شازده کوچولو همه را به تالار اصلی کشاند
نمایش «شازده کوچولو» از کشور ارمنستان، بیشترین تعداد تماشاگران را در روز چهارم جشنواره به خود اختصاص داد؛ بهطوری که دو طبقه تالار اصلی هنگام اجرای این نمایش کاملا پرشده بود. بسیاری از کودکان همراه خانوادههایشان در ...
نمایش «شازده کوچولو» از کشور ارمنستان، بیشترین تعداد تماشاگران را در روز چهارم جشنواره به خود اختصاص داد؛ بهطوری که دو طبقه تالار اصلی هنگام اجرای این نمایش کاملا پرشده بود. بسیاری از کودکان همراه خانوادههایشان در حالی که چیپس و پفک میخوردند، به دیدن این نمایش آمده بودند.
نمایش «شازده کوچولو» تلفیقی از اجرای عروسکی و زنده است که براساس داستان محبوب «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دونست اگزوپری آماده شده است.
تماشاگران عزیز لطفا به موقع بیایید
راهنمایان تالارهای تئاتر شهر از تماشاگران خواستند به موقع بهدیدن نمایشها بیایند.
راهنمای تالار نو که دیروز با ازدحام بی سابقه تماشاگران روبهرو شده بود، میگوید: «تماشاگرانی که بلیت سانس اول کار استرالیا را داشتند به دیدن نمایش آمدند و بعد از آنکه تمام تماشاگران آمدند، نیمی از سالن خالی ماند. به همین دلیل تعدادی از تماشاگران را که بلیت سانس دوم نمایش را داشتند، به این تالار فرستادیم اما پس از آن و در شرایطی که نمایش شروع میشد حدود 100 نفر دیگر آمدند که بلیت سانس اول را داشتند و به همین دلیل با ازدحام عجیبی روبهرو شدیم.
البته این مشکل تنها منحصر بهاین موضوع نمیشود. در هر نوبت تعدادی از تماشاگران به خاطر تأخیر در مراجعه به تالارها، پشت درهای بسته تالارهای نمایش میمانند و راهنمایان تالارها نمیتوانند آنها را به داخل سالن نمایش راه دهند.
استقبال بی نظیر از «پانتارای II»
نمایش عروسکی «پانتارایII» از کشور هلند، روز گذشته بیشترین تماشاگران را بهتالار چهارسو کشاند.«پانتارایII»، باکارگردانی «شارلوت پویک» نمایش عروسکی بود که براساس فلسفه«هراکلیوس» طراحی و کارگردانی شده بود و به دلیل مطرح بودن گروهنمایش عروسکی هلند، بیشترین تماشاگران در نخستین اجرای این نمایش به تالار چهارسو آمدند که در میان برنامههای چهار روز اول جشنواره عروسکی، این استقبال بیسابقه بود.
گزارش کارگاههای خارجی در ششمین روز جشنواره
کارگاه تخصصی نمایش «شلاکریملائکوم» فردا با حضور «پاتریک سنیمر» نویسنده و کارگردان این اثر برگزار میشود.
این نمایش که محصول مشترک کشورهای فرانسه، آمریکا، انگلستان و پرتغال است امروز و فردا در تالار هنر به صحنه میرود و کارگاه آن در روز جمعه، ساعت 14 تا 30/15 در تالار هنر برپا میشود.
گروه نمایشی هلند که امسال با «پانتارای II» در جشنواره شرکت کرده بودند فردا دومین جلسه از کارگاه خود را که به معرفی و چگونگی ساخت عروسک و نمایش این شهر میپردازد در تالار کوچک تئاتر شهر برگزار میکنند. این کارگاه از ساعت 10 تا 13 برپا میشود.
«روی فراتی» نیز سومین و آخرین روز کارگاه خود را فردا در کافه تریای تئاتر شهر بر پا می کند. این کارگاه که به بررسی متدهای تئاتری آگوستو بوآل میپردازد، از ساعت 9 تا 13 برگزار میشود.
نشست مطبوعاتی گروه«انیمالیا» از کشور انگلستان و گروه نمایشی «شلاکریملاشکوم» نیز فردا برگزار میشود.
گزارش کارگاه تخصصی «روی فراتی»
رابطه عروسک و عروسک گردان نیاز به تفکر دارد
«روی فراتی»، مدیر فعلی تئاتر ستمدیدگان پاریس و دستیار آگوستو بوآل دیروز اولین جلسه از کارگاه سهروزه خود را در کافه تریای تئاتر شهر برگزار کرد.
