در حال بارگذاری ...
...

ناوارو کارگردان اسپانیایی:به اعتقاد من تئاتر عروسکی می‌تواند از تمام حیطه‌های هنری استفاده کند؛ چرا که تئاتر هنر دروغ است،‌ در حالی که قصد دارد با استفاده از این دروغ، حقیقت را بیان کند. اما باید به این نکته اشاره کنم که موضوع این نمایش موضوعی جهانی است، چون هر انسان، روزی می‌میرد.

ناوارو کارگردان اسپانیایی:به اعتقاد من تئاتر عروسکی می‌تواند از تمام حیطه‌های هنری استفاده کند؛ چرا که تئاتر هنر دروغ است،‌ در حالی که قصد دارد با استفاده از این دروغ، حقیقت را بیان کند. اما باید به این نکته اشاره کنم که موضوع این نمایش موضوعی جهانی است، چون هر انسان، روزی می‌میرد.

پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی نمایش"مالیخولیای گذر زمان"، کار گروه اسپانیا با حضور عوامل نمایش و تنی چند از خبرنگاران در سالن کنفرانس خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست خوزه لوئیس ناوارو، کارگردان و عروسک‌گردان، اِستفانیا جینز، عروسک‌گردان و مانوئل جینز از عوامل نمایش حضور پیدا کرده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدای نشست، خوزه لوئیس ناوارو، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره تئاتر عروسکی گفت:«نمایش"مالیخولیای گذر زمان" نمایش بدون کلامی است که در مدت سه دقیقه به صورت انفرادی میزبان تماشاگران خود می‌شود.»
وی در ادامه افزود:«برای به وجود آوردن تمرکز بیشتر برای تماشاگران، ترجیح‌ دادیم که این نمایش به صورت انفرادی اجرا شود. البته باید به این نکته اشاره کنم، این ایده‌ای است که اکثر آرتیست‌های جهان از آن استفاده می‌کنند، چرا که وقتی برای یک نفر کار اجرا می‌شود تمرکز بیشتری برای او به وجود می‌آید. در مورد زمان نمایش نیز در ابتدا این نمایش به گونه‌ای طراحی شده بود که زمان آن پنج دقیقه بود ولی به سه دقیقه کاهش پیدا کرد، هر چند خیلی علاقه‌مند بودم که زمان اجرا 30 دقیقه می‌بود؛ اما مراعات حال تماشاگران را نیز کردیم.»
ناوارو در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر اجرای این نمایش براساس سینما گفت:«به اعتقاد من تئاتر عروسکی می‌تواند از تمام حیطه‌های هنری استفاده کند؛ چرا که تئاتر هنر دروغ است،‌ در حالی که قصد دارد با استفاده از این دروغ، حقیقت را بیان کند. اما باید به این نکته اشاره کنم که موضوع این نمایش موضوعی جهانی است، چون هر انسان، روزی می‌میرد. وقتی من 15 ساله بودم، فیلم سینمایی مشهور"مهر هفتم" اثر برگمان را دیدم که به داستان جنگجویی می‌پرداخت که مرگ به سراغش می‌آید و سعی می‌کند برای فریب دادن مرگ با آن شطرنج بازی کند اما در نهایت مرگ پیروز می‌شود که از این فیلم الهام گرفتم. در مورد طراحی صحنه نیز از هنر باروک استفاده شده است. فرشته‌ای که دو بال دارد و روی یک لنگر تکیه داده، سمبل صبر است و نیزه‌ای که در دست دارد برای دفاع از اوست. پیرمرد نیز بر مبنای یک تابلوی نقاشی اثر فرانتس بیکر است البته هیچ گونه کپی‌برداری در کار نبوده است.»
کارگردان نمایش"مالیخولیای گذر زمان" در خصوص موسیقی نمایش نیز گفت:«اولین قطعه موسیقی نمایش، متعلق به یک آهنگساز و نقاش اسپانیایی به نام ادواردو پولونر است و بسیار کمیاب نیز هست. قطعه بعدی نیز متعلق به فیلمی سینمایی اثر فرانسیس فورد کوپولا و قطعه دیگر متعلق به فیلم سینمایی با نام"مصاحبه با بامبیرو" است.»
این کارگردان اسپانیایی در خصوص شباهت طرح و اندازه قاب صحنه نمایش"مالیخولیای گذر زمان" با خیمه شب بازی، به خبرنگار ما گفت:«به اعتقاد من همه چیز مثل ریاضی است. در این طراحی صحنه قصد داشتم فاصله صحنه با تماشاگر حفظ شود؛ بنابراین چنان چه اندازه صحنه را بزرگ‌تر از حال حاضر طراحی می‌کردم، شاید ارتباط کمتری با مخاطب برقرار می‌شد. همچنین با توجه به زاویه دید آدم‌ها باید به گونه‌ای عمل می‌کردم که تماشاگر به راحتی سه داستان را بدون تغییر زاویه مشاهده کند. ‌ناگفته نماند که هر یک از تماشاگران با یکی از عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و این طبیعی است.»
ناوارو در خصوص استفاده از گوشی در نمایش گفت:«به دلیل ایجاد حس و تمرکز بیشتر از گوشی استفاده کردیم، البته پیش آمده که تماشاگران گوشی را درآورده‌اند و در مورد طراحی صحنه آن کنجکاوی کرده‌اند.»
وی در پایان، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت:«این بار پس از 10 سال به ایران آمده‌ام و امیدوارم که دوباره نیز در ایران اجرای عمومی داشته باشم. در حال حاضر نیز یکی از دوستانم فیلمنامه‌ای نوشته و به من پیشنهاد کرده تا آن را به صورت نمایش عروسکی اجرا کنم. این کار در مورد فرشته‌ای است که در جهان وجود ندارد ولی کسی نمی‌داند او کیست. امیدوارم بتوانم آن را در ایران اجرا کنم.»