در حال بارگذاری ...

حسین مسافر آستانه: تماشاگر با تئاتر دینی مشکل ندارد ، مشکل خود ما هستیم

حسین مسافر آستانه در گفت و گو با مهر: یکی از اشکالاتی که طی این سالها در حوزه تئاتر دینی رخ داده ، نمایش یک شکل مشخص از یک تفکر خاص دینی با لباسها و طراحی صحنه کلیشه شده است .

مهر: یکی از اشکالاتی که طی این سالها در حوزه تئاتر دینی رخ داده است ، نمایش یک شکل مشخص از یک تفکر خاص دینی با لباسها و طراحی صحنه کلیشه شده است .
"حسین مسافر آستانه " در گفت وگو با خبرنگار تئاتر "مهر" در باره علت استقبال کم تماشاگران تئاتر از نمایشهای دینی، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: تماشاگر با تئاتر دینی مشکل ندارد ، مشکل خود ما هستییم که به عنوان یک هنرمند ناتوان از ارائه مفاهیم در ساختاری تازه و درعرصه تئاتر دینی هستیم.
وی همچنین افزود: نمایش دینی نباید محصور به ایام و مناسبتها شود بلکه باید در خارج از مناسبتها هم این گونه نمایشها اجرا شوند و ما در طول سال بتوانیم شاهد اجرای این نمایشها باشیم.
این کارگردان در ادامه بابیان این مطلب که دادن عنوان مجزا دادن به شکل خاصی از تئاتر موجب محصور شدن و کم شدن تماشاگران آن می شود،متذکر شد : من با تقسیم بندی و تفکیک تئاتر به تئاتر مذهبی و غیر مذهبی موافق نیستم . به عقیده من همه تئاترها در اصل دینی هستند اما در شکل پرداخت باهم تفاوت دارند. گاه یک تئاتر با رویکرد و تأکیدی به موضوع و شخصیتهای خاصی از تاریخ طی مناسبتها و ایام خاص مذهبی اجرا می شود و تئاتری دیگر ممکن است بدون این رویکرد تنها برخوردار از تفکر دینی باشد بنابراین و تواند در طول سال اجرای عمومی شود.
مسافر آستانه افزود: هنر تئاتر چون با انسان و مسایل پیرامون آن سروکاردارد و از آنجایی که هر نوع تفکری که به انسان و زندگی وی برمی گردد بر مبنای اصالت دینی است و به سعادت انسان مر بوط می شود ، بنابراین خارج از دین نیست و من بر پایه این تفکر است که می گویم تئاتر غیر دینی اصلا وجود ندارد.
کارگردان " خورشید کاروان" در باره چگونگی ترغیب تماشاگر به تئاتر دینی نیز تصریح کرد: باید تئاتر دینی تبدیل به یک فرهنگ مستمرجاری در طول سال شود .
وی همچنین گفت : کارگردانان باید به ارائه شکل های اجرایی تازه ای در این نوع تئاتر بپردازند به عنوان مثال من در تجربه های مختلفی که طی این سالها در زمینه تئاتر دینی داشته ام همواره سعی کرده ام تا به این ویژگی توجه کنم و هر بار از یک شکل خاص اجرایی برای مفاهیم دینی بهر ه گیرم . بنابراین در اثر جدیدم "غزل کفر " نیز از اجرایی مبتنی بر فرم و ریتم بهره گرفته ام در حالی که این نوع اجرا شاید در نظر برخی از افراد به تئاتری خاص اتلاق شود.