محمدمهدی عسگرپور، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته به تماشای نمایشهای یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران نشست.
محمدمهدی عسگرپور، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته به تماشای نمایشهای یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران نشست.
محمدمهدی عسگرپور، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته به تماشای نمایشهای یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران نشست.
وی که شب گذشته در میان تماشاگران نمایش"طوطی پر" به کارگردانی زهرا صبری حضور داشت، در گفتوگوی کوتاهی با خبرنگار سایت ایران تئاتر، به بررسی مضمون و ساختار این نمایش پرداخت.
محمدمهدی عسگرپور، با پرداختن به موضوع نمایش و قصه"طوطی و بازرگان" گفت:«درباره این داستان یک نکته وجود دارد که نمیتوان آن را حسن یا ضعف نمایش محسوب کرد و آن این بود که اگر فردی این داستان را ندارند، امکان دارد در ابتدا با نمایش ارتباط برقرار نکند و دو سوم کار را از دست بدهد.»
وی درباره قصه زمینهای که بهانهای برای نقل داستان"طوطی و بازرگان" میشود، نیز گفت:«به نظر میرسد آن چه به داستان اضافه شده برای این داستان، یک کارکرد دارد و آن این است که متوجه شویم این داستان در شکلهای مختلف میتواند اتفاق بیفتد. اما افزودن این بخش، یک لطمه به اثر وارد کرده بود و آن هم این است که به صورت طبیعی ذهن بیننده درگیر داستان اصلی شده و آن داستان زمینهای به او کمک نمیکند؛ این در حالی است که ممکن است از لحاظ زیبایی شناسی تاثیر خوبی بر جای بگذارد.»
وی تاکید کرد:«این داستان متکی به معناست تا شکل، به همین دلیل در ذهن میماند. شاید در پایان این سوال مطرح شود که چه چیز به قصه افزوده شده است.»
وی در بررسی شکل اجرایی و سبک کارگردان گفت:«این نمایش از نظر اجرا موفق بود. ترتیب قابها که شاید به غفلت، سینمایی تلقی شود، به راحتی ما را از یک فصل ماجرا به فصل دیگر و یا به معنایی از یک سکانس به سکانس دیگر انتقال میداد. برشهای نمای دور و نزدیک بسیار خلاقانه بود و فضای نوری و صوتی نیز به خوبی با اجرا هماهنگ شده بود.»