«روی فراتی» فعالیت حرفهای خود را در تئاتر از سال 1974 شروع کرد و بعد از برزیل به پرتغال و لندن و نهایتاً هم بهپاریس رفت و در آنجا با کارگردانهای مطرحی چون آرین منوشکین، باب ویلسن و... کارکرد. پیش از این هم زمانی که فراتی جوان بازیگری بود و در یک گروهتئاتری در کشور خودش، برزیل، فعالیت میکرد، از آنها برای شرکت در جشن هنر شیراز دعوت شده بود ولی بهدلایل شرایط سیاسی برزیل این اتفاق نیافتاد و از همان زمان یکی از رویاهای او سفر به ایران و شرکت در یکفستیوال تئاتری بود.
او وظیفه اصلی هنرمندان را پیشبرد انسانیت در دنیا دانست و فضای جشنوارههای تئاتر را بهترین مکان برای تحقق این هدف دانست. فراتی در ارائه کارگاه خود با اشاره به رابطه بین بازیگر و کارگردان یا عروسک و عروسک گردان، گفت: «اگر رابطه عروسک و عروسک گردان یک رابطه همراه با تفکر و زنده، نباشد یا اینتصور به وجود بیاید که عروسک باید گوش به فرمان عروسک گردان باشد، در این صورت ما دچار خطا شدهایم. زیرا اکه عروسک بیان زنده ای دارد که در رابطه با ذهنیت عروسک گردانش شکل یافته و به تماشاگر منتقل شده است و درست به مانند رابطه بازیگر و کارگردان است.»
دستیار آگوستو بوال در ادامه صحبتهای خود، گفت: «تئاتر همواره از دل مردم و مشکلات آنها در جامعهشان حرف میزند، پس ضرورت وجودی هر تئاتری در ارتباط متقابل و مستقیم باتماشاگر خود است، لذا در یک پروژه تئاتری،بازیگران و کارگردان با چیزی کهدر جامعهشان وجود دارد متحد میشوند.» وی سپر به روشهای آموزشی آگوستو بوال اشاره کرد و گفت: «برخی فکر میکنند برای پیروی از روشهای بوآل وظیفه دارند که بر روی صحنه با هم جر و بحث راه بیاندازند، در حالیکه در این شیوه قرار است ما پرسوناژها را پیدا کنیم و تمرینهای بوآل نیز در راستای همین پرسوناژها است. درست همانند رابطهای که عروسکگردان با عروسک خود پیدا می کند.
وی، افزود: «عروسکگردان برای پیداکردن حسهای عروسک خود و ایجاد ارتباط با او نیاز به تفکر دارد و حتی خیلی مواقع احساس میکند که این حس هنوز برآورده نشدهاست، پس آن را تغییر میدهد و این همین تفکری است که در تئاتر بین انسان و انسان ایجاد میشود.»
در ادامه این کارگاه، «روی فراتی» به چگونگی رابطه بین بازیگر و کارگردان پرداخت و گفت: «همواره کارگردانهایی وجود دارند که در کار خود شاهکار هستند و برعکس کارگردانان دیگری هم هستند که تسلط درستی به کارشان ندارند و مخاطب در برخورد با دسته دوم همواره خسته و کسل میشود، در حالی که تماشاگرانی که با کارگردانان با هوش سر وکار دارند به فکر واداشته میشوند. چون این دسته از کارگردانان در ارتباط با بازیگر خود به مانند دو نقطه خلاق نگاه میکنند یعنی ایده را به بازیگر منتقل میکنند و منتظر آنالیز و تحلیل بازیگر میشوند و در همینجا یک رابطه دو طرفه میان آنها ایجاد میشود.» این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبتهای خود به تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: «همواره در شرایط بحرانهای سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف، عروسکها تنها ابزاری بودند که بهراحتی میتوانستند تمامی مفاهیم را منتقل کنند، در حالی که از گذشته تا به امروز نسبت به تئاتر عروسکی یک پیش فرض وجود داشته، اما باید قبول کرد که تئاتر عروسکی هم یک فرم است که قرار است بامخاطب خود رابطه برقرار کند و تنها نتیجه این ارتباط اهمیت دارد.»
وی در ادامه این کارگاه قصد دارد
تا متدهای بوآل را با
هنرجویان این کارگاه طی دو روز باقی مانده تمرین کند.