فریندخت زاهدی از تاسیس آکادمی درام در ایران می گوید:
این آکادمی درام که قرار است با حمایت وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود، تمام همّ خود را روی فعالیت در عرصه بینالمللی متمرکز خواهد کرد؛ بدین ترتیب که سعی میکنیم گروههای تئاتری را به خارج از کشور بفرستیم و ورکشاپهایی در تهران و برای دانشجویان برگزار کنیم تا نسبت به اتفاقات جدید دنیا آگاهی بیشتری کسب کنند
فریندخت زاهدی محقق و استاد دانشگاه، در صدد راهاندازی یک آکادمی درام با حضور اساتید ایرانی و خارجی است.
فریندخت زاهدی، محقق و ایبسن شناس در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، با اعلام این خبر افزود:«این آکادمی درام که قرار است با حمایت وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود، تمام همّ خود را روی فعالیت در عرصه بینالمللی متمرکز خواهد کرد؛ بدین ترتیب که سعی میکنیم گروههای تئاتری را به خارج از کشور بفرستیم و ورکشاپهایی در تهران و برای دانشجویان برگزار کنیم تا نسبت به اتفاقات جدید دنیا آگاهی بیشتری کسب کنند.»
وی با اشاره به این که هدفش جذب هنرجویانی است که در سطح پیشرفته علمی و اجرایی قرار دارند، خاطر نشان کرد:«ما برای این موسسه، کنکوری طراحی میکنیم و هدفمان تربیت بازیگر، کارگردان و دراماتورژ در عرصه نمایش است و سعی میکنیم بتوانیم به هنرجویان در پایان هر دوره مدرک اعطا کنیم. در حال حاضر هم گروهی از افراد و اساتید علاقهمندان را تشکیل دادهایم تا کارها را پیگیری کنند و هم اکنون مشغول نوشتن اساسنامه برای این موسسه هستیم.»
زاهدی که هفته گذشته از نروژ بازگشته، درباره حضورش در کنفرانس ایبسن که در این کشور برگزار شد، به خبرنگار ما گفت:«در بزرگترین کنفرانسی که امسال در نروژ و به مناسبت یکصدمین سالگرد درگذشت ایبسن برگزار شد، مقالهای با موضوع"زیبایی شناسی آثار ایبسن" در تاریخ 22 آگوست(31 مرداد ماه) و در سمیناری نیز که به طور موازی در کنار کنفرانس برگزار شد، مقالهای در ارتباط با"تاثیرات اجتماعی آثار ایبسن" در تاریخ 26 آگوست(4 شهریور ماه) ارائه کردم که در کنفرانس اصلی حدود 230 تن از همه جای دنیا شرکت کرده بودند.»
وی با اشاره به این که در این فستیوال، گروههای متعددی از کشورهای مختلف، نمایشهایی از آثار ایبسن را روی صحنه آوردند، افزود:«در این فستیوال که از 25 آگوست تا 15 سپتامبر(3 تا 24 شهریور) در اسلو برگزار شد، منزل ایبسن که هم اکنون به موزه آثار وی تبدیل شده به همان صورتی که وی در آن زندگی میکرد، در معرض دید تماشاگران قرار گرفت. اما یکی از جالبترین اتفاقات، توجه به آموزش از طریق آثار دراماتیک بود. درواقع با تاکید روی آثار ایبسن بررسی شد که چگونه میتوان یک نویسنده یا شاعر را از سنین کودکی و از طریق آموزشهای ابتدایی تا متوسطه به جوانان معرفی کرد.»
وی با ابراز تاسف از آشنا نبودن نسل جوان با نویسندگان مطرح کشورمان تصریح کرد:«متاسفانه شناخت جوانان ما از آثار بزرگان بسیار سطحی و ناقص و بدون تحلیل است و این در حالی است که در طول اجراهای نمایش در فستیوال، دانشجویان و دانشآموزان، پس از هر اجرا به بحث و تبادل نظر میپرداختند. درواقع برگزار کنندگان فستیوال ایبسن از این جشنواره بهره آموزشی بردند و اینها نکاتی بود که از نظر من پنهان نماند.»
وی در پایان اشاره کرد:«ما نباید تنها به برگزاری فستیوالها بسنده کنیم و توجهی به مباحث تئوریک و تحلیلها نداشته باشیم؛ چرا که هدف از برگزاری جشنوارهها باید رسیدن به تحلیل درست و افزایش آگاهیها و آموزش در عرصه تئاتر باشد.»