اهالی تئاتر کودک و نوجوان رشد خوبی داشتهاند
داود کیانیان، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر و از اعضای هیئت بازخوانی متون جشنواره سراسری تئاتر کودک، با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر، گفت:«به دلیل برگزار نشدن این جشنواره در یکی، دو سال اخیر این تصور وجود داشت که با افت کیفیت مواجه میشویم؛ اما در خوانش متون، معلوم شد که اهالی تئاتر کودک و نوجوان این زمان روی این ژانر کار کردهاند و رشد خوبی داشتهاند.»
آثار رسیده به جشنواره سراسری تئاتر کودک، نسبت به سالهای قبل از کیفیت بهتری برخوردار بودند.
داود کیانیان، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر و از اعضای هیئت بازخوانی متون جشنواره سراسری تئاتر کودک، با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر، گفت:«به دلیل برگزار نشدن این جشنواره در یکی، دو سال اخیر این تصور وجود داشت که با افت کیفیت مواجه میشویم؛ اما در خوانش متون، معلوم شد که اهالی تئاتر کودک و نوجوان این زمان روی این ژانر کار کردهاند و رشد خوبی داشتهاند.»
وی که جزء بازخوانان مرحله نهایی بوده، در نقد نمایشهای کودک و نوجوانی که در سطح شهر تولید و اجرا میشوند، گفت:«از آن جا که دانشکدههای تئاتر ما فاقد رشته تئاتر کودک و نوجوان است و در مدارس نیز درس تئاتر وجود ندارد، کیفیت آثاری که اجرا میشوند، به طور معمول پایین است؛ اما به دلیل استعدادهای ذاتی و بالقوه دستاندرکاران این رشته، خود به خود کارهای زیبایی را میتوان دید. اگر این تلاش با آگاهی و تکنیک همراه باشد، شاهد رشد خارقالعاده تئاتر کودک و نوجوان ایران حتی در عرصههای بینالمللی خواهیم بود.»
وی که تاکنون دو کتاب"تئاتر کودکان و نوجودانان" و"نمایش کودک" را تالیف کرده و به چاپ رسانده، درباره مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان گفت:«در بین آثار تولید شده برای بزرگسالان، گاه دیده میشود که مخاطب از اثر استقبال نمیکند، اما در ژانر تئاتر کودک چنین مشکلی وجود ندارد. چراغ اجرای نمایش کودک همواره روشن است و کودکان به طور مکرر یک کار را میبینند و در این بخش مشکل مخاطب نداریم. پژوهشهای انجام شده نشان میدهد که کودکان درک بهتری از هنر دارند. این مسئله نشان میدهد که برای شکل گیری تئاتر ملی و قوام آن باید ابتدا از تئاتر کودک شروع کنیم.»
وی فراهم نشدن امکان اجرای نمایشهای جشنواره را یکی از آسیبهای تئاتر کودک برشمرد و افزود:«اگر جشنوارهها از دل اجراهایی که در میان مردم موفق بودهاند، بجوشند و یا سرانجام به سالنها بروند و اجرا شوند، به اهداف خود رسیدهایم. متونی که به جشنواره راه پیدا میکنند دارای ارزش هستند و این آثار نه تنها در تهران و مراکز استانها، بلکه باید در سراسر کشور به اجرا دربیایند.»