در حال بارگذاری ...

رحمت امینی: تک گویی ، روایتی میان درام و داستان است

خبرگزاری سینا به بهانه اجرای نمایش "مجلس غریب تنهایی " در نخستین همایش سراسری آیینهای عاشورایی با رحمت امینی گفت و گوی کوتاهی کرده است که می خوانید.

سینا: رحمت امینی ،نویسنده وکارگردان تئاتر که در " نخستین همایش سراسری آیینهای عاشورایی" با نمایش "مجلس غریب تنهایی " حضوریافته است ، درباره این نمایش به خبرنگار سینا گفت : ( این نمایشنامه اولین بار برای همایش مونودراما وعاشورا نوشته شد. درواقع قرار بود که یک کار تک نفره در رابطه با عاشورا نوشته شود .به همین واسطه من هم با مطالعه متون مذهبی وهمچنین با تلفیق این تحقیق ها با گونه های نمایش ایرانی به شکل نگارشی واجرایی "مجلس غریب تنهایی" رسیدم) . رحمت امینی که اکنون ریاست شورای پژوهش های تئاتر کشور را عهده دار است ،در ادامه افزود : ( مهمترین هدف من از اجرای این نمایش روایت آدمهای تعزیه در قالب نثر بوده ، درواقع گفتنی است که مخاطب امروز ادبیات ما بیشتر به نثر ،قصه وروایت گرایش دارد تا به صور خیال شعر . البته ناگفته نماندکه عمده ترین عاملی که باعث ماندگاری این گونه های نمایشی در اذهان مردم شده همان وجوه شاعرانه آن است واگر اکنون من به سراغ این گونه روایت رفته ام بخاطرتاثیر نثر در ذهن مخاطب امروز است . ) سردبیر مجله هنرهای نمایشی دررابطه با شیوه اجرایی "مجلس غریب تنهایی "گفت : (من در روند کارگردانی این اثر به نتایج تازه تری در زمینه نگارش واجرا رسیدم . در واقع عمده ترین کمکی که این نمایش به من کرد رسیدن به نوشتن واجرای مونولوگ مذهبی بود ، بهتر است بگویم اجرای نمایش تک نفره با استناد به شیوه های گوناگون نمایش ایرانی . البته نوشتن دیالوگ بسیار سهل وساده تر از مونولوگ نوشتن است . ) این استاد دانشگاههای تئاتر ایران در رابطه با چگونگی شکل گیری نمایشنامه اش افزود : ( می خواستم که نقال روایت من تنها راوی نباشد ،بلکه در کنار روایت بازیگر تک تک نقشهای قصه نیز باشد و دوم رسیدن به ایجاز در کلام واجرا بود . ) وی در جواب این سوال که چرا این اثر را در قالب دیالوگ روایت واجرا نکرده است، جواب داد که : ( خدا تنها است وهر آنکس که در حریم او جای دارد نیز تنها است ، پس حسین (ع) نیز تنها بود ،در چنین حالتی روایت ما نیز تنها به یک بازیگر احتیاج داشت ) وی در رابطه با نوع ودلیل انتخاب بازیگر "مجلس غریب تنهایی " گفت که :( بازیگر این گونه نمایشها باید همچون بازیگر تعزیه ، معتقد ، پاک و منزه باشد . و به همین دلیل ما به سراغ آقای سیار سرابی رفپیم .) رحمت امینی در ادامه تاکید کرد که :( ما نخواستیم به هر ترتیب وطریقی از مخاطبمان اشک بگیریم ،اما این اتفاق افتاد ،چونکه روایت یک روایت اصیل ومانگار است . در واقع حسن اجرای ما به این است که ما سوار یک موج شده ایم ، موجی که از دل تاریخ می آید واین یعنی اصالت ،واصولا اصالت وهویت ذات ودستمایه اصلی هنر تئاتر است . ) امینی در نهایت گفت که : ( من در همین راستا چند نمایشنامه تک نفره دیگر نیز نوشتم که از آن جمله می توان به "شناسایی "و " تجربه ای بر مجلس حضرت علی اکبر" اشاره کرد . اما مطمئنا در همین راستا چند نمایشنامه که در بستر دیالوگ شکل بگیرد نیز می نویسم ) در پایان اینکه رحمت امینی از آنجمله نمایشنامه نویسانی است که به تقابل آنتاگونیست در برابر پاراتاگونیست معتقد است و گمان می کند که درام تنها در این شرایط و عمدتا در قالب دیالوگ خلق می شود.