در حال بارگذاری ...

من نباید مبارک را برای شما توصیف کنم؛ ولی می‌توانم راجع به مترسک‌ها و عروسک‌های زیادی که در سراسر دنیا دیده‌ام،‌ حرف بزنم. عروسک‌ها همیشه طرفدار ضعفا، مستضعفان و فقرا هستند و همواره قدرتمندان دنیا را به سخره می‌گیرند؛ چون در همه جای دنیا قدرتمندان یک گونه‌اند و کسی باید آن‌ها را سر جایشان بنشاند.

من نباید مبارک را برای شما توصیف کنم؛ ولی می‌توانم راجع به مترسک‌ها و عروسک‌های زیادی که در سراسر دنیا دیده‌ام،‌ حرف بزنم. عروسک‌ها همیشه طرفدار ضعفا، مستضعفان و فقرا هستند و همواره قدرتمندان دنیا را به سخره می‌گیرند؛ چون در همه جای دنیا قدرتمندان یک گونه‌اند و کسی باید آن‌ها را سر جایشان بنشاند.

ماسیمو شوستر، رئیس یونیمای جهانی، سه‌شنبه‌ 14 شهریور ماه، در خانه هنرمندان ایران، به ایراد سخن پرداخت.
در این سخنرانی که با عنوان"وضعیت کنونی تئاتر عروسکی در جهان" برگزار شد، حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، محمد اطبایی، مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی، جواد ذوالفقاری، دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران، تعدادی از اساتید رشته عروسکی، دانشجویان و خبرنگاران حضور داشتند.
به گزارش سایت ایران تئاتر،ماسیمو شوستر در این برنامه گفت:«نمایش عروسکی، از نمایش مذهبی شروع شد و هیچ کس نمی‌داند چه وقت و در کجا به وجود آمد. اما نمایش عروسکی، بازی با عروسک برای خنداندن کودکان نیست. در تمام دنیا عروسک‌ها یک شخصیت را بازی می‌کنند و آن همان هدفی است که مبارک آن را ادامه می‌دهد. من نباید مبارک را برای شما توصیف کنم؛ ولی می‌توانم راجع به مترسک‌ها و عروسک‌های زیادی که در سراسر دنیا دیده‌ام،‌ حرف بزنم. عروسک‌ها همیشه طرفدار ضعفا، مستضعفان و فقرا هستند و همواره قدرتمندان دنیا را به سخره می‌گیرند؛ چون در همه جای دنیا قدرتمندان یک گونه‌اند و کسی باید آن‌ها را سر جایشان بنشاند.»
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:«همیشه به جوانان می‌گویم، به درون خود، فرهنگ و کشور خود نگاه کنید. حقیقت دارد که گاه بیگانه به شناخت شما از خودتان کمک می‌کند ولی آن جا که فرد به فرهنگ خودش می‌نگرد، به معنای در نظر نگرفتن فرهنگ دیگری نیست. وقتی با کسی که با شما کاملاً فرق دارد، مواجه می‌شود، واقعیت‌ها را می‌فهمید و همین نکته، اهمیت جشنواره‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد و دلیل همکاری هنرمندان مختلف را بیان می‌کند. من به کسانی که فرهنگ خود را دوست دارند، احترام می‌گذارم و ناسیونالیست نیستم؛ زیرا این‌ها دو چیز متفاوت هستند.»
وی با تاکید بر این که پیشرفت تئاتر عروسکی در آینده، در گرو وجود فرهنگ‌های مختلف است، افزود:«آدم‌، آینده را انتخاب نمی‌کند بلکه موقعیت آن را شکل می‌دهد. ‌اقبال بزرگی‌ داشته‌ام که در بیش از 60 کشور دنیا کار کنم و مصمم هستم این مسیر را ادامه دهم؛ زیرا اطمینان دارم این آینده هنر ماست.»
وی سپس به شیوه تعلیم استاد ـ شاگردی در آموزش هنر عروسکی اشاره کردو گفت:«امروزه مدارس هنر عروسکی در جهان گسترده‌اند و به آموزش فنون می‌پردازند؛ اما دانستن فن، باعث تولید اثر هنری نمی‌شود. من سیستم دانشگاهی(دانشجو و استاد) را نمی‌پسندم، بلکه به روش استاد ـ شاگردی(مرید و مرشدی) اعتقاد دارم.»
شوستر با بیان این که قصد دارد افراط گری را با کمک یونیما در جهان تعدیل کند، خاطر نشان کرد:«باید به فرهنگ یکدیگر احترام بگذاریم. در دنیای امروز فکر غیر واقع بینانه و افراط گرایانه وجود دارد ولی من به عنوان رئیس یونیما می‌خواهم این افراط گری را تعدیل کنم و مدت طولانی در این مسیر گام برداشته‌ام.»
رئیس یونیما، رسوم مردمی را در حال نابودی دانست و با اشاره به گسترش تلویزیون و سینما، گفت:«بعد از جنگ جهانی دوم، در تمام دنیا با ورود تلویزیون و سینما، دیگر وقتی برای گوش دادن به داستان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برای کودکان نمانده که نتیجه این هم، نابودی داستان‌های قدیمی است. در اوایل قرن بیستم نیز تئاتر عروسکی، دیگر داستان تعریف نکرد، بلکه به تعریف تکنیک‌های پیچیده‌ پرداخت. اما امروزه بازگشت به تعریف داستان مشهود است.»
وی طبیعت‌گرایی در تئاتر را رد کرد و درباره استفاده از تکنیک‌های پیچیده در تئاتر عروسکی، گفت:«تکنیک‌های پیچیده امکان پذیرند؛ اما جالب نیستند. من همین احساس را درباره هنرپیشگان هم دارم. اعتقاد دارم عروسک‌ها باید ساده باشند و اتفاقات ساده را بیان کنند.»
وی در ادامه این جلسه به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.