گفتوگو با دکتر مجید سرسنگی، مدیر گروه نمایش پردیس هنرهای زیبا؛
دکتر مجید سرسنگی، از سال گذشته بهعنوان مدیر گروه نمایش دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا انتخاب شد و از آن پس شاهد تغییرات جدی و چشمگیری در حوزه تئاتر این دانشگاه بودیم. راهاندازی تالار صمیمی مفخم ...
دکتر مجید سرسنگی، از سال گذشته بهعنوان مدیر گروه نمایش دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا انتخاب شد و از آن پس شاهد تغییرات جدی و چشمگیری در حوزه تئاتر این دانشگاه بودیم. راهاندازی تالار صمیمی مفخم بهعنوان تالار تخصصی نمایش عروسکی ، برپایی رپرتوآر اجراهای کلاسی گروه عروسکی و تلاش در جهت برگزاری دوره کارشناسی ارشد تئاتر عروسکی، از جمله اقدامات جدی او است و این بار حضور سرسنگی در شورای سیاستگذاری جشنوارهی یازدهم بهانهای شد تا با وی به گفتوگو بنشینیم.
* شورایی بودن جشنواره یازدهم تئاتر عروسکی را چگونه ارزیابی میکنید؟
بهاعتقاد من مشکل اساسی که این سالها در حوزه عروسکی وجود داشته و باعث شده که خیلی از هنرمندان عروسکی بابت آن دلخور باشند و صحنه عروسکی را ترک کنند و از هرگونه دخالتی در حوزه فعالیتهای تئاتر عروسکی برحذر باشند، این بود که عملاً بخشی از نیروهای حرفهای تئاتر عروسکی ما بهکارگرفته نشده بودند. یعنی از نظرات و توان این افراد برای پیشبرد اهداف هنر نمایش عروسکی استفاده نمیشد، که امسال ما این موضوع را پیش از جشنواره مورد آسیبشناسی جدی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم امسال از حداکثر توان نمایشگران عروسکی، استفاده مطلوب را داشته باشیم، بههمین دلیل در برگزاری جشنواره که نمود اصلی حرکت نمایش عروسکی کشور است، بحث شورایی شدن را مطرح کردیم.
* حضور شما در این شورا چگونه بود؟
از ابتدا قرار بود کسانی در شورا حضور داشته باشند که به حرکت بیشتر جشنواره کمککنند، افرادی مثل بهروز غریبپور که سالها دبیری جشنواره را بهعهده داشتند و جزو چهرههای معتبر این حوزه محسوب میشوند، آقای حیدری که مسؤول مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری هستند و اساتید هنر نمایش عروسکی مثل جواد ذوالفقاری، هما جدیکار و هنرمندان نمایش عروسکی مثل حمید جبلی و ... را در کنار هم داشتیم تا بتوانیم از زوایای مختلف به نمایش عروسکی نگاه کنیم و آن را مورد حمایت قرار دهیم، که این اتفاق هم به اعتقاد من افتاد، چون حضور دوباره بسیاری از نمایشگران عروسکی را که در این سالها احساس دوری میکردند شاهد بودیم و من هم به نمایندگی از حوزهی دانشگاهی در این شورا حضور پیدا کردم.
* با توجه به مدیریت خودتان در یکی از اصلیترین دانشکدههای تئاتری، حضور بخش دانشگاهی را در جشنواره یازدهم چطور میبینید؟
بارها بر این نکته تأکید کردهام که برای توسعه تئاتر کشور و تعالی آن، هیچ راهی جز جدی گرفتن دانشگاهها نداریم . یعنی اگر ما در راستای فعالیتهایمان به دانشگاهها توجه کردیم و میدان را برای آنها باز کردیم و از طرفی هم برای حضور آنها سرمایهگذاری کردیم، در آینده میتوانیم شاهد یک تئاتر متعالی و توسعه یافته باشیم.
اما اگر نقش دانشگاهها را در برنامههای کلان و اجرایی خود کمرنگ کردیم، قطعاً نمیتوانیم به یک تعالی مورد توجه امیدوار باشیم.
بههمین دلیل هم امسال یکی از اصلیترین رویکردهای ما در جشنواره، توجه به کارهای دانشجویی و میداندادن به دانشجویان مستعد و پر تلاش بود، هرچند که در عین حال دقت داشتیم تا کارهایی وارد جشنواره عروسکی شود که قابلیت حضور در جشنواره عروسکی را داشته باشد.
تعامل دانشگاه با جشنواره عروسکی به چه صورتی بود؟
گروه تئاتر دانشگاه تهران، همواره به این نکته توجه دارد که در تمامی اتفاقات مهم تئاتر کشور نقش داشته باشد و از زمانی که من خودم مسؤولیت گروه را بهعهده گرفتم، سعی در تعالی این هدف داشتم، که با برگزاری سمینارهای متعدد و جشنوارههای دانشگاهی و... می توان به خوبی شاهد این اتفاق بود.
بههمیندلیل هم گروه تئاتر دانشگاه تهران تمایل زیادی دارد که پای ثابت این حرکتهای تئاتری در کشور باشد، تا این تعامل میان دانشگاه و محیط حرفهای ایجاد شود، که در جشنواره عروسکی هم به همین شکل عمل کردیم. حضور من در شورای سیاستگذاری، بهنوعی تداعی کننده حضور دانشگاه است و از طرفی هم ما تمام تلاشمان را بهکار بستیم تا امکانات بخش دانشگاهی را در اختیار جشنواره عروسکی بگذاریم. بهعنوان مثال پلاتوهای اصلی دانشگاه برای برگزاری چهار کارگاه آموزشی در اختیار ستاد جشنواره است، از طرفی هم تعدادی از گروههای دانشجویی که در جشنواره اجرا داشتند، از امکانات تمرین و کارگاههای ساخت دکور و عروسک دانشگاه استفاده کردند.
به حمایت از گروههای دانشگاهی اشاره کردید. آیا این حمایت علاوه بر ابعاد معنوی، در بخش مالی هم نسبت به گروههای دانشجویی شرکت کنندهاز سوی دانشگاه تهران صورت میگیرد؟
چهار نمایش عروسکی از سوی دانشجویان هنرهای زیبا در خلال جشنواره یازدهم اجرا میشود که مورد حمایت مالی دانشگاه تهران قرار میگیرد چون همواره سعی داشتیم هر نوع امکاناتی که دانشجویان نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهیم تا گروههایی که از سوی دانشگاه در جشنواره حضور پیدا میکنند،آمادگی کامل را داشته باشند و این رویه سیاست کلی دانشگاه تهران است که گروههای اجرایی خود را در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد حمایت کامل قرار میدهد.
بعد از جشنواره هم شرایط اجرای عمومی کارهای شرکتکننده در جشنواره از سوی دانشگاه را فراهم میکنید؟
قطعاً همینطور است. نمایشهای راهیافته از سوی دانشگاه به جشنوارهها را حتماً به مرحله اجرای عمومی میرسانیم، هرچند که دو تا از کارهای راهیافته به جشنواره قبلاً اجرای عمومی داشتهاند و ما هم با سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هماهنگ کردهایم تا سایر نمایشها را نیز مورد حمایت اجرایی قرار بدهند.
برنامههای جدید گروه عروسکی پردیس هنرهای زیبا در سالتحصیلی جدید چیست؟
قبل از هر چیز سعی کردیم تا به تدریج تعدادی از اساتید برجسته تئاتر عروسکی را که قبلاً چندان در دانشگاه حضور نداشتند، جذب کنیم که در ترم جدید خوشبختانه موفق شدیم اساتیدی چون بهروز غریبپور و مرضیه برومند را به کادر آموزشی دانشگاه اضافه کنیم و سعی هم داریم که کادر مدرسان نمایش عروسکی را بیش از پیش تقویت کنیم. علاوه بر این تجهیز کارگاه نمایش عروسکی در سال تحصیلی جدید جزو اولویتهای کاریمان است تا از این پس دانشجویان با ورود به ترم جدید امکان استفاده از کارگاه را برای فعالیتهای علمی خود داشته باشند. در کنار این فعالیتها قرار است برنامهریزی برای برگزاری مداوم نمایش عروسکی در سالن صمیمی مفخمداشته باشیم و در نهایت راهاندازی دوره کارشناسی ارشد نمایش عروسکی را جزو دستورکارمان داریم که در مرحله پیگیری جدی است و امیدواریم که از سال آینده دانشجوی نمایش عروسکی داشته باشیم.