جلسه نقد و بررسی بازیهای بازیگران نمایش"شهادتخوانی انسانهای سرگشتهای که..." توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر، شامگاه جمعه ۳۱ شهریور ۸۵ در تالار قشقایی تئاترشهر با حضور کاظم هژیرآزاد، جواد اعرابی، محمد ساربان و ...
جلسه نقد و بررسی بازیهای بازیگران نمایش"شهادتخوانی انسانهای سرگشتهای که..." توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر، شامگاه جمعه 31 شهریور 85 در تالار قشقایی تئاترشهر با حضور کاظم هژیرآزاد، جواد اعرابی، محمد ساربان و عدهای از تماشاگران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی این نمایش، در ابتدا کاظم هژیرآزاد، نایب رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر گفت:«برای اولین بار است که در طول تاریخ، انجمن بازیگران خانه تئاتر، جلسه نقد و بررسی برای بازیهای بازیگران یک نمایش برگزار میشود و ما این کار را با نقد بازیهای بازیگران نمایش و شهادتخوانی انسانهای... شروع کردیم.»
وی افزود:«همواره این نقیصه حس میشد که به بازیهای بازیگران یک نمایش به صورت فنی و تخصصی نگاه نمیشود و نقد بازیهای بازیگران نمایشها در روزنامهها و مجلات تنها به این جمله که بازی فلان بازیگر خوب یا بد بود، منتهی میگردید. علت این امر در تخصص نداشتن منتقدان تئاتر در امر بازیگری است که نمیتوانند بازیهای بازیگران یک نمایش را به صورت ریز و جزئی نقد کنند و امیدوارم این قبیل جلسات نقد بازیگری ادامه پیدا کند و در تئاتر کشورمان نهادینه شود.»
عضو هیأت مدیره خانه تئاتر اشاره دارد:«بحث بازیگری در نمایش"شهادتخوانی انسانهای... " بسیار پیچیده و سخت است؛ چون اثر، اثری خاص است. این نمایش از لحاظ شخصیتپردازی، شبیه کارهای بیضایی است که هنرپیشه باید از بازی در بازی بهره بگیرد. در نمایشهای کلاسیک بازیگر میتواند با احساسش به نقش برسد و آن را در صحنه متجلی کند ولی در این نمایش و نمایشهایی از این قبیل، کار برای بازیگر سخت است چون شکل کار روایی است.»
کاظم هژیرآزاد، تصریح کرد:«تغییر شخصیتها در لحظه و تبدیل شدن بازیگر به راوی، کار را برای بازیگر سخت میکند ولی گروه بازیگران این نمایش در زمینه مذکور موفق عمل کردهاند و توانستهاند یک نمایشنامه شنیدنی و غیر تصویری را تبدیل به اثری دیدنی و تماشایی کنند.»
نایب رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر در خصوص بازیهای بازیگران گفت:«پردیس افکاری در خلق نقش و پرداختن به جزئیات بسیار موفق عمل کرده است و صدا و بدنش را به خوبی در خدمت کار قرار داده است. فقط وقتی به انتهای صحنه میرود، چون از جلوی دهان صحبت میکند، صدایش خوب شنیده نمیشود و برخی جملات وی نامفهوم میشود. صادق خاموشی کاملاً در خدمت کار است و با صدای زنگوارش به خوبی دیالوگها را ادا میکند و با وجودی که به خاطر میزانسنهای نمایش در تمام بسته شده است، از همین شرایط هم در جهت بازیگری به خوبی استفاده میکند. امیر نیکسرشت پریشانی و حیرانی شخصیت کشیش را به خوبی منتقل میکند. صبا مهری تازهکاری از بازیش پیدا بود و در برخی صحنهها نوع فریاد زدنهایش آزار دهنده میشود.»
وی افزود:«به نظرم انتخاب آرش میرطالبی برای شخصیت"سوار" انتخابی از سر ناچاری برای کارگردان بوده و فیزیک این بازیگر صلابت و خشونت ندارد و این جوان خوش تیپ به درد این نقش خشن نمیخورد و بهتر بود فردی با هیبت آرش علیمحمدی که در صحنه نقاشی میکرد، این نقش را ایفا میکرد. البته باید بگویم این بازیگر تلاش خود را برای ارائه کامل این نقش کرده بود. همچنین حرکات پانتومیم این بازیگر در ابتدای نمایش فوقالعاده بود. مجید رحمتی هم در نقش شبیه حضرت عباس(ع) و شبیه حر سنگ تمام گذاشت و کاملاً حرفهای و با تخصص، به مانند یک تعزیهخوان حرفهای این دو نقش را بازی کرد.»
کاظم هژیرآزاد گفت:«در کل، بازیهای این نمایش قانع کننده بود و در کلیت اثر تلاش شده بود که مفاهیم اسطورهای غنی کشورمان را با شیوهای مدرن بیان کنند.»
محمد ساربان دیگر کارشناس این جلسه نیز گفت:«کار بازیگری حاصل تجربه سالهاست و در این نمایش پردس افکاری از فیزیک و بیان خود از جهت حرکاتی که برایش توسط کارگردان طراحی شده، استفاده مفید کرده و تجربیات سالیان خود را عرضه نموده است. دوستان و جوانان بازیگر باید سالها تجربه کنند تا بتوانند به تبحر پردیس افکاری برسند. آرش میرطالبی نیز در تصویرسازیهای اول نمایش و استفاده از بدنش به بهترین نحو عمل کرده بود. بازی بازیگر نقشهای شبیه حضرت عباس(ع) و شبیه حر هم کاملاً باورپذیر بود و نشان از آن داشت که مجید رحمتی در ایفای این نقش، تلاش بسیاری کرده است.»
جواد اعرابی دیگر کارشناس بازیگری جلسه اظهار داشت:«بازیگران نمایش"شهادت خوانی انسانهای سرگشتهای که... " باید کارشان را با روایت انجام میدادند و از همان تکنیک معروف فاصلهگذاری "برتولت برشت" در این نمایش استفاده شده بود. وقتی بازیگری میخواهد روایت کند و در عین حال فضاسازی هم برای تماشاگرش انجام دهد، کارش مشکل خواهد شد. کار پردیس افکاری در این نمایش از این جنبه خیلی تاثیرگذار بود و با صداسازی و نوع گفتن کلمات، فضاسازیها را به خوبی انجام میداد.»
وی افزود:«بازی بازیگر نقش"دختر تازه مسلمان" به نظر من ایرادهایی داشت. این شخصیت که در متن نمایش از دین مسیحیت به اسلام گرویده است، شجاعتی ذاتی داشته؛ چرا که تغییر دین برای هر کس کاری سخت و خطیر است. نوع گریههایی که بازیگر این نقش انجام میداد، گریههایی از سر عجز بود؛ در حالی که در کارزار جنگ نباید این شخصیت از سر عجز و ترس گریه کند و باید نوع گریهاش شجاعت این شخصیت را بیان کند.»
روحالله جعفری نیز در پایان گفت:«یکی از سختترین کارهای بازیگری در این نمایش نقش صادق خاموشی بود که با توجه به نوع طراحی وسیلهای که او در آن قرار گرفته، باید در وضعیت فیزیکی نامتعادل ایفای نقش کند که من به عنوان کارگردان از بازی این بازیگر رضایت کامل دارم. پردیس افکاری نیز در فرصت کوتاهی که به گروه ما پیوست، توانست با زحمات فراوان، به بهترین نحو ممکن نقش را از آنِ خود کرده و این نقش سخت و دشوار را به بهترین نحو ممکن ایفا نماید.»