی در مقابل بازیگران تئاتر بسیار رها تر هستند.»
وی درباره شخصیت‌پردازی در نمایش عروسکی گفت: «در این گونه نمایش باید ویژگی شخصیت عروسکی خیلی روشن و آشکار باشد یعنی عروسک،خود ویژگی‌خود را بیان نکند بلکه کاملاً آن را بروز دهد ضمن اینکه هنگام نوشتن نمایشنامه باید این را در نظر گرفت که شخصیت عروسکی باید شبیه آدم باشد نه اینکه خود آدم شود.»


تغییرات در برنامه‌های سالن اصلی تئاتر شهر
سالن اصلی تئاتر شهر در چند روز آینده باتغییر برنامه رو به رو است. امروز سه‌شنبه 14 شهریورماه به‌جای مسخ نمایش سند باد بحری کار وحید شاکری روی صحنه می‌رود.
نمایش مسخ نیز اجرایش به روزهای پنجشنبه و جمعه 16 و 17 شهریور موکول می‌شود.


جدول برنامه نقد نمایش‌ها
امروز پس از اجرای چهارنمایش جلسات نقد و بررسی آنها به همت کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و همراهی انجمن نمایشگران عروسکی برگزار می‌شود. پس از اجرای نمایش‌«گاو» در تالار چهار سو، چیستا یثربی، مینو فرشچی و مهرداد ابوالقاسمی به بررسی آن می‌نشینند. پس از اجرای نمایش «طوطی پر» در تالار سایه نیز کتایون حسین‌زاده، اسماعیل پور رضا و مصطفی محمدی‌به بررسی اثر می‌پردازند.
بهزاد صدیقی، مریم شهیدی و محمود توکلی هم منتقدان نمایش انتظار در کافه پارکر هستند که در تالار نو اجرا می‌شود.
میهمان هر شب جشنواره یعنی نمایش رستم وسهراب نیز در تالار فدروسی توسط نصرالله قادری، مریم سعادت و صمد چینی فروشان بررسی می‌شود.
قابل توجه‌است که زمان برگزاری جلسات پس‌از اجرای دوم هر نمایش خواهد بود